Nieuws
Minister wil 80 km-zones toch houden

In de Tweede Kamer begint men ook te morren over de zones en de bijbehorende trajectcontroles. Peijs' eigen partij, het CDA, heeft 'groeiende twijfel' over het nut van de 80 kilometer-zones. Kamerlid Van Hijum wil voor de zomer weten wat de effecten zijn op luchtkwaliteit, doorstroming op de weg en verkeersveiligheid. "Als de situatie niet verbetert, moet de maatregel teruggedraaid worden." Onder andere de VVD opperde afgelopen week al om de snelheid op de snelwegen weer te verhogen naar 100.
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
Of spelen er bij jou toch meer dingen mee, zoals toch zo snel mogelijk willen rijden? foto
Maar ff serieus, ik kan me niet voorstellen dat de files, en het optrekken na de trajectcontrole erg meehelpt aan het milieu. Laat het gewoon 100Km per uur, dat is een knappe snelheid voor die wegen.
De files worden langer en daarbij beginnen ze steeds eerder en eindigen ze steeds later. Het effect op het milieu die een stilstaande auto dan wel langzaam rijdende auto heeft op het milieu is funest op de luchtkwaliteit. De uitstoot van een motor die stationair draait is vele malen schadelijker dan een auto die op kruissnelheid rijdt.
Daarbij is ook 80 in zijn 5 juist slechter voor het milieu & auto, daar de motor geen optimaal toerental kan bereiken.
Blijft natuurlijk typisch dat de overheid alles in het werk stelt om de economie ten gronde te richten. Stemmen met je voeten lijkt mij een plausibele oplossing...
Dit land is doorgedraaid en gek geworden onder invloed van al dat Groenfront geteisem... foto
Signaleringsborden vind ik prima als het verderop langzaam rijdt. Maar ik zie nu gewoon dat iedereen veel te dicht op elkaar precies 80 probeert te rijden. Bij het begin van de zone nemen de files toe, en invoegen is bijna onmogelijk geworden door het "treintje" waar je je tussen moet wurmen.
Ook is het erg onzinnig om met 80km/h over een compleet lege weg te rijden om 04:00.
De luchtkwaliteit verbetering zal ook wel minimaal uitvallen omdat de eerste zone(bij rotterdam) te gunstig uit de conclusies kwam doordat zestienhoven net zijn vluchtroetes had aangepast. Die mazzel heeft peijs niet op de andere locaties gehad en nu zie je dus de echte resultaten die het oplevert, ik denk bijna nul of zelfs een verslechtering(meer files, door remacties bij het begin van de zone.).
Dus, leuk geprobeert peijs, en nou opzouten met je maatregel.
fotofoto
"Is de waarheid wel de waarheid?"
Maar ik begrijp ze wel: met 80 kmh is het boetebedrag per flits al gauw een stuk hoger, zeker zolang veel automobilisten in het ongewisse worden gehoouden hoe snel ze op een bepaald stuk wel of niet mogen. Plak toch een sticker met de maximumsnelheid op de achterkant van die flitspalen!
Straks staat heel het land in een grote file terwijl de beleidsmakers er lachend met hun diensthelikopter overheen vliegen. foto
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
Probeer eens 140 km/h net als in Italie.
inderdaad tijd voor een MAN op haar plek.
"De maximum snelheid naar 140, dan is iedereen sneller van de snelweg af."
Lijkt me zo klaar als een klontje. foto
langer in de file is beter voor het milieu foto
Punt is dat er geen kant-en-klare oplossingen zijn maar dat bepaalde methodes proefondervonden moeten worden. En twee maanden 80 km/u zones vind ik veel te kort voor een proefperiode. En dat vind ik wel een enorme drogreden altijd hoor...om dat als argument tegen zulks oort zones te gebruiken foto
foto
Ik vind het echt te stom voor woorden dat als iets niet werkt maar juist het tegengestelde bereikt dat je het dan niet terugdraait.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Meer benzine kosten met al die files en als er gen files zijn dan wordt er weer goed veel geflitst foto teringlui foto kutsmoesjes
Ga vooral zo door met dat soor shit foto
foto
Gaan de mensen niet meer dicht op elkaar rijden dan neemt de capaciteit van de weg af. En dat gebeurt er nu dus.
Dat had iedere boerenlul ook wel kunnen bedenken. Althans, elke boerenlul die niet klakkeloos een ideale theorie overneemt zonder zelf na te denken of dat in de praktijk ook wel zou werken.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Zitten er nu nog steeds op omdat ze nog maar 80 mogen rijden. foto
Het is al jaren bekend dat automobilisten hardleers zijn en liever hun eigen regels maken. We halen 30km zones ook niet weg omdat bijna niemand zich aan die snelheid wil houden.
Nog geen 5% van de totale uitstoot komt van het autoverkeer af. Hoeveel procent denk je dat het scheelt als je op een paar plekken 80 rijdt ipv 100?
Ik denk nog geen 0,000001%
Pak de grote vervuilers eerst maar eens aan. Auto;s zijn tegenwoordig helemaal niet zo vies meer als vroeger!
En wat als iedereen straks rondrijdt met uitstootloze auto's, wat dan? mogen we dan allemaal wel weer harder? betalen we dan geen accijns meer?
In mijn wildste en natste dromen nog niet helaas. Het is de overheid allemaal om het geld en het aanzien te doen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Een auto die niet harder dan 80 rijdt komt niet snel op bedrijfstemperatuur.
Ik heb een mooie olietemperatuurmeter in mijn auto zitten: rij ik 120km per uur, dan is binnen 10-15km rijden de olie op temperatuur en rijdt de auto zo'n 1 op 12. Rij ik veel file dan rij ik zo'n 1 op 7 a 1 op 8 en rij ik constant 80 - 90 dan duurt het 50 (!) km voor de olie op temperatuur is. Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat mijn verbruik dan SLECHTER is (1 op 10 namelijk)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
TACHTIG procent van alle Nederlanders astma of astmagerelateerde ziekten over 10 jaar. De Nederlandse luchtkwaliteit voldoet al jaren niet aan de Europese normen die toch al veel te laag zijn om de economie niet teveel te schaden - met andere woorden onze lucht is ronduit GIFTIG.
We zouden allang Griekse maatregelen moeten nemen: de ene dag de even nummerborden, de andere dat de oneven nummerborden op de weg.
Maar hou je kop maar lekker in het zand... je zult nog aan me terugdenken als je over 20 jaar in de wachtkamer van de longarts zit met je peuter.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Al die halve maatregelen ook... Het gaat de meeste hardrijders helemaal niet om het harde rijden. Het gaat ze er om dat ze van A naar B komen in de kortst mogelijke tijd.
Als de reistijden van de ene stad naar de andere omlaag gaan vind ik alle maatregelen best. Maar alle maatregelen zorgen er alleen maar voor dat de reistijden omhoog gaan en dat de overheid meer geld verdient aan boetes. Dat is bullshit, we betalen verd*mme belasting om de maatschappelijke problemen op te lossen. Niet om ze groter te maken.
Ik kan niet wachten tot er weer verkiezingen komen foto
schijndemocratie van jewelste
pas naar jaren doen ze dat als ze geen Minister meer zijn maar
dan hebben ze al miljoenen over de balk gegooid .
Zoals ik al eerder aangaf is het wellicht beter om de oplossing te zoeken in het inbouwen van een 90km-buffer. Als daar vervolgens doorlopend wordt geflitst, zou het wel eens snel afgelopen kunnen zijn met de verstoppingen.
-Edit- je volgende reactie had ik nog niet gezien. Ik kan daar helaas niet over oordelen, misschien dat iemand anders dat kan. foto
Het zal me niks verbazen als het ook niks uitmaakt voor de luchtkwaliteit, denken ze nou echt dat iedereen netjes in zn 5 rijd bij 80 km/u ?!
Van het fijnstof komt 84% van de natuur zelf af. 10% van de industrie en de rest komt op het conto van de auto's.
en ik weet niet of je vaak op de weg zit maar met in een file rijden met bv een dieselauto voor je is niet fijn. Die braakt elke keer bij het optrekken een mooie roetpluim uit. Als auto's gewoon door kunnen rijden (Daar zijn ze immers op gebouwd) heb je al een stuk minder vervuiling.
En ik weet niet of je de overzichtsplaatjes wel eens gezien hebt van waar de luchtvervuiling allemaal erg hoog is. Maar het zal je misschien verbazen dat dat niet in de randstad is maar in Limburg (!), heel toevallig dicht bij het duitse ruhrgebied.
Ik zeg niet dat er geen oplossingen moeten komen voor de uitstoot (alle beetjes helpen natuurlijk) maar van een 100 weg 80 maken is geen oplossing maar dweilen met de kraan wagenwijd open.
Er moet gewoon veel en veel harder gewerkt worden aan een GOED alternatief voor de verbrandingsmotor. Of een andere brandstof die evt ook met een verbrandingsmotor werkt.
Maar stel dat morgen ineens alle auto's uitstootloos werken, dan ben je nog laaaaaaaang niet klaar met de luchtkwaliteit. Dan heb je de allerkleinste groep te pakken die van alle luchtvervuilers in verhouding nog het minst vervuild.
Dat wil ik er alleen maar mee zeggen. Pak eerst de grote vervuilers aan en ga dan langzaam naar de kleinere vervuilers toe.
En ik geloof NOOIT dat 1 autovrije zondag de helft scheelt aan luchtvervuiling. Dat is gewoon klinklare onzine.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Zeker op die stukken waar enorm veel toe en afritten zijn.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Het nieuwe rijden weet je wel?
Niet iedereen (lees merendeel van de bevolking) heeft die 'luxe'....
Als men in Den Haag ECHT het file probleem zou willen oplossen, dan ging het gehele OV overhoop om er een efficient geheel van te maken. Maarja, dat kost geld en is lange termijn denken; daar doet men in Den Haag niet aan .
gaten worden gehouden, van ooh rij ik nu te hard even remmem etc..
Het is net of de overheid met je mee kijkt dat is lekker relaxt rijden hoor.
Betalen (van verkeersboetes) is voor de dommen.
Nee, in plaats daarvan worden dure en snelle dieselauto's door de overheid gesponsord door de hele regelgeving rond lease-auto's. Want daar krijgt de overheid lekker een hoop geld van door middel van de BPM.
Dan heb je nog de lease-auto's die op gas rijden. NOG beter! Want dan krijgt de overheid geld d.m.v. de BPM EN nog een keer extra door middel van de autogas, die voor een groot deel uit aardgas wordt gewonnen. Autogas is natuurlijk wel een stuk beter voor het milieu omdat het schoner verbrand.
Ik vind dat er bij de verkeersregelgeving de laatste jaren veels te veel fouten zijn gemaakt en er veels te veel belangenverstrengeling is (hoewel dat laatste natuurlijk vrijwel niet te bewijzen zal zijn).
Het gaat me ook helemaal niet om die 80 kilometerzones. Het gaat me erom dat mensen beter beseffen op welke manieren ze zelf het milieu kunnen verbeteren - en dat mensen elkaar durven aan te spreken op uiterst a-sociaal gedrag zoals overbodig in de auto stappen.
Wat betreft die 'klinkklare onzin', check de ECHTE cijfers maar eens dan:
Volgens het ministerie van VROM draagt verkeer binnen Nederland voor de helft bij aan de uitstoot van kleinere deeltjes fijnstof (PM2,5) en voor tweederde aan de uitstoot van stikstofoxiden. De uitlaatgassen van het wegverkeer zijn extra schadelijk vanwege de uitstoot op leefniveau, in tegenstelling tot de viezigheid uit fabrieksschoorstenen.
En voor wat betreft die 'slechte luchtkwaliteit in Limburg': in heel Zuid-Nederland, van maastricht tot vlissingen in het zuiden tot voorbij Amsterdam richting Noorden is de luchtkwaliteit de slechtste van Europa, misschien alleen België uitgezonderd. De allerslechtste lucht vinden we in Nederland aan de Rijnmond en dus niet in Limburg, overigens.
En voor wat betreft je Roergebied argument:
Vanuit Nederland waait er maar liefst drie keer zoveel fijn stof naar onze buurlanden, als dat er van buiten de landsgrenzen komt aanwaaien.
bronnen:
http://www.mnp.nl/nl/publ(...)f_nader_bekeken.html
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=12328
Overigens, voor alle andere struisvogels en ontopic:
80 Kilometerzones zorgen voor twintig procent minder schadelijke uitstoot door wegverkeer.
Wat betreft die autoloze zondag had ik me inderdaad vergist, het verschil was iets kleiner dan de helft:
De concentratie stikstofoxiden lag gemiddeld 36 procent lager (http://www.weekvandevooru(...)ieuws_item.php?id=95)
En dat dus na een halve dag geen auto's.
Als je je auto dagelijks nodig hebt voor je werk, prima. Maar iedere dag een uur in de file staan is gewoon te idioot voor woorden. Zoek dan ander werk of ga verhuizen. Ook daar kan de overheid natuurlijk aan meewerken door woningruil en telewerken meer te stimuleren terwijl filerijden extra wordt belast of wat dan ook, maarja we zitten met die fucking rechtsliberalen in de regering die de overheid alleen maar af willen breken he, dus dat kunnen we voorlopig wel vergeten. We mogen het lekker allemaal zelf oplossen en dus gebeurt er niets. En zijn onze kinderen absoluut de dupe.
zouden ze de oorzaak aanpakken dan lopen ze miljoenen mis elk jaar
en dat is niet de bedoeling.
Maar wat men o.a. al niet beseft is dat door MOGELIJKHEID van files, mensen toch wel afstand blijven houden (ik wel iig.). Files komen vaak ineens opzetten en als je dan niet genoeg afstand hebt klap je er achterop. Dus die afstand wordt helemaal niet kleiner en de capaciteit gaat dus niet omhoog.
Als je de files 100% zou oplossen, dan zouden mensen met 80km/u wel dichter op elkaar gaan rijden. Maar dan is het ook niet meer nodig om maar 80km/u te rijden. Dan kun je net zo goed omhoog met de snelheid.
En het milieu is echt beter gebaat met schonere motoren dan met vuile motoren die 500 toeren langzamer draaien.
Wat ook beter zal helpen is wanneer de doorstroming de steden in verbeterd wordt. Het verkeer dat de stad in rijdt moet dat toch ook kunnen zonder dat er stoplichten onderaan de afrit staan?
Die filestrook op de A1 moet daar ook weg, en de verkregen ruimte moet gebruikt worden om er voor te zorgen dat de mensen van de A6 af de A1 op kunnen zonder dat ze hoeven in te voegen.
Spendeer DAAR maar eens een belastingmeevaller aan...
Even een stukje uit jouw eigen bron:
# Fijn stof leidt tot vroegtijdige sterfte. Als gevolg van kortdurende blootstelling ondervinden jaarlijks enige duizenden mensen een geringe levensduurverkorting. Er zijn aanwijzingen dat het effect van langdurige blootstelling veel groter is.
# Uit metingen van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit blijkt dat grenswaarden van fijn stof op grote schaal worden overschreden.
# De luchtkwaliteit voor fijn stof is in Nederland in de afgelopen 10 jaar met 25% verbeterd.
# Luchtconcentraties in Nederland zijn voor 15% toe te schrijven aan binnenlandse, door de mens veroorzaakte emissies. De buitenlandse bijdrage is circa twee keer zo hoog. De rest is afkomstig van natuurlijke bronnen (zoals zeezout en bodemstof) of is onbekend.
# Nederland behoort in Europa tot de grootste emittenten per oppervlakte-eenheid. Hierdoor is Nederland netto-exporteur van fijn stof: onze export is driemaal zo hoog als de import vanuit het buitenland.
# Van de Nederlandse emissies is verkeer (vooral afkomstig van diesel) met circa 40% de belangrijkste. Opvallende bronnen (maar relatief minder belangrijk) zijn autobandenslijtage en stal-emissies van de landbouw.
Toch raar dat de luchtkwaliteit de laatste jaren met 25% is VERBETERD.
Nou vind ik een natuurplanbureau niet zo'n hele betrouwbare bron en bovendien vind ik het een tegenstellend rijtje. Eerst zeggen ze dat er 2x zoveel fijnstof uit het buitenland komt als van het binnenland en daarna zeggen ze dat er in nederland meer fijnstof de lucht in gepompt wordt dan in het buitenland foto
Maargoed, nogmaals: er moet uiteraard wat aan gedaan worden, ik ben zelf ook absoluut voorstander van een beter milieu maar kom dan met structurele voorstellen. Dieselauto's bv zijn een grote veroorzaker van fijnstof. Verbied die dingen dan helemaal of maak ze duurder dan benzinevarianten. Schaf de accijns op LPG en de BPM op nieuwe wagens af. Zoek naar alternatieven voor een verbrandingsmotor ed ed.
