Ingezonden brief: Gaat Microsoft samenwerken met Valve?
Ik vind soms de leukste dingen in mijn PM-box. Liefdesaanzoeken, haatmail, vragen van users maar soms ook hele complottheorieën. Meestal gaan deze over reptillians en The New World Order, maar dit keer ging het over Microsoft. Met gefronste wenkbrauwen las ik het bericht en ik dacht bij mijzelf: Die SpankmasterC heeft helemaal gelijk! Hij heeft in zes simpele stappen opgesomd waarom Microsoft in zee zal gaan met Steam van Valve. Zou dit het einde betekenen van Games for Windows LIVE?
Zijn zes argumenten zijn:
1. De laatste paar games van Microsoft zijn Steam-only uitgebracht: Pinball FX 2 (tenminste, die zit ook in Windows 8 Store maar de Steam-versie heeft geen Games for Windows LIVE), Deadlight en Mark of the Ninja zijn ook beiden op Steam uitgekomen zonder GFWL ondersteuning (en dus Xbox-achievements).
2. Oudere games zoals BioShock 2 en Batman: Arkham City hebben nu in Steam, naast de Xbox-achievements, ook Steam-achievements, al zijn die nog niet geactiveerd. Zal Microsoft die games dus van GFWL afhalen en Steamworks-compatible maken? (Steamworks is het Steam-servicepakket, dus ondersteuning voor achievements, verspreiding via Steam, multiplayer regelen via Steam etc.)
3. Een tijd geleden heeft iemand van MS getweet dat "Halo 2 PC support extended through June 2013 while we investigate further support options. Now go get those achievements". Koppel dit aan het feit dat Halo 1, Halo 2 en Halo 3 zijn opgedoken in een soort achter-de-schermen wat-komt-er-naar-Steam halve-hack (waarvan een boel games tot nu toe waar zijn gebleken) en je kan mogelijk concluderen dat Microsoft Halo naar Steam brengt, inclusief matchmaking via Steam-servers.
4. Microsoft zocht een Senior Product Manager om onder andere te kijken naar Steam als nieuw monetization en distribution channel.
5. Games for Windows LIVE heeft een hele slechte naam, met Windows 8 hebben ze dit dan ook achter zich gelaten en bieden ze een volledig andere service aan met Xbox-games via de Store-app.
6. Games for Windows LIVE is al in tijden niet meer geüpdatet, MicroSoft lijkt er dan ook geen werk meer van te maken om bestaande bugs uit de applicatie te halen.
SpankmasterCs conclusie ligt dan ook voor de hand: “Ik denk dat Microsoft het licht heeft gezien en besloten heeft om GFWL te laten voor wat het is, bestaande games (de vraag is of het ze allemaal worden) te porten naar Steam en de volgende Xbox en daarmee GFWL als platform een welverdiende dood te laten sterven.”
Persoonlijk denk ik dat hij een punt heeft dat Microsoft voor zijn pc-platform eieren voor zijn geld kiest. Met Steam behalen ze mogelijk een groter bereik dan dat ze dat krijgen door een eigen cloudplatform op te zetten. Maar gaat Microsoft misschien straks Valve ook opkopen? Of het allemaal ook zo gaat lopen moet de toekomst gaan uitwijzen, maar ik zet mijn geld in op Spanky's mening!