Cohen op de bres voor Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn is belangrijker dan de Utrechtse hoogleraar Herman Philipse doet voorkomen. Dat heeft burgemeester van Amsterdam Job Cohen (PvdA) vandaag in het televisieprogramma Buitenhof gezegd.
Philipse en doctorandus in de wijsbegeerte Nick Boerma betoogden deze week in een opinieartikel in NRC dat de bouw van de lijn moet worden heroverwogen. Zij voerden naast de recente verzakkingen van huizen aan dat de kosten drie keer zo hoog uitvallen als geraamd. Ook zouden veel Amsterdammers liever met de fiets naar hun werk gaan. De hoofdvraag zou zijn of de kosten nog opwegen tegen de baten.
Cohen wees er in Buitenhof op dat de Noord/Zuidlijn dagelijks tweehonderdduizend mensen gaat vervoeren. Ook voerde hij aan dat Amsterdam 'met de dag' moeilijker bereikbaar wordt. De lijn zou verder van groot belang zijn voor de Zuidas, waar een van de grootste treinstations in Nederland komt. Philipse zei in het programma dat de metrolijn 51 al voor een verbinding tussen Noord en Zuid zorgt. Volgens Cohen is deze lijn niet vergelijkbaar met de Noord/Zuidlijn.
Cohen ontkende dat de gemeente hoe dan ook doorgaat met de lijn. Maar zoals het er op dit moment voorstaat zou er geen sprake van stopzetting zijn.

Cohen op de bres voor Noord/Zuidlijn (foto: DAG)
Ik woon zlf in A'dam-noord en ben blij dat die N/Z lijn er komt
Kosten worden drie maal zo hoog,een schatting neem ik aan,want rekenen kan men niet met zulke projecten.
Als men door zet,dan duurt dit nog jaaaren.
Let maar op!!
afblazen
teknival! muhahaaa
pm block :,-)
De A10 wil men trouwens al jaren overal binnen de bebouwde kom overkappen en er vervolgens huizen en kantoorpanden op bouwen. Ik hoop het maar want het lawaai van het verkeer is oorverdovend, al rond half zes 's ochtends razen de auto's massaal langs alsof het hier een oorlogszone is. Doe dan maar liever een metro of zo, dan laten mensen de auto misschien nog eens staan.
Hopelijk wordt er dan ook flink in de buidel getast om deze projecten succesvol tot een einde te brengen...
Dan moet die er komen, hoe dan ook.
Afblazen is gezichtsverlies en dat is not done in de politiek.
Liever etterlijke miljarden er tegen aan smijten dan toegeven dat je fout zat....
Nieuwe metro's kopen en wél onderhouden en schoonmaken is zeker geen optie... :s
In een bomvolle metro flauwgevallen, kleine kutraampies.
wacht maar tot het daadwerkelijk werk begint , het boren van de tunnel.
De echte ellende moet gok ik nog komen .....
iedereen neemt de metro , die dan dus voller zit als de bus en mijn bus kan lekker snel en leeg door de IJ tunnel
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken