'Halalmarkt groeit jaarlijks tot 20 procent'
Volgens de deskundigen groeit de vraag naar halalproducten ook omdat er meer bekendheid komt bij consumenten. Mensen spenderen bovendien meer geld aan halalvoedsel en er liggen steeds meer diverse halalproducten in de schappen. Ook kopen niet-moslims vaker halalvoedsel, aldus de onderzoekers.
Noodzaak geharmoniseerd keurmerk
De Maleisische onderzoekers stellen verder dat steeds meer grote spelers de groeimogelijken van de wereldwijde halalmarkt inzien. Daarom neemt de noodzaak toe om tot een geharmoniseerd keurmerk bij de richtlijnen voor halalproducten te komen. Het islamitische Maleisië wil zich opwerpen als internationaal centrum voor de certificatie van halalproducten.
Vorige maand ontstond in Nederland nog veel ophef omdat supermarktketen Albert Heijn runderen onverdoofd liet slachten volgens de halalnorm. Inmiddels heeft Albert Heijn zijn slachtmethode aangepast en worden de dieren wel verdoofd geslacht. Volgens Albert Heijn voldoet de slachtmethode nog steeds aan de religieuze eisen. Volgens de Nederlandse Moslim Raad niet.