Genaaid door Bert en Ingrid
Donderdag was er een langdurige storing aan het spoor, waardoor tussen Driebergen en Ede-Wageningen geen treinen konden rijden. Voor reizigers tussen Utrecht en Ede-Wageningen was de enige logische omreisroute via Amersfoort. Op het station van Utrecht werd deze mogelijkheid ook omgeroepen, waarbij uitdrukkelijk werd vermeld dat treinreizigers bij de Connexxion-trein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen apart moesten inchecken. Dus de gedupeerde reizigers moesten eerst betalen met NS-tarief tussen Utrecht en Amersfoort, daarna met Connexxion-tarief van Amersfoort naar Ede-Wageningen. Dat betekent dat die reizigers duurder uit zijn. Eventueel gekochte papieren NS-kaartjes voor de reis tussen Utrecht en Ede-Wageningen waren bij Connexxion dus niet geldig.
Het wordt blijkbaar dus gewoon gevonden dat treinreizigers die de dupe worden van een infrastoring, vervolgens ook nog in hun portemonnee worden geraakt? Ja. Wat de NS betreft wel. Maar dat zit natuurlijk in het hart van nagenoeg iedere NS’er. Schijt aan de reiziger. En de grootste oplichters zijn niet die conducteurs, maar die driedelig gepakte krijtstreepmanagers.
Met de NS gemaild. Vrijdagochtend vroeg al. Pas aan het begin van de avond kwam er een reactie. Nee, de NS gaat de reizigers hun bij Connexxion betaalde kaartje of chipkaartsaldo niet vergoeden. Om je dood te schamen. En waarom gaat de NS die kaartjes niet vergoeden? Er was ook een andere route mogelijk, stelde de NS. Welke dan? Vanuit Utrecht eerst naar Den Bosch, dan langs Nijmegen en Arnhem, en dan weer terug naar Ede-Wageningen. Degene die dat heeft verzonnen, is natuurlijk niet goed bij zijn hoofd.
Ik heb voor u even de reistijden vergeleken. De wachttijden zijn bij benadering.
Zonder storing van Utrecht naar Ede-Wageningen:
Utrecht - Ede Wageningen: 24
Totaal: 24 minuten
Door storing omrijden via Amersfoort:
Utrecht - Amersfoort: 14
Wachten op aansluiting in Amersfoort: 10
Amersfoort - Ede-Wageningen: 37
Totaal: 61 minuten
Vertraging: 37 minuten
Door storing omrijden via Den Bosch, Nijmegen en Arnhem:
Utrecht - Den Bosch: 29
Wachten op aansluiting in Den Bosch: 6
Den Bosch - Arnhem: 53
Wachten op aansluiting in Arnhem: 1
Arnhem - Ede-Wageningen: 15
Totaal: 104 minuten
Vertraging 80 minuten
Kortom, de reiziger die vanuit Utrecht (of een plek ten noorden van Utrecht) naar Ede-Wageningen onderweg was, zou zonder gebruik te maken van de Connexxion-trein 80 minuten vertraging oplopen. De reiziger die wel de Connexxion-trein wil gebruiken, heeft nog altijd 37 minuten vertraging aan zijn broek. Toch heeft diegene dan maar de helft van de vertraging dan die hij zou oplopen als hij deed wat de NS wil: een soort van wereldreis via het altijd gezellige Brabant en een schampschot langs de Duitse grens.
De NS moet zich diep, heel diep schamen. Het lukt ze niet, de passagier volgens het spoorboekje te vervoeren. Dat is een slechte zaak, maar vooruit. Maar in plaats van zijn verantwoordelijkheid te nemen door de klant het beste alternatief te bieden en te regelen dat men in noodgevallen met een NS-kaartje met de Connexxion-trein mee mag, laat de NS de reiziger barsten.
Ja, zegt de NS, de reiziger kan een beroep doen op de geld terug bij vertraging regeling. Maar helaas, er zit een addertje onder het gras. Zijn Connexxion-kaartje (of afgeschreven bedrag op de OV-chipkaart) valt niet onder die regeling. De reiziger, die part noch deel heeft aan een of andere railstoring, wordt dus vakkundig een poot uitgedraaid. Dat is de onversneden hufterigheid waarmee onze nationale spoorvervoerder doordesemd is. Schijt aan alles en vooral aan de klant.
Maar het wordt nog erger. Naast het feit dat de aanpak van de NS ronduit onbeschoft is, is deze manier van doen ook nog strijdig met de Europese wetgeving, die de juridische basis is van het vervoer per trein in ons land.
De Europese regelgeving gaat ook in op de rechten van de reizigers bij vertragingen of storingen. Indien de redelijkerwijze te verwachten vertraging meer dan een uur is, heeft de reiziger naar keuze recht op één van de volgende drie dingen:
1. Terugbetaling van de volledige reissom voor het niet gemaakte deel van de reis, en ook voor het reeds gemaakte deel van de reis voor zover de reis niet langer aan enig doel van de reiziger beantwoordt, samen met een terugreis naar het eerste vertrekpunt;
2. Voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid;
3. Voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.
Het omreizen via de door de NS gepropageerde alternatieve route levert meer dan een uur vertraging op, dus is deze bepaling gewoon van toepassing. De reiziger die voor optie 2 kiest moet dus zonder meerkosten via Amersfoort vervoerd worden - wat immers de reis is die het meest aan "onder vergelijkbare vervoersomstandigheden" voldoet. Laten Connexxion en de NS dan zelf maar uitzoeken hoe ze dat met elkaar verrekenen. Klaar. En wat extra vreemd is, is dat zo’n afspraak tussen de NS en Connexxion niet bestaat, terwijl zo’n afspraak tussen de NS en het Amsterdamse GVB er wél is. Daar mogen treinreizigers bij een storing tussen het Centraal Station en Duivendrecht of Bijlmer-Arena gewoon met gesloten beurs met de metro. Het kán dus wel.
Het is hilarisch om te horen hoe de NS directeuren Bert Meerstadt en Ingrid Thijssen -wanneer ze weer eens door de Tweede Kamer op het matje worden geroepen wegens de zoveelste wanprestatie of tijdens discussie over de nieuwe vervoerconcessie- steeds maar roepen dat ze een “maatschappelijk betrokken bedrijf” besturen. Dat is echt regelrechte onzin.
Wat volgens mij dan wél de waarheid is? Dat de NS een vervoerbedrijf is dat bol staat van de klantminachting. En dat ook de regelgeving met voeten treedt. Een stel dieven is het. Niets meer en niets minder.