Niet dit halfslachtige beleid wat de overheid nu voert.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Laat ik het dan maar even heel simpel doortrekken: als 80 meer capaciteit levert en schoner is dan 120.. dan zou 40 NOG beter zijn.. toch? en 10 dus NOG beter.. oftewel: file is optimaal.. Er is dus geen probleem.. foto
Absolute onzin.. Het file probleem is niet op te lossen met dit.. Netter weggedrag van weggebruikers zou 50% schelen (files zijn regelmatig oorzaak van het aso of lompe gedrag van individuen), of een weg met meer capcaciteit en betere knooppunten, maar dit mag niet..
De bevolking groeit snel, werk gebeurt vaker verder weg, specialisme cultuur zorgt voor veel meer reizende mensen en er zijn ook veel meer 2 verdieners.. Het aantal auto's groeit enorm, dus de wegen zouden dit moeten aankunnen. Mensen die zichzelf wijsmaken dat dit ook anders kan houden zichzelf voor de gek. Rijdende auto's zijn veel schoner dan stilstaande, dus ook de milieu mafketels zouden wakker moeten worden en niet in de zin van pure haat tegen auto's moeten denken, wat toch niets oplevert, maar gewoon met logica.
De boordcomputer regelt de inspuiting welke afhangt aan de kracht die geleverd moet worden. De kracht om 100 km te rijden is hetzelfde alleen de omstandigheden zijn anders, de 4e of de 5e versnelling. In haar 4e maakt de motor meer toeren maar de auto hoeft daardoor niet onzinniger door te rijden. Een kleine auto rijdt inderdaad beter 80 in zijn 5 dan in zijn 4. Mijn auto kan ik in zijn 4 doortrekken naar de 150, dan is 80 in zijn 5 overdone, in zijn 4 loopt die bij 80 dan het zuinigst en is hij het qua emissie dan het schoonst.
Ow ja en het is geen kleine auto.
"Is de waarheid wel de waarheid?"
Ga bomen bezetten man foto
Maar wat die CO2 betreft: nogal wiedes dat het overgrote deel uit de natuur komt. Bomen slaan CO2 namelijk op en geven ons daar zuurstof voor terug, dat weet ieder kind. Als die CO2 uiteindelijk toch de atmosfeer in komt, komt die dus uit de natuur.
Die paar procenten verschil maken echter veel meer uit dan slechts 0,02 graad temperatuursverschil. Wat de natuur betreft is er namelijk sprake van een balans en een break-even point waarop die balans dramatisch instort: er komt een punt dat de hoeveelheid door de natuur opgeslagen CO2 zo groot wordt dat het opslagsysteem overbelast wordt. Er is een zeer grote kans dat op dat moment gigantische hoeveelheden CO2 in 1 keer in de atmosfeer terecht komt wat een dramatische klimaatverandering tot gevolg heeft - geen tienden van graden per jaar maar een paar graden binnen 1 jaar. Dat is mede de reden van de hoge CO2 metingen van nu: de natuur kan reeds minder verwerken.
Dus jazeker, die CO2 komt uit de natuur, maar de natuur kent daarin een balans. Onze uitstoot gecombineerd met het kappen van de grote wouden is wat ons bedreigt, niet die natuur.
Het bedrijfsleven (met name de autoindustrie en de olieproducenten) zijn zeer, zeer machtig en hebben zeer, zeer veel wetenschappers in dienst die heel erg veel energie steken in het verspreiden van allerlei theorieën die zogenaamd wetenschappelijk bewijzen dat de mens 'er maar weinig aan kan doen' - altijd op basis van statistieken. Wetenschappers die hun leven in dienst stellen van de natuur en de natuur direct onderzoeken zijn echter eenduidig in hun oordeel: wij kunnen wel degelijk heel erg veel doen om het leven op de aarde leefbaar te houden - maar de tijd gaat snel, heel snel. En inderdaad, als we lang genoeg wachten zijn de processen in de natuur al niet meer te stoppen WAT we ook doen.
Maar nogmaals: De CO2 kan de hele aarde tenslotte onleefbaar maken, maar het is het fijnstof en de stikstofdioxide die ervoor zorgen dat naar schatting per jaar 18.000 Nederlanders onnodig overlijden en dat over tien jaar 80% van de Nederlanders aan allerlei longallergieën zullen lijden. Dat zijn dus jouw en mijn kinderen, slimmerik.
En daar is jouw auto dus voor respectievelijk de helft en tweederde voor verantwoordelijk. Realize!
Uiteraard spelen er veel andere factoren mee, maar ik hoef niet alles mee te nemen: praktijk heeft het al bewezen.
Tot overmaat van ramp is er nu de trajectcontrole bijgekomen, waardoor het zeker niet beter is geworden. De opmerking dat iedereen er nog aan moet wennen vind ik echt van het niveau kleuterschool. Hoezo wennen? De meeste mensen rijden daar dagelijks langs.
Tenslotte nog even over de 80 in z'n 5. Bij mijn nieuwe auto kan ik precies 80 in zijn 5 rijden, echter 75 in zijn 5 gaat niet lekker aangezien hij dan tegen het turbogat aan zit. Waardoor ik weer terug naar zijn 4 moet, om weer een beetje comfortabel te kunnen rijden. Omdat iedereen zo krampachtig rijdt, want bang geflits te worden rijdt je nooit lekker 80. Of terwijl ik rijd lekker in de 4. Ik zou bijna in staat zijn door al deze onzin dagelijks mijn uitlaat te legen(motor in de begrenzer jagen, krijg je zo'n mooie zwarte pluim) in die 80km zone, zodat ze straks niet met die onzin aankomen dat het toch wel iets beter is voor de luchtkwaliteit.
ze heeft helemaal gelijk. Heel nederland aan de 80!!!
In een file die langzaam voortrolt vergeet iedereen die 2 seconden, en houdt een redelijk vaste afstand aan. De capaciteit schaalt dan vrijwel lineair met de snelheid.
Als de file een beetje vaart begint te maken, nemen mensen langzaamaan wel meer afstand, maar niet genoeg om de snelheidstoename te compenseren - capaciteit blijft oplopen, maar door de grotere tussenafstand raak je al aardig wat van de 'winst' kwijt.
Op een gegeven moment vinden mensen dat ze 'hard' rijden, en gaan ineens veel meer afstand houden --> capaciteit neemt niet langer toe met de snelheid. Uit onderzoeken blijft dit omslagpunt rond de 90 kmh te liggen.
Maar je hebt gelijk, 80 kilometer zones helpen niet tegen filevorming doordat de oorzaak van files niet alleen de krappe capaciteit van de weg is, maar doordat die optimale capaciteit niet gehaald wordt door in-/uitvoegende eikels die abrupte rem-acties veroorzaken bij de overige bestuurders, waardoor de snelheid lokaal terugvalt tot ver onder de 80kmh. Zodra er eenmaal een file begint te ontstaan is de ellende een feit, want aan de achterkant sluiten heel snel auto's aan, terwijl ze aan de voorkant veel langzamer weer wegkomen.
Het idee dat een homogene stroom auto's met een constante snelheid een optimale benutting van de weg geeft is zonder meer correct. Alleen vergeten onze lieve beleidsmakers even dat een groep automobilisten geen geprogrammeerde computers zijn, maar van nature chaotisch gedrag vertonen. En er is maar een kleine verstoring nodig in de homogeen voortrollende rij autos om urenlang plezier te hebben van kilometers stilstaand blik.
Een nuchtere kosten/baten analyse is hier op zijn plaats, wegen de kosten (verslechterende concurrentiepositie/ daling BNP doordat vervoeders andere havens kiezen etc oftwel miljarden euros) op tegen de baten (in plaats van 5000 vroegtijdig overleden nu 4950 vroegtijdig overleden).
Met in je achterhoofd dat het aandeel fijnstof de laatste decennia due to merely natural processes al aan het dalen is...
Waarom niet 80 of 160?
Er is nooit naar de leefomstandigheden van mensen gekeken die overlijden of andere kwalen hebben. Roken, slechte eetgewoontes, slecht werk, geen werk, leefmilieu, etc.
Onderzoek bij mensen gaat meestal vooraf aan onderzoek op dieren. Als mensen dus overlijden moeten dieren dus ook blootstaan aan fijnstof. Er is geen enkel effect op mens en dier geconstateerd.
Het hele fijnstof rammelt aan alle kanten, fijnstof is zelfs een woord wat mijn spellingchecker niet kent.
Bekijk de nieuwe Natuur Wetenschap & Techniek
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
Feit: auto's zijn noodzakelijk voor mobiliteit
Feit: mobiliteit is de aorta van onze economie
Feit: auto's rijden het zuinigst bij een constante, niet te hoge snelheid
Feit: auto's rijden het onzuinigst bij stilstand en optrekken
We hebben auto's keihard nodig voor onze economie, dus laat die onzinnige hetze tegen de auto alsjeblieft varen.
Als je wilt dat de automobilist het milieu en onze kinderen zo min mogelijk belast moet je onderzoeken op het gebied van motortechnologie steunen, maar gezien de vele files en het absurde verkeersbeleid in Nederland eerst eens zorgen dat auto's normaal kunnen doorrijden.
Verkeerslichten zijn vaak zo ingesteld dat verkeer wordt geremt ook als hier geen aanleiding voor is. Drempels zorgen ervoor dat er onnodig vaak geremd wordt en weer opgetrokken. Eenrichtingswegen zorgen ervoor dat er veel moet worden omgereden.
Door al die verkeersbeperkende maatregelen in steden en dorpen loopt het verkeer bij de afritten al vast waardoor er files op de snelwegen ontstaan.
Er zijn te weinig verbindingen tussen verschillende regio's waardoor automobilisten in de file staan langs steden waar ze helemaal niet hoeven te zijn.
Ons wegennet is totaal niet meegegroeid met de bevolking en de toegenomen mobiliteit. Dit laatste is in het verleden gestimuleerd door de overheid die wilde dat men zich buiten de grote steden vestigden. Door de krapte in de woningmarkt verhuist men ook niet meer zo makkelijk naar een plek dichter bij het werk.
Wat cijfers om aan te tonen dat de utopie van het OV niet gaat werken:
Bus: 16,6 miljard reizigerskilometers
Trein: 15,1 miljard reizigerskilometers
Tram/metro: 4,5 miljard reizigerskilometers
Taxi: 2,6 miljard reizigerskilometers
Auto: 152,1 miljard reizigerskilometers
Stel je eens voor dat je de helft van de automobilisten het nu al overvolle openbaar vervoer inpropt. Kun je zelf wel nagaan dat dit niet gaat werken.
Natuurlijk is elk begin iets... maar als je aan de ene kant iets doet maar je poept aan de andere kant de rivieren vol dan heb je nog niks...
Uiteindelijk is de natuur toch al ten dode opgeschreven. Maar volgens mij helpt het meer om iets aan de verpakkingsindustrie te doen dan mensen op een paar meter 80 te laten rijden en lekker rokend in de file te laten staan.
"Dat is iets van vroeger, jongen."
Als je ervanuit gaat dat je met 120km/h 100m afstand moet houden voor 2sec en 80km/h 67m afstand houdt.
120km/h doe je precies 2,00 seconden over 100m
80km/h doe je 2,21 seconden over 100m
Dan kom je uit op de volgende getallen:
120kph = 35 auto's per seconde per baanvak per 100 meter
80kph = 29 auto's per seconde per baanvak per 100 meter.
Oftewel: 120kph , en wel gister nog.
Er staan genoeg hints in dit lappie tekst om het zelf te kunnen narekenen, daar ben ik weer te lui voor foto En de getallen zullen in de praktijk nog ongunstiger voor de 80 uitvallen omdat ik de lengte van de auto zelf erbuiten heb gelaten.
[edit: 100m natuurlijk, niet per meter]
zo'n wijf gaat hard onderuit als ze dr fouten toe gaat geven.
Laten we de volgende keer in de grondwet vastleggen dat vrouwen zich alleen met zorg of iets mogen bemoeien!!
Dat verpleegsters niet harder mogen lopen dan 3 km/u omdat anders de patienten weleens stress zouden kunnen krijgen.
Laat mensen toch 140 rijden net als in Oostenrijk
of duitsland. foto
80 km uur? hoef ik voortaan niet meer in een auto te rijden
dan rijd ik voortaan op mijn race fiets op de snelweg.
Tot voor kort hoorde je de milieumaffia alleen maar schermen met CO2, echter nadat hun aannames allemaal onderuitgeschopt waren kwamen zij met een nieuwe term om mee te schermen nl. Fijn stof Hietr moet nu weer de milieu-oorlog mee gewonnen worden. Inderdaad fijn stof is gewoon een nieuwe milieumode gril.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken