Vaste uitwijkroutes tijdens files

Rijkswaterstaat gaat de komende maanden tientallen wegen aanwijzen als vaste uitwijkroutes die gebruikt kunnen worden als snelwegen vaststaan als gevolg van bijvoorbeeld ongelukken. Momenteel zijn er al zestig tot zeventig van dit soort zogenaamde 'U-routes', die worden aangegeven middels blauwe U-borden.

Het idee van de U-routes is afkomstig uit Duitsland en in 2006 met succes getest in het IJsselmeergebied. Na de test is er een inventarisatie van knelpunten gemaakt. Projectmanager Lindy Molenkamp zegt dat wegen als uitwijkroute worden aangewezen op plaatsen waar nu weinig alternatieven voor het verkeer zijn.

De U-borden worden bevestigd aan bestaande borden boven de weg. Op het moment dat het nodig is, worden de klapborden zichtbaar en wordt ook via de file-informatie op de radio aangegeven welke afrit men kan nemen om de problemen te ontwijken. Vervolgens geven de U-borden aan het einde van de afrit aan, welke richting gevolgd moet worden.

De routes worden zodanig uitgekozen dat ze geen voordeel opleveren voor sluipverkeer als er op de snelweg niets aan de hand is. "Alleen wanneer die ingesteld wordt als uitwijkroute zullen bijvoorbeeld ook de stoplichten dusdanig worden ingesteld dat het verkeer zo snel mogelijk kan doorstromen", aldus Molenkamp. Verder zullen de routes niet langs scholen en kleine rotondes gaan en zijn het geen toeristische routes.