NS klaagt bij de NMa over Prorail
NS kan in de nieuwe dienstregeling 120 avondritten per week niet uitvoeren. Dat komt doordat Prorail in die uren aan het spoor werkt. Volgens de NS zijn er alternatieven aangedragen, maar vindt Prorail die te duur.
Verder vindt de NS de verhoging van het tarief voor toegang tot het spoor onacceptabel. Prorail wil dat tarief met ruim 28 miljoen euro verhogen. Dit jaar betaalde NS 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van afspraken uit het verleden in 2008 omhoog gaan naar 151 miljoen euro. "Met de plotselinge extra tariefverhoging van 20 procent zouden de kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180 miljoen", heeft NS berekend
Prorail ligt ook al overhoop met een andere vervoerder, Arriva. Die weigert een contract met de spoorrailbeheerder te ondertekenen. Arriva wil eerst concrete toezeggingen voor de verbetering van perrons en andere spoorinfrastructuur.