Kassa leert fietsendief jatten
Het politiekorps Rotterdam-Rijnmond is woedend op het tv-programma Kassa. Volgens de politie heeft het consumentenprogramma van Felix Meurders gezorgd voor een explosieve toename van het aantal fietsendiefstallen in Rotterdam. De afgelopen maanden zijn er namelijk drie keer zo veel rijwielen gejat.
In december liet een grijnzende Meurders zien dat het kinderspel is de duurste sloten van de merken AXA en Abus te kraken. "De duurste sloten kun je met een loper openen", vertelt woordvoerder Hoogstraten van de politie. "Een paar dagen geleden pakten we een fietsendief op. Hij claimde in zes weken tijd 125 fietsen te hebben gestolen bij de Bijenkorf."
De gestolen fietsen worden vervolgens aangeboden op sites als Marktplaats of misschien wel ons eigen Vraag & Aanbod -forum. "Daar kun je de beste fietsen voor een grijpstuiver kopen. De dief is zijn fiets via internet twee uur later al weer kwijt." De politie wil dat niet alleen de dief, maar ook de heler hard wordt aangepakt. Marktplaats zegt echter niets tegen heling te kunnen doen, zolang er geen bewijzen op tafel liggen.
De Rotterdamse korpschef weerlegt het verhaal van de woordvoerder. Volgens hem heeft Kassa niet uitgelegd hoe de sloten moeten worden gekraakt. Het VARA-programma heeft alleen laten zien dat het mogelijk is, en ervoor gezorgd dat Nederlanders met een slecht slot een goed slot kregen. Verder meldde de korpschef nog dat zijn woordvoerder met geen woord over Kassa heeft gerept.
Het gewraakte tv-fragment. Helaas wel met Felix Meurders
1. De politie is boos op Kassa want ze hebben geleerd hoe je dure AXA-sloten moet openen
2. De korpschef weerlegt het verhaal van de woordvoerder, dus bovenstaande komt van de woordvoerder.
3. De korpschef zegt het niet waar is, én dat de woordvoerder niks over Kassa heeft gezegd
I'm confused foto
In Mekka
Dat is pas leuk
In Mekka
Dat is pas leuk
Mijn fiets zet ik trouwens niet altijd vast met de kettingslot erbij, maar zeker wel in het centrum, centraal station etc.
BiG Bang+Beast+MBLAQ+2NE1+KARA+BEG+SNSD+SHINee+Rain+U-KISS=my life!
Ik verwacht dat mijn fiets vrij veilig is met een slot van 85 euro erop.
Blijkt dat dat ding in 30 seconden open te peuteren is.
Welke instantie is er die consumentenproducten nakijkt en dit soort wanproducten er tussenuit haalt?
Neu, ik vind het prima zo.
Go Felix.
Dus niet: 125 fietsen jatten ==> dag later weer vrij, maar gewoon bij 1 fiets 30 stokslagen! WEDDEN dat het werkt?! Barbaars? Middeleeuws? JAT DAN NIET!
Thnx NIW!
Is je fiets dan nooit meer veilig?
Snel leren? Dat doe je zelf!
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
Tegen dit soort crimineel gedrag zou de politie eens wat moeten doen.
Maar de politie van tegenwoordig zijn maar een stelletje grote huilebalken.
In plaats van de boeven te vangen gaan ze een beetje zitten janken dat ze zo hard moeten werken...
Maarja dan heb je het natuurlijk ook wel weer over 101.tv....
Het domme van die uitzending is gewoon dat superveel mensen dat slot hebben en het grootste gedeelte die aflevering niet heeft gezien.
Het is slapende honden wakker maken zo. AXA had ook wel iets kunnen doen. Ze hebben natuurlijk geen klantgegevens, maar wel gegevens over de verkooppunten.
Ze hadden de publiciteit kunnen zoeken en mensen erop kunnen attenderen dat dit slot niet diefstalveilig is en mensen beter een nieuwe kunnen kopen. Gewoon papieren met klantinformatie doormailen naar alle verkooppunten. Dan zorg je dat mensen die kunnen bewijzen dit slot minder dan een jaar te hebben een nieuwe krijgen en maak je een actie dat andere mensen het SL7 slot in kunnen ruilen voor een ander AXA slot met een fikse korting (eigenlijk maximaal de commerciële kostprijs).
Maar zo werkt het tegenwoordig niet meer. Fabrikanten rekenen uit wat de schadeclaims kosten en wat de kosten zijn om het voor iedereen op te lossen en doen dan en kosten-baten analyse. Er zijn fabrikanten die hebben besloten er vrede mee te hebben dat er mogelijk 1 of 2 mensen overlijden door het gebruik, omdat dit goedkoper zal zijn dan alle producten terugroepen en herstellen.
Fiat was laatst bijvoorbeeld zo raar bezig met de voorveren van de Croma. Deze konden afbreken door invloed van onder andere strooizout. In alle omringende landen zijn die auto's teruggeroepen, omdat de kans bestaat dat de afgebroken veer in je band schiet waardoor je een klapband krijgt, behalve in Nederland dus (toen nog, nu zijn mede doordat Kassa er een paar keer aandacht aan besteedt heeft de Nederlandse Croma's met dat type veer ook teruggeroepen. Dit is geen voorbeeld van bewust risico nemen en op basis van kosten bepalen dat er doden mogen vallen, maar Fiat speelde hier wel met vuur. Ze hadden als argument dat het strooizout hier anders is (wat niet waar is, is hetzelfde als in Duitsland). Vind ik echt onaanvaardbaar, ik zal nooit meer een Fiat kopen.
Kassa trouwens echt een topprogramma. Je komt veel over bedrijven te weten bij het kijken naar zo'n programma. Ze zijn alleen soms veel te vriendelijk in dat soort programma's. Dan hoor je dat en ' gewoon' burger al 5 maanden ergens mee bezig is en zwaar onbeschoft wordt behandelt door een bedrijf. Vervolgens gaat Kassa, Willibrord of Pieter Storms er heen en is het direct geregeld en koek en ei. Dan zou ik die bewuste personen in dat bedrijf echt finaal de grond in boren dat ze pas klantvriendelijk zijn als er een camera bij is. Echt al dat soort bedrijven probeer ik te mijden. Van de klantenservice van KPN hebben ze zo ongeveer 10 seizoenen ' ook dat nog' gemaakt. Moet je kijken hoe dat nu verbeterd is (enigszins dan, het is nog niet alles) nu ze concurrentie hebben in alles wat ze doen. Heerlijk om nu te zien dat mensen toch massaal overstappen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken