geldropse_polleke had ons via de nieuws-submit te melden:
De Griekse televisie meldt dat de Cypriotische politie invallen heeft gedaan in verschillende kantoren van de luchtvaartmaatschappij Helios Airways. Aanleiding is het ongeluk van afgelopen zondag vlakbij de Griekse hoofdstad Athene met een vliegtuig van de maatschappij, waarbij alle 121 inzittenden omkwamen. De politie is vooral geïnteresseerd in gegevens over de technische staat waarin de vliegtuigen van de prijsvechter verkeren. Ook wil de politie met de invallen voorkomen dat belangrijke documenten achterover worden gedrukt.
Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is nog niet duidelijk. Vermoed wordt dat een defect aan het luchtverversingssysteem aan de ramp ten grondslag heeft gelegen. Inmiddels zijn de eerste lijkschouwingen uitgevoerd. De voorlopige resultaten daarvan lijken erop te wijzen dat de inzittenden nog in leven waren op het moment dat het toestel neerstortte, zo melden Griekse tv-zenders. Aanvankelijk zou er sprake van zijn dat de inzittenden waren doodgevroren. De patholoog-anatoom heeft vooralsnog geen officiële verklaring uitgegeven.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Ik heb samen met mijn vriendin afgelopen meivakantie nog gevlogen met Helios. Misschien wel in hetzelfde vliegtuig dat nu in puin ligt. En dan nog die invallen... Ben toch wel opgelucht dat het bij ons goed is gegaan...
The dream, make it real.. So that you can say.. That you lived your way for real.. Don't give up on your needs and all your fantasies.. (Face Tomorrow-Live The Dream)
De politie is vooral geïnteresseerd in gegevens over de technische staat waarin de vliegtuigen van de prijsvechter verkeren. Ook wil de politie met de invallen voorkomen dat belangrijke documenten achterover worden gedrukt.
Op maandag 15 augustus 2005 23:09 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Uhm nee, bij de KLM weet je dat alles goed onderhouden word. Dit is weer een of andere prijsvechter net als onur air en dan krijg je dit soort dingen.
Ik betaal liever een paar euri meer als ik zo in een goed vliegtuig mag zitten (kan er nogsteeds iets gebeuren mjah).
Op zich zeggen prijzen niet altijd iets hé. Bv Virgin of Ryanair hebben tot nog toe ook een vlekkeloze reputatie op het vlak van het onderhouden van hun vliegtuigen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
tja, als je ziet aan welke prijzen ze sommige vluchten aanbieden... plus hoge olieprijzen, dan moet er bijna gekniptworden in technisch onderhoud vrees ik
low cost vliegen is zeker een slechte ontwikkeling: gevaarlijk ivm slecht onderhoud en meer vluchten is ZEER slecht voor het milieu
Dan moet de FAA maar goed en vaak controleren of maatschappijen zich daadwerkelijk aan de regels houden.
Laat de JAA dat nu maar doen in Europa foto . En de instanties uit de betreffende landen natuurlijk. Wel jammer overigens al die negatieve reacties over de maatschappij :'( . Pas als het officiele onderzoek is afgerond zullen we weten in hoeverre Helios verantwoordelijk is.
Wat ik me nu afvraag. Waarom was er geen media aandacht voor Helios-air, terwijl er blijkt dat er al heel vaak dingen mis zijn gegaan bj Helios voor het neerstoreten van het vliegtuig. En waarom kreeg Onur-Air wel zoveel aandacht?
Op maandag 15 augustus 2005 23:15 schreef catfish het volgende: low cost vliegen is zeker een slechte ontwikkeling: gevaarlijk ivm slecht onderhoud en meer vluchten is ZEER slecht voor het milieu
Meer vluchten is ZEER slecht voor het milieu.. ben ik het mee eens, maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor low cost airliners.. de "dure" maatschappijen vervuilen net zo erg.
En "low cost = slecht onderhoud" is onzin. Heb zelf bij easyJet gewerkt en ik weet dat die vliegtuigen zeer goed worden onderhouden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld. Don't you see going to heaven is just in the thought that you might? As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
Op maandag 15 augustus 2005 22:55 schreef bremmie het volgende: Ik heb samen met mijn vriendin afgelopen meivakantie nog gevlogen met Helios. Misschien wel in hetzelfde vliegtuig dat nu in puin ligt. En dan nog die invallen... Ben toch wel opgelucht dat het bij ons goed is gegaan...
Zou goed kunnen, Helios heeft maar 3 of 4 vliegtuigen. ik zou toch liever een grotere maatschapij nemen, daar is het zekerder dat het onderhoud goed geregeld is. Een aantal personeelsleden van Helios heeft vandaag geweigerd om nog te vliegen ivm de staat van onderhoud.
het is mij ook nog steeds een raadsel hoe die goedkope maatschappijen zo goedkoop vluchten kunnen aanbieden.
een 737 heeft een 2 koppige bemanning, 4a 5 stewardessen/stewards en iets van 120 plaatsen. een ticket voor amsterdam salou heb je vaak al voor 100 euro. dus zo'n volle bak is 10.000 euro. belastingen, onderhoud, brandstof, administratieve kosten, salaris, afschrijvingskosten, etc. hoe kan dat in hemelsnaam nog uit! iemand een goed overzicht van hoe dat tegenwoordig nog kan?
Op dinsdag 16 augustus 2005 00:26 schreef Bard_Yttap het volgende: [afbeelding] De voorzitter van Helios, Andreas Drakos, tijdens een persconferentie maandagmiddag op Cyprus.
Hoe dan ook logisch, zelfs een "prijsvechter" wil geen toestel met 121 inzittenden zien crashen ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Op dinsdag 16 augustus 2005 00:44 schreef DarkDancer het volgende: het is mij ook nog steeds een raadsel hoe die goedkope maatschappijen zo goedkoop vluchten kunnen aanbieden.
een 737 heeft een 2 koppige bemanning, 4a 5 stewardessen/stewards en iets van 120 plaatsen. een ticket voor amsterdam salou heb je vaak al voor 100 euro. dus zo'n volle bak is 10.000 euro. belastingen, onderhoud, brandstof, administratieve kosten, salaris, afschrijvingskosten, etc. hoe kan dat in hemelsnaam nog uit! iemand een goed overzicht van hoe dat tegenwoordig nog kan?
Een overzicht van de besparingsmaatregelen van Ryanair.
De vliegtuigen van low-costmaatschappijen worden continu ingezet. Stilstaande vliegtuigen zijn een verliespost, dus blijven ze zo kort mogelijk aan de grond. Ryanair vliegt maar met één type toestel. Zo heeft de maatschappij minder verschillend personeel nodig. Het personeel moet ook hun opleidingen en uniform uit eigen zak betalen. Om zich te behoeden voor stakingen of protest, stuurde de directie in november een 'ludieke' brief waarin de vakbonden worden vergeleken met terreurorganisaties. Volgens de personeelsmanager zijn de werknemers vrij om te beslissen of ze zich bij de vakbond willen aansluiten. "Het wordt alleen niet aangemoedigd."
Ryanair kiest er bewust voor om op kleine, regionale luchthavens buiten de stadscentra te vliegen. Dat heeft zo zijn strategische voordelen. De landingskosten zijn er veel lager dan op internationale vliegvelden. In het geval van Charleroi, kreeg Ryanair van de Waalse Overheid naast kortingen op de landingsrechten, ook subsidies voor de huisvesting en de opleiding van de piloten. Dat zorgde het afgelopen jaar voor de nodige juridische problemen.
Verregaande besparingen Ryanair werkt niet met papieren tickets. Door alleen elektronische tickets uit te geven, besparen de lowcosters rompslomp en administratiekosten. Tickets zijn bovendien niet flexibel. Je kan de datum of vluchttijd niet kosteloos veranderen. Weer een forse besparing op administratiekosten. Voorts zijn niet alle tickets bij Ryanair goedkoop. Kort voor je vertrek kunnen ook 'lowcost'-tickets honderden euro's kosten. Deze dure plaatsen financieren eigenlijk de spotgoedkope bodemtarieven. Ryanair zal nooit een ticket terugbetalen, om welke reden ook, zelfs al heeft de maatschappij zelf de vlucht geannuleerd. Ook de boekingskosten en luchthaventaksen worden doorgerekend aan klanten die niet komen opdagen. Daarmee vangt de maatschappij jaarlijks ongeveer 7,5 miljoen euro.
Aan boord van een vliegtuig krijg je weinig of geen service. Extra’s tijdens de vlucht zoals snacks, drankjes of leesvoer zijn enorm duur. Drie euro voor een minieme koffie is niet ongewoon. Reden: het personeel krijgt een commissie op deze vliegtuigverkoop, waardoor de maatschappij hen minder moet betalen. De stoelen zijn niet genummerd. Iedereen kan gelijk waar gaan zitten. Dat scheelt tijd en dus geld.
In het vliegtuig zelf worden ook een aantal kosten geschrapt. Zo zullen de nieuwe toestellen van Ryanair geen zonneschermpjes meer hebben. Het personeel heeft bij de voorbereidingen van de vlucht te veel werk om die allemaal te openen. Ook de opbergnetjes aan de achterkant van de stoelen worden verwijderd. Die zorgen dan weer voor te veel poetswerk. De nieuwe zetels zullen ook niet meer achterover kunnen buigen, omdat er minder reparatiekosten zijn aan niet-beweeglijke stoelen.
Ryanair ziet ook besparingsmogelijkheden voor de bagage. Passagiers zullen binnenkort zelf hun bagage naar het vliegtuig moeten dragen. Bovendien zal de bagagelimiet per persoon verlaagt worden van vijftien naar tien kilogram. De prijs voor bijkomend bagagegewicht is nu al gestegen van vijf naar zeven euro per kilogram.
Nieuwe inkomsten Naast besparingen voert Ryanair ook enkele nieuwe inkomstenstromen in. Topman Michael O’Leary van Ryanair licht toe: “Ten laatste binnen tien jaar geven we onze tickets gratis weg. Onze inkomsten zullen komen van de hotels, autoverhuurders, luchthavenwinkels en de luchthavens zelf, die blij zullen zijn dat wij hen aandoen".
Die commissies op hotel- en autoboekingen via de Ryanair-website werden onlangs verhoogd. Ze zorgen nu al voor vijftien procent van de omzet. Ook de publicitaire mogelijkheden van de vliegtuigen worden uitgebreid. Vliegtuigen krijgen reclameboodschappen van Guinness, het bekendste Ierse biermerk. Binnenkort zouden ook tijdens de Ryanairvluchten films vertoond worden, uiteraard tegen betaling.
De juiste prijs De prijzen van de goedkope vliegtuigmaatschappijen zijn bedrieglijk laag. Bij de stuntprijzen staat altijd een 'vanaf'-prijs. Vaak verkoopt een maatschappij maar een paar stoelen voor de laagste prijs. Bovendien gaat een spotgoedkope heenreis vaak gepaard met een veel duurdere terugreis. Uit een onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond blijkt dat je maar zestien procent kans hebt op een ticket aan een bodemprijs.
Bovendien is deze prijs misleidend. Er worden allerlei belastingen en toeslagen bovenop de geadverteerde prijs berekend, en de totale prijs wordt pas op het einde van de boeking bekendgemaakt. Naast luchthaventaksen worden er ook boekings -en veiligheidskosten aangerekend. Op de site kan je enkel met Visa betalen, en daar betaal je ook 5 euro extra voor.
Daarbij komt nog dat de vliegtuigmaatschappijen hun kosten zo laag mogelijk houden door uit te wijken naar vlieghavens die verder buiten de stad liggen. Je moet dus bovenop de prijs voor de tickets ook nog op reiskosten voor trein, bus of taxiritten van en naar de luchthavens rekenen. Prijzenoorlog De luchtvaartsector is niet blind gebleven voor het succes van de lagekostenmaatschappijen. Er zijn al zo’n vijftig concurrerende spelers op de markt, die in een dodelijke prijzenoorlog verwikkeld zijn. De topman van EasyJet verwacht dat er uiteindelijk maar zes zullen overleven. "De rest gaat waarschijnlijk failliet, want de nieuwkomers krijgen nog nauwelijks de kans om winstgevend te worden". Ook topman Michael O'Leary van Ryanair verwacht een heus bloedbad tussen de concurrerende luchtvaartmaatschappijen. Hij denkt dat over vijf jaar nog vier luchtvaartgroepen zullen bestaan in Europa: de groep rond Lufthansa, de groep rond Air France, die rond British Airways en Ryanair.
Luc Glorieux van de Federatie voor de Toeristische Industrie voorspelt een verloedering van de luchtvaartsector door de genadeloze concurrentieslag. "Alle maatschappijen beginnen te besparen op comfort en service. Ik vrees alleen dat ze dat in de toekomst ook op veiligheid zullen doen.", zo stelt hij in De Morgen. Hij trekt een parallel met de touringcarindustrie, die twintig jaar geleden in een gelijkaardige situatie terechtkwam.
"De busmaatschappijen hebben elkaar dood geconcurreerd. Ze raakten allemaal in de ban van de prijzenslag en probeerden op zowat alles te besparen. De klant kon de lage prijzen in het begin alleen maar toejuichen. Maar de vloot verouderde, de chauffeurs moesten te veel uren na elkaar rijden en de marges waren zo klein dat de ene maatschappij na de andere op de fles ging. Uiteindelijk bleven alleen de grootste spelers over. Die trokken de prijzen uiteindelijk weer op een hoger niveau dat leefbaarder was", zo stelt Glorieux."Ik zie nu hetzelfde gebeuren met de luchtvaartsector."
Glorieux’ toekomstvisie lijkt te kloppen: de concurrentie is bikkelhard en vele kleine luchtvaartmaatschappijen geraken in de rode cijfers. Ryanair slokt de ene na de andere op en begint nu ook haar prijzen stelselmatig te verhogen. Wellicht vallen nog meer slachtoffers binnenkort en nivelleert Ryanair haar prijzen ongeveer met die van andere luchtvaartmaatschappijen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09 "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07) "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07) "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Op dinsdag 16 augustus 2005 02:14 schreef atlantic het volgende: Nou een verbod op Helios invoeren?? Oww w8, het is geen Turkse luchtvaartmaatschapij!!!!!!! foto
LoL zijn ze niet bezig met een onderzoek ofzo, dus zullen heus wel als ze iets vinden die dingen aan de grond houden. En zoasl al eerder gezegd werd daarom vlieg ik alleen KLM. Wel duurder maar heb ook meer het gevoel dat ik aankom op de bestemming, waar ik best voor wil betalen.
Op dinsdag 16 augustus 2005 07:31 schreef speedrazor3 het volgende:
[..]
LoL zijn ze niet bezig met een onderzoek ofzo, dus zullen heus wel als ze iets vinden die dingen aan de grond houden. En zoasl al eerder gezegd werd daarom vlieg ik alleen KLM. Wel duurder maar heb ook meer het gevoel dat ik aankom op de bestemming, waar ik best voor wil betalen.
Ze zijn wel bezig met een onderzoek maar er waren al problemen voor deze tragische gebeurtenis. Waarom werd deze zaak niet uitvergroot en die van Onur-Air wel? Misschien is er wel een reden dat Onur-Air een rechtszaak startte.
Op dinsdag 16 augustus 2005 00:26 schreef Bard_Yttap het volgende: [afbeelding] De voorzitter van Helios, Andreas