Procter & Gamble snuffelen in vuilnis

Bedrijfsspionage is een normaal verschijnsel, maar Procter & Gamble heeft het blijkbaar wel heel bont gemaakt. De Amerikaanse gigant in consumentengoederen (Pantène, Ariël en Pampers) doorzocht de vuilnisbakken van concurrent Unilever.

Tot grote woede van Unilever, dat eist dat de verkregen informatie terugkomt. De zaak is donderdagavond in de openbaarheid gebracht door het Amerikaanse zakenblad Fortune. Dat beweert op zijn website dat Procter & Gamble Vietnamveteranen heeft ingezet voor de speurtocht. Zij doorzochten zelfs het vuilnis van Unilever en deden zich voor als marktanalisten om zo informatie te vergaren over shampoo's.

Het heeft op het hoofdkantoor van Procter & Gamble rode oortjes veroorzaakt. De wijze waarop de informatie binnenkwam, strookt niet met het beleid van het Amerikaanse concern, zo liet Procter & Gamble in een haastige verklaring weten. Drie werknemers zijn al ontslagen.

De beide concerns zijn nu op zoek naar een oplossing, aldus een woordvoerder van Unilever vrijdag. "Wij willen dat de belangen van Unilever goed worden beschermd en dat de vertrouwelijke informatie terugkomt." Welke informatie bij de grote concurrent is beland, weigert het Brits-Nederlandse concern te zeggen. Volgens betrokkenen bij de zaak betreft het beleid over marketing en merken.