De betaalterminals voor de OV-chipkaart zullen gemaakt worden door het Nederlandse bedrijf CCV, specialist in betaalsystemen. Dit heeft het bedrijf naar buiten gebracht. Hoeveel geld er gemoeid gaat met de opdracht is niet duidelijk. Het bedrijf maakte eerder betaalterminals voor de stedelijke vervoersbedrijven in Rotterdam en Amsterdam.
Binnenkort kunnen reizigers bij een betaalterminal hun OV-chipkaart opwaarderen en hun gegevens controleren. De chipkaart zal uiteindelijk het landelijke betaalsysteem worden voor bus, trein, tram en metro. In het verleden zorgden tests echter vaak voor problemen.
De OV-chipkaart blijft een veel besproken onderwerp
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Volgens mij staan en hangen die automaten overal al...
De lucht is groen... Het gras is blauw... Ik ben niet stoned... Wat lul je nou??? +=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+= - - - - war is peace - - - - freedom is slavery - - - - ignorance is strength - - - -
Hoeveel geld er gemoeid gaat met de opdracht is niet duidelijk
Zal traditiegetrouw wel weer veels te duur zijn, en vervolgens ook nog eens duurder uitpakken...
Ach... het is toch maar belastingsgeld...(!)
Ze hadden gewoon het Octopus-systeem rechtstreeks moeten overnemen, zodat ze ook al die onderdelen gewoon vanuit China zouden kunnen importeren etc, voor een fractie van de prijs die je nu kwijt bent...
kzit meer met de vraag, wats er mis met het stempelen? Dat er een aantal zwartrijders rijden, tjah als je dat wilt voorkomen mag je overal draaideure neerzetten
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 11:24 schreef Remote het volgende:
[..]
Dat zijn toch geen betaalautomaten?
Eh... heb je een punt. Het hangt er een beetje van af, denk ik.
De automaten die er nu hangen kan je geen ov-chipding mee kopen, maar je rekent er wel (met een reeds gekocht ov-chipgeval) je reis mee af...
De lucht is groen... Het gras is blauw... Ik ben niet stoned... Wat lul je nou??? +=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+= - - - - war is peace - - - - freedom is slavery - - - - ignorance is strength - - - -
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 11:22 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Zal traditiegetrouw wel weer veels te duur zijn, en vervolgens ook nog eens duurder uitpakken...
Ach... het is toch maar belastingsgeld...(!)
Ze hadden gewoon het Octopus-systeem rechtstreeks moeten overnemen, zodat ze ook al die onderdelen gewoon vanuit China zouden kunnen importeren etc, voor een fractie van de prijs die je nu kwijt bent...
Ja en dan ook de fractie van de kwalitet die je nu hebt. Geloof me ik heb de laatste tijd nogal veel te maken met goedkoop spul uit china en iedere dag is weer een nieuwe uitdaging..
Je vraagt je iede ochtend weer af wat je nu tegen gaat komen...
Geloof me je kan er niet tegen aan plannen zoveel fouten dat er in die producten zijn gemaakt
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 12:02 schreef ReplaR het volgende: Dit gaat één van de grootste inbreuken op onze privacy zijn, samen met dat rekening rijden.
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 12:02 schreef ReplaR het volgende: Dit gaat één van de grootste inbreuken op onze privacy zijn, samen met dat rekening rijden.
Ja maar demonstreren is alleen maar voor huilies, werkschuw tuig en boomknuffelaars, weet je.
Ookal pakken ze alles van je af, bek dicht en werken zal je.
Camera in elke kamer en chip in je kont, dan doet nooit iemand z'n mond meer open en is het probleem vanzelf opgelost.
Een wolf maakt zich nooit zorgen dat de schapen flink in de meerderheid zijn.
waarom zeiken jullie allemaal zo om de ovchipkaart, het is toch veel chiller dan steeds weer naar zon kut loket te moeten voor een buskaartje.. of zijn jullie allemaal zwartrijders foto moet zegge dat dat wel makkelijk gaat ben nog nooit gecontroleerd foto
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 12:02 schreef ReplaR het volgende: Dit gaat één van de grootste inbreuken op onze privacy zijn, samen met dat rekening rijden.
Nonsens, je kan ook anoniem van het syteem gebruikmaken.
En als student zijnde moet je pasfoto inleveren. Ik heb dat al twee keer gedaan, en telkens krijg ik het verzoek weer omdat er niets binnen is. Schiet toch niet op :s
Ik heb meer een hekel aan die idote poortjes, mensen kunnen er niet snel door heen.
Ook op station hoofddorp staan ze al, zelfs ergens gewoon half op de straat. waarom hadden ze gewoon niet een paar lezers kunnen zetten ?, poortjes zijn op sommige plekken gewoon niet handig of zijn nutteloos.
Ik vraag me of deze opdracht europees is aanbesteed foto
Ik vraag me af, wat ze met binnenkort bedoelen, 2009, 2012 of nooit lol
inderdaad, dit icm rekening rijden is gewoon funest voor onze privacy. Ik wil niet overal in de gaten gehouden worden.. whats next? gps chips in nieuwe fietsen en dan onder de mom van "preventie tegen diefstal"
en ookal zeggen ze dat ze die kaartjes naamloos produceren geloof ik er al geen zak van.. Zoiezo heeft elke kaart een nummer en deze kaartnummers zullen elke keer opgeslagen worden. Dus uiteindelijk kunnen ze als ze je kaartnummer hebben alsnog weer alles achterhalen.
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 17:31 schreef krimpenrik het volgende: inderdaad, dit icm rekening rijden is gewoon funest voor onze privacy. Ik wil niet overal in de gaten gehouden worden.
Geen gebruik meer maken van het OV en de auto inruilen voor een brommer. Beide problemen in een zin opgelost foto
In-en uitchecken - Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden. - Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro. - De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt. - De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan. - Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat. - Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken. - Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven. - Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert. - De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden. - Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.
Toegankelijkheid - De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen. - Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.
Opladen - Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen. - Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen. - Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag w�l van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.
De kosten van de kaart - De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog. - Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn. - De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus. - Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger. - Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt. - Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen. - Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
Aanvragen en communicatie RET / Connexxion - De aanvraagtermijn voor een ov-chipkaart is te lang. Deze loopt op tot wel 5 maanden. - Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken. - Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn. - Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online). - De communicatie op de website van de RET over de invoering van de ov-chipkaart is niet up to date. Ook ontbreekt een duidelijke handleiding over het gebruik van de kaart. - Er is geen overzicht van de prijzen tussen de verschillende haltes. - Het is onduidelijk of een ritje van A naar B hetzelfde kost ongeacht het vervoermiddel. Tram of bus rijden over het algemeen een wat langere route dan de metro, en zouden daardoor de facto duurder worden in gebruik. - Bestuurders van bus en tram klagen over gebrek aan instructie, met name ingeval van storingen en omleidingen. Zij kunnen de reizigers uitsluitend naar een informatiepunt sturen. - Klachten over de RET kunnen niet bij Connexxion worden gemeld, en klachten over Connexxion niet bij de RET. Reizigers moeten veel extra tijd en geld investeren om hun beklag te doen en te veel betaald tegoed te reclameren. - Reizigers klagen over onvriendelijke behandeling door RET- en Connexxion medewerkers. - Reizigers melden dat klachten niet, of erg laat worden behandeld. - Met name buschauffeurs lijken slecht op de hoogte van de invoering van de ov-chipknip en de werking hiervan.
Aansluiting op andere vervoersaanbieders en abonnementen - Reizigers betalen twee keer het opstaptarief als ze (gedwongen) twee kaartsoorten moeten gebruiken. (Bijvoorbeeld van ov-chipkaart in het stadsvervoer naar strippenkaart in het streekvervoer). - Afleesapparatuur registreert niet altijd goed dat een reis binnen het abonnement valt. Het komt voor dat ondanks het opgeladen abonnement de reis van het overige saldo op de kaart wordt afgeboekt. - Er is geen onderscheid te maken tussen reizen op abonnement en reizen die buiten het abonnement vallen. Dit is lastig voor reizigers die reiskosten vergoed krijgen via hun werkgever. - Reizigers hebben een veelvoud aan kaartsoorten nodig als ze gebruik maken van bijvoorbeeld trein, bus en interliner. Dit is met name gecompliceerd als de reiziger een gecombineerd trein-bus abonnement heeft voor een bepaald gebied, waardoor extra kaarten nodig zijn.
Kaartsoorten - Er is geen goed systeem met wegwerpkaartjes voor reizigers die geen ov-chipkaart hebben. - Groepsreizen met korting (voor bijvoorbeeld schoolklassen) is nog niet goed geregeld. - De studenten met een ov-jaarkaart hebben nog steeds geen ov-chipkaart gehad waardoor ze straks niet gratis of met korting kunnen reizen. - De begeleiderskaart wordt niet herkend bij de poortjes - Het is niet mogelijk om met meerdere personen op ��n kaart te reizen, wat met een strippenkaart wel kan. Dit is met name lastig als je een gast mee wil nemen in het openbaar vervoer.
Overig - De privacy van reizigers is met de ov-chipkaart niet goed gewaarborgd, blijkt het informatie van het College Bescherming Persoonsgegevens. - De ov-chipkaart voldoet nog niet aan de 11 reizigerswensen van de landelijke consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, en de Samenwerkende Ouderenorganisaties.
Op zaterdag 8 maart 2008 @ 16:24 schreef DJKoster het volgende: Och, tegen die tijd koop ik voor 25 euro een gehackte altijd-rijden-voor-niets kaart foto
Precies, en straks onbeperkt opladen met je persoonlijke 'betaalterminal', voor een zacht prijsje te krijgen bij de plaatselijke OV chip unlocker marktkraam foto
Er is maar 1 slimmerik nodig die de boel misbruikt en er een schemaatje voor een oplaadmachientje van bakt... ik ben benieuwd hoeveel tijd daar voor nodig is foto
OV-Chipkaart foto
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=
- - - - war is peace - - - - freedom is slavery - - - - ignorance is strength - - - -
Ach... het is toch maar belastingsgeld...(!)
Ze hadden gewoon het Octopus-systeem rechtstreeks moeten overnemen, zodat ze ook al die onderdelen gewoon vanuit China zouden kunnen importeren etc, voor een fractie van de prijs die je nu kwijt bent...
De automaten die er nu hangen kan je geen ov-chipding mee kopen, maar je rekent er wel (met een reeds gekocht ov-chipgeval) je reis mee af...
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=
- - - - war is peace - - - - freedom is slavery - - - - ignorance is strength - - - -
Je vraagt je iede ochtend weer af wat je nu tegen gaat komen...
Geloof me je kan er niet tegen aan plannen zoveel fouten dat er in die producten zijn gemaakt
Ookal pakken ze alles van je af, bek dicht en werken zal je.
Camera in elke kamer en chip in je kont, dan doet nooit iemand z'n mond meer open en is het probleem vanzelf opgelost.
of zijn jullie allemaal zwartrijders foto moet zegge dat dat wel makkelijk gaat ben nog nooit gecontroleerd foto
Ook op station hoofddorp staan ze al, zelfs ergens gewoon half op de straat. waarom hadden ze gewoon niet een paar lezers kunnen zetten ?, poortjes zijn op sommige plekken gewoon niet handig of zijn nutteloos.
Ik vraag me of deze opdracht europees is aanbesteed foto
Ik vraag me af, wat ze met binnenkort bedoelen, 2009, 2012 of nooit lol
Echt een geweldig systeem, en dat meen ik foto
en ookal zeggen ze dat ze die kaartjes naamloos produceren geloof ik er al geen zak van.. Zoiezo heeft elke kaart een nummer en deze kaartnummers zullen elke keer opgeslagen worden. Dus uiteindelijk kunnen ze als ze je kaartnummer hebben alsnog weer alles achterhalen.
In-en uitchecken
- Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden.
- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
- De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt.
- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
- Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken.
- Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven.
- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
- De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden.
- Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.
Toegankelijkheid
- De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen.
- Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.
Opladen
- Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag w�l van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.
De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
Aanvragen en communicatie RET / Connexxion
- De aanvraagtermijn voor een ov-chipkaart is te lang. Deze loopt op tot wel 5 maanden.
- Bij verkeerde afschrijvingen kost het reizigers veel moeite om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Restitutie is maar op een beperkt aantal plekken mogelijk, waardoor reizigers extra kosten maken.
- Het activeren van de kaart is slechts mogelijk op enkele plekken. Dit betekent extra kosten en is lastig voor reizigers die minder valide zijn.
- Er kan slechts een beperkt overzicht (laatste 10) van gedane transacties opgevraagd worden. Er is behoefte aan een overzicht van minimaal 25 transacties en het thuis kunnen checken van het saldo en de laatste transacties (via een uitleesapparaatje of online).
- De communicatie op de website van de RET over de invoering van de ov-chipkaart is niet up to date. Ook ontbreekt een duidelijke handleiding over het gebruik van de kaart.
- Er is geen overzicht van de prijzen tussen de verschillende haltes.
- Het is onduidelijk of een ritje van A naar B hetzelfde kost ongeacht het vervoermiddel. Tram of bus rijden over het algemeen een wat langere route dan de metro, en zouden daardoor de facto duurder worden in gebruik.
- Bestuurders van bus en tram klagen over gebrek aan instructie, met name ingeval van storingen en omleidingen. Zij kunnen de reizigers uitsluitend naar een informatiepunt sturen.
- Klachten over de RET kunnen niet bij Connexxion worden gemeld, en klachten over Connexxion niet bij de RET. Reizigers moeten veel extra tijd en geld investeren om hun beklag te doen en te veel betaald tegoed te reclameren.
- Reizigers klagen over onvriendelijke behandeling door RET- en Connexxion medewerkers.
- Reizigers melden dat klachten niet, of erg laat worden behandeld.
- Met name buschauffeurs lijken slecht op de hoogte van de invoering van de ov-chipknip en de werking hiervan.
Aansluiting op andere vervoersaanbieders en abonnementen
- Reizigers betalen twee keer het opstaptarief als ze (gedwongen) twee kaartsoorten moeten gebruiken. (Bijvoorbeeld van ov-chipkaart in het stadsvervoer naar strippenkaart in het streekvervoer).
- Afleesapparatuur registreert niet altijd goed dat een reis binnen het abonnement valt. Het komt voor dat ondanks het opgeladen abonnement de reis van het overige saldo op de kaart wordt afgeboekt.
- Er is geen onderscheid te maken tussen reizen op abonnement en reizen die buiten het abonnement vallen. Dit is lastig voor reizigers die reiskosten vergoed krijgen via hun werkgever.
- Reizigers hebben een veelvoud aan kaartsoorten nodig als ze gebruik maken van bijvoorbeeld trein, bus en interliner. Dit is met name gecompliceerd als de reiziger een gecombineerd trein-bus abonnement heeft voor een bepaald gebied, waardoor extra kaarten nodig zijn.
Kaartsoorten
- Er is geen goed systeem met wegwerpkaartjes voor reizigers die geen
ov-chipkaart hebben.
- Groepsreizen met korting (voor bijvoorbeeld schoolklassen) is nog niet goed geregeld.
- De studenten met een ov-jaarkaart hebben nog steeds geen ov-chipkaart gehad waardoor ze straks niet gratis of met korting kunnen reizen.
- De begeleiderskaart wordt niet herkend bij de poortjes
- Het is niet mogelijk om met meerdere personen op ��n kaart te reizen, wat met een strippenkaart wel kan. Dit is met name lastig als je een gast mee wil nemen in het openbaar vervoer.
Overig
- De privacy van reizigers is met de ov-chipkaart niet goed gewaarborgd, blijkt het informatie van het College Bescherming Persoonsgegevens.
- De ov-chipkaart voldoet nog niet aan de 11 reizigerswensen van de landelijke consumentenorganisaties ROVER, ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Consumentenbond, Fietsersbond, en de Samenwerkende Ouderenorganisaties.
Bron: http://www.ov-chipklacht.nl/site/198
En toch gewoon invoeren.... Ga je eens afvragen waarom. Wij zijn nuchtere Hollanders toch?
ervaringen ermee gehad met hun en na 2 maanden problemen met hun kennis over betaalsystemen gelijk overgestapt naar banksys
wat een klotebedrijf...maar wat wil je met het OV.
Er is maar 1 slimmerik nodig die de boel misbruikt en er een schemaatje voor een oplaadmachientje van bakt... ik ben benieuwd hoeveel tijd daar voor nodig is foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken