Nieuws
'Gratis reizen met OV-chipkaart mogelijk'

"Eerst lukte het opladen van de OV-chipkaart niet en raakte ik aan de automaat twintig euro kwijt", gaat hij verder. "Later begaf ook de chip in mijn kaart het. En dat terwijl er nog zeventien euro op stond". Toen hij het servicekantoor van het openbaarvervoerbedrijf RET belde, vertelden ze dat hij het geld terug kon krijgen. Maar dat was nog steeds niet gebeurd en het zou hem een vermogen kosten om tussendoor steeds losse kaartjes te kopen. "Die 37 euro die ik ben kwijtgeraakt, heb ik er nu al dik uit", zegt hij tevreden.
Het vervoersbedrijf RET heeft aangekondigd de strippenkaartautomaten in 2007 te verwijderen. Hierdoor zal het voor reizigers alleen maar mogelijk worden om met een opgeladen OV-chipkaart langs de poortjes te komen.
niet netjes, maar wel slim.
Slim bedacht.
Ik ben zelf ook niet zo gek op chipknip rommel.
De enige keren dat ik m'n chipknip op m'n betaalpas wilde gebruiken kon ik het niet opwaarderen.
Was toen in Apeldoorn en probeerde een parkeerplek te vinden; was bijna overal chippen... Naja, uiteindelijk toch nog wat gevonden (op 100m van het station) waar muntjes in konden.
Gewoon schoolpas erin...
alles werkt zolang het het knopje op de 8erkant indrukt foto
Kwalijk dat hij z'n geld nog niet terug heeft.
maar steek nooit de goede erin
Vind het echt zonde dat ze over gaan op de chipkaart, kost veel geld en het werkt geen eens zo goed..
jabadabadoeee foto:)
Dat doe ik al JARENLANG foto.
Maar betekent 't nu dat je ALLEEN met de chipkaart in de metro kan? En niet met je OV ofzo foto Best triest.. Moet je dubbel betalen!
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
In begin 2007 halen ze die gele blokken weg. Je kunt dan alleen nog met een chipkaart de poortjes openen, en dan pas gaat het systeem, of althans de 'veiligheid' ervan, echt van start.
Watch how I soar.
Volgende poortje deed het evorigens wel.
Watch how I soar.
In London wordt al jaren met tourniquets en chipkaarten gewerkt, en daar werkt het lekker vlot, poortjes klappen vlot open en overal is personeel aanwezig voor assistentie. Wmb mag het in NL best die kant op gaan.
Watch how I soar.
De poortjes die je nu heb zijn veel te langzaam en meestal ook moet je nog achter in de rij wachten.
Men was al een hele lange tijd van plan dit pasjes systeem in te gaan voeren, en deze zwart-rijder heeft daar zelf heus geen invloed op gehad.
Wat ik overigens wel naaiend vind aan dat verdomde pasjessysteem is dat ik straks veel meer ga betalen: In plaats van 6 strippen * 0.44 = 2.64 betaal ik straks eerst 1,43 voor het stuk van de metro en dan nog eens 5 strippen * 0.44 voor de bus naar Delft. Dit komt dan neer op 3,63 wat een prijsverhoging is van maar liefst 37,5 % fotofotofoto
Oversight anyone foto
Laat me raden: die pasjes staan allemaal op naam, zodat men prima kan zien wie waarheen reist. Voor Business Intelligence mensen een walhalla qua informatie en analyse-mogelijkheden... fotofoto
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
Als het echt zo slecht is dat je je geld verliest omdat het materiaal het begeeft, zou ik ook de schijt krijgen aan het zwartrijden. Nu gaat de RET waarschijnlijk klagen over dit soort acties. En ik vind dat echte zwartrijders hard aangepakt mogen worden, maar als je gedupeerd bent en niets terug krijgt is maar half zwartrijden vind ik. Want zij hebben jou eerst bestolen, soort van payback foto
Vorig jaar al 2 pasfotos ingeleverd voor het aanmaken van mijn OV-jaarkaart, onder het mom "Je krijgt de chipknip opgestuurd". Nooit wat van gezien foto. Dit jaar zou het wel moeten gaan lukken, en dan hoef ik me pasje tenminste niet in dat ding te proppen, maar er alleen overheen halen foto.
- Dat je nu nog alles in de gleufjes kan stoppen klopt. Er moest snel een oplossing komen voor het reizen met beide systemen. Deze stempel apparaten zijn geen onderdeel van het OV-chipkaart systeem en zullen dus verdwijnen.
- Dat de poortjes bij de uitgang openstaan kan kloppen. Afhankelijk van wat de vervoerder wil kan daarvoor worden gekozen. Wanneer je namelijk gaat reizen check je in en er wordt 4 euro van je kaart geschreven. Voor de meeste reisjes is dit echter te veel en dient er geld terug gegeven te worden. Dit gebeurd bij het uitchecken. De poortjes blijven open staan zodat ze niet de hele tijd open en dicht hoeven om de doorstroming te bevorderen. Houd je je pas voor de lezer is er niets aan de hand. Je krijgt je geld op je pas en poortje blijft gewoon open. Loop je echter door klapt ie dicht. In Hongkong waar het systeem al succesvol draait staan ze trouwens altijd open. De mentaliteit is daar anders. Mensen checken gewoon in en uit. Maar de Nederlandse mentaliteit denk alleen aan: OW gratis!! En ja dan krijg je zo'm deur tegen je neus.
- Ze kunnen je WEL pakken wanneer je je kaart niet netjes in checkt. Controleurs hebben namelijk apparaten waarmee ze de kaarjes uit kunnen lezen. Echter wordt dat nu nog niet of nauwelijks gedaan...
Meer vragen? Stel je maar! foto
Staan die pasjes op naam, of is het ook mogelijk zo'n pasje bij de sigarettenafdeling van de supermarkt te kopen?
Wat ik vermoed namelijk, is dat:
a) die pasjes niet zonder identificatie te kopen zijn, en dus op naam staan, en dat
b) er niet alleen het gevraagde bedrag van je pasje wordt afgeschreven, maar dat er ook wordt gelogd van wiens pasje er wanneer wat wordt afgeschreven, evt. met bestemming?
Natuurlijk is dit allemaal verschrikkelijk goed beschermd door de WBP, maar zit ik warm?
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
Voor de mensen die nu denken mooi kan ik mijn ov lekker uitlenen, die moet ik teleurstellen: op de OV chipkaart komt je smoelwerk ook gewoon te staan foto
Maar even ontopic, dat die RET automaten niet deugen, dat klopt als een bus...heb er voor school een usability verbeterraport voor geschreven en ik kan verklappen dat het niet lastig was verbeterpunten te vinden en ook niet heel lastig om daar de oplossingen voor te vinden, zeker als je eens met een schuin oog naar de NS automaat kijkt, die imho zeer dicht in de buurt komt van hoe het wel moet!
M.a.w.: alleen de mensen die zich echt bewust zijn van de privacy-issues zullen (misschien) kiezen voor deze variant foto
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
Op de anonieme kaarten kun je alleen op je e-purse, zeg maar chipknip reizen. Ook kun je simpele producten als een retourtje er wel op zetten.
Op de persoonlijke kaarten kun je ook abonementen kopen. Ook wordt het in de toekomst mogelijk om je saldo via internet te bekijken, op te laden etc.
Er wordt max. een bepaalde tijd bijgehouden waar je gereisd hebt. Echter staat dit niet in heel duidelijke taal. Elk station heeft namelijk een nummer en dat wordt geregistreerd (ook om de prijs van een rit te kunnen bepalen). Een medewerker die je kaart uitleest kan dus niet zomaar zien waar jij allemaal bent geweest.
Daarnaast hou ik niet van al die persoonsidentificatiebewijzen.
Een trajectkaart staat straks ook op naam en alleen die mensen die er recht op hebben, kun je gehele reispatroon in kaart brengen. En wie zijn die mensen? En wie weet wanneer jij op die manier in de gaten wordt gehouden?
Nee, ik heb niets te verbergen, maar het geeft mij ook absoluut geen veilig gevoel en daar was dit toch voor bedoeld?
Men wil alleen maar loonkosten besparen, door een systeem te maken welke het zo makkelijk maakt voor de mens.
We laten ons leven door chips, ID's, dna, camera's...
We worden geacht ons als een kuddedier te gaan gedragen, doen we dat niet,
worden we straks dan ook afgeschoten?
Who will know our future?
Hoe vindt de afrekening plaats? Per zone of per kilometer?
Wat mij meer interesseert is wie er allemaal toegang hebben / weten te krijgen tot de gehele verzameling van reizigers, tijd/datums en bestemmingen. Want pas op die schaal kan je er analyses op uitvoeren en worden de resultaten commercieel interessant.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
ik doe dit ook al een flinke tijd nu. elke keer werd er 4 euro afgehaald, terwijl het een rit was van een euro of 2. dat pik ik niet dus doe ik het zo. halverwege 2007 komen ze pas met apparaten die kunnen controleren of je betaald hebt, dus tot die tijd zit ik goed. ik ben geen dief van mijn eigen portemonee. als ze zo'n systeem maken, moeten ze het maar goed doen, en niet zo bagger als op dit moment.
Het werkt voor geen meter maar het systeem opzich is wel top foto eeh.. gast , het bedrag wat je teveel betaald word er weer terug opgezet.. dus als heet voorheen 2 euro kostte is dat nu nog steeds zo (wellicht 10 cent meer/ minder ) , en word die andere 2 euro er gewoon weer netjes opgezet ...
de NS moet haar conducteurs wel vertellen dat ze niet moeten gaan zeiken op mensen met zo'n kaart want krijg er onderhand wel een schijthekel aan elke dag het zelfde liedje
NL zou daar aan een voorbeeld moeten nemen foto
Hoeveel belastingcenten gaat nu zowel de opgelopen schade alswel het fixen ervan kosten?
meer vragen stel maar foto
Dan moet ik eerst 4 strippen voor de reis naar Schiedam afstempelen en vervolgens weer het starttarief betalen in de metro. Uiteindelijk is dat al gauw een volle strip duurder.
Dan neem ik natuurlijk de stadsbus of tram naar het centrum van Rotterdam foto
Ga dan klagen bij de RET dat die zooi niet werkt, en ga niet zeiken op die jongen die toevallig een gebruikt maakt van een fout in die automaten, waardoor hij legaal kan reizen.
Er komt namelijk 1 kaart voor al het OV en dat gaat niet werken vrees ik als je nu al ziet hoe hoe gebrekkig de informatie, communicatie en andere electronische apparatuur werkt bij het OV.
Douwe Egberts maakt ook gebruik van de chipknip bij hun apparaten en heel vaak is zo'n apparaat buiten gebruik omdat er geen verbinding is zodat het geld niet verzonden kan worden, hij zit dan dus nokkie vol.
Hoe zou dat dan met de bussen gaan?
Dan krijg je nog het probleem dat er vele verschillende kaartsoorten zijn die verwerkt moeten worden en de manier van uitlezen omdat er in de bus gebruikt gemaakt gaat worden van vrije doorgang.
Gezien de ervaringen met het OV verwacht ik grote problemen en ik denk dat dit alleen maar ingevoerd gaat worden omdat de banken dan eindelijk iedereen aan hun chipknip hebben.
Moet je je eens voorstellen wat mensen zouden zeggen als winkels dit ook zouden gaan doen en bij binnenkomst altijd ¤ 100 van je pas afhalen wat ze bij het weggaan weer verrekenen.
Daar komt bij dat je niet eens 1 halte mee zou kunnen omdat je altijd ¤ 4 moet betalen dus ook al heb je geld genoeg voor jouw traject dan kun je toch niet mee.
En er is nog een probleem, wat doe je als dat apparaat bij de uitgang het niet doet?
Dat zou betekenen dat je voor 1 halte ¤ 4 betaald.
Scheelt een heleboel loonkosten voor al die controleurs die duidelijk toch hun werk al niet goed doen en ook een bak geld aan automaten en wat te denken van de stroom die zulke systemen op landelijke schaal verbruiken... daarmee alleen al kan je de trein laten rijden.
Een jaar heeft 8760 uurtjes dat maal alle stroom van alle automaten(die ook aan staan als er geen treinen rijden)is echt een enorme kostenpost en dan is er ook nog een deel van de pubers die hun frustratie op de machines uit.
Was voor de telegraaf reden genoeg voor een sappige kop met actiefoto.
Katten met foto's
Katten met Filmpjes
Waren ze toch wel van plan.....dus geef die reiziger niet de schuld!
Een AH Bonuskaart ook.
Maakt niet uit wat eigenlijk, als het maar iets van een pasformaat is of iets van een strippenkaart.
En dan komen ze nu pas met zo'n 'openbaring' foto
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
here I was
was I here?
Yes, I was
Anders is het ene beetje raar, chipkaart tonen en het is oke?
"Your body only has enough blood to run either your brain or your cock".>>>ik denk dus met mn lul!
Webicon maximum 100kB, geen 1.4MB. Removed by Jump
Het is toch handiger om dat ding gewoon te vertellen van goh ik stap daar in en stap daaruit, dat is dan zoveel euro?
Maar ik zal wel dom zijn ofzo foto sowieso vind ik het een beetje raar al die verschillende systemen.
Of wordt er een landelijk iets ingevoerd? dat je in bus, trein, tram, metro ed allemaal dezelfde pas gebruikt? en waar kun je die dingen kopen?
(ik reis niet zo vaak met het ov, dat moge duidelijk zijn foto )
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Ik reis al jaren vanaf de HvH-lijn via Rotterdam om naar Leiden te komen. Dit is omreizen omdat de overstap ook al kan plaatsvinden op Schiedam, maar die overstap mislukt veels te vaak en je hebt dan alleen een stoptrein of een overvolle oude dubbeldeksbak.
In Rotterdam neem ik dus de intercity die alleen nog in HS stopt mèt 95% kans op een normale zitplaats.
Vroeger ooit aan controleurs gevraagd, omdat mijn reis vaak wel veel sneller is, maar wel om is, het antwoord was, als het sneller kan zijn, dan mag het.
Straks moet ik uit en weer inchecken op Rotterdam, ook al is het een trajectabonnement, die wel of geen rekeninghoudt met omreizen. Moet ik straks verplicht overstappen op Schiedam om niet een extra rekening gepresenteerd te krijgen?
Op Wilhelminaplein voldoet bij 1 geel kastje een lichte klap bovenop het kastje. foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken