Muizen in vliegtuigen Transavia

Icoon VervoerGeld of veiligheid? Met die vraag worstelen vliegtuigmaatschappijen wanneer ze ongedierte aantreffen in hun toestellen. Bij Transavia, een dochteronderneming van KLM, lijkt de keuze voor het geld te vallen. Dat blijkt uit de communicatie tussen verontrust personeel en lakse leidinggevers.

Gewoon doorvliegen
Terwijl zij de welkomstspeech deed, zag een stewardesse afgelopen oktober tweemaal een muis langsrennen. Ze vroeg direct om maatregelen, maar kreeg van de leidinggevende te horen dat de kist gewoon moest vliegen. Bij aankomst zou de verdelgingsdienst klaarstaan. Eenmaal veilig en wel aangekomen op de plaats van bestemming, bleek de verdelgingsdienst in geen velden of wegen te bekennen. Later hoorde ze van een collega dat die een maand eerder in hetzelfde vliegtuig ook muizen had gezien.

Andere maatschappijen kiezen ervoor om vliegtuigen niet te laten vliegen bij aanwezigheid van muizen of ander ongedierte, dat aan kabels kan knagen en onhygiënisch is. In het jaar 2003 vond KLM het onverantwoord om te vliegen met een vliegtuig met muizen en in het jaar 2006 bleef een vliegtuig van Surinam Airlines aan de grond wegens muizen. Bij Transavia ligt dat anders. "We laten er geen kist voor staan", lezen we op het intranet van Transavia. Ook zouden de veiligheidsbezwaren ongegrond zijn, immers: "Zolang er genoeg eten op de vloer ligt, beginnen ze niet aan de kabels."

'Problemen zijn verholpen'
In een officiële persverklaring stelt Transavia dat er inderdaad incidenten hebben plaatsgevonden, mede door de muizenplaag die begin zomer 2007 op Schiphol speelde. "Het is helemaal opgelost. We hebben het de inspectie meteen laten weten en die vond onze maatregelen toen afdoende. In het najaar hebben we geen meldingen meer gehad."

Enkele cabinepersoneelsleden van Transavia blijven echter negatief in de beoordeling van hun werkplek. Volgens hen zijn de muizenproblemen exemplarisch voor de wijze waarop Transavia omgaat met de veiligheid. "Eerder werd het vliegtuig hermetisch afgesloten, leeggemaakt en met een gas werd al het ongedierte doodgemaakt. Maar nu plaatsen ze gewoon lokdoosjes, meer niet!", zegt de een. "Onder druk van de commercie komt geld steeds vaker vóór veiligheid. Die toestellen moeten gewoon vliegen anders worden de kosten te hoog", besluit de ander.

Met dank aan flipsen voor de submit.