Nieuwe spoorboekje 'een gekkenhuis'

Icoon RampHet nieuwe spoorboekje, dat aanstaande zondag ingaat, blijkt 'een chaos' te zijn. Er vervallen honderden treinen in de nieuwe dienstregeling, vooral in de vroege ochtend en late avond. De grootste verwarring komt vanwege het feit dat de treinen op sommige dagen wel en op andere dagen niet rijden. Deze situatie kan vervolgens een week later weer anders zijn.

Reizigers kunnen 's ochtends soms pas uren later dan normaal vertrekken of moeten 's avonds veel eerder terug. Zo rijdt de laatste trein tussen Dordrecht en Geldermalsen om 22.07 uur, drie uur vroeger dan nu. In de oneven weken rijdt op woensdag en donderdag de eerste trein van Nijmegen naar Venlo pas om 7.09, anderhalf uur later dan nu. Omgekeerd gaat de laatste trein al om 23.09, een uur eerder dan nu.

Rover, de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer, noemt het nieuwe spoorboekje 'een gekkenhuis'. Rover-woordvoerder Rikus Spithorst: "Het is voor de reiziger niet te begrijpen wanneer een trein rijdt, zoveel uitzonderingen zijn er inmiddels. Daarom stappen we naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de NMa."

Ook de spoorvervoerders zijn totaal niet te spreken. Vervoerder Syntus stapt naar de rechter en meldde zich gisteren al bij de NMa, net als vervoerders Connexxion en Veolia en de NS. De spoorwegen moeten 120 ritten per week schrappen. De directie van NS Reizigers spreekt over 'afbreuk van de kwaliteit': "Ons spoorboekje wemelt van de voetnoten over op welke dagen of weken de treinen wel of niet rijden."

De uitval van de treinen komt door grootschalig onderhoud aan het spoor. Er is afgelopen jaren veel achterstallig onderhoud geweest, maar door het nieuwe kabinet is er meer geld beschikbaar gesteld om onderhoud te plegen en dat wordt nu ingehaald. Ook zijn er meer goederentreinen op het spoor.

Volgens spoorbeheerder Prorail kan niet alleen in het weekeinde aan het spoor worden gewerkt en zijn de werkzaamheden daarom onontkoombaar: "De drie aannemers die onderhoud mogen doen, kunnen het niet meer in het weekeinde aan", aldus Ilse Heemskerk van Prorail.


Nieuwe spoorboekje 'een gekkenhuis' en 'een chaos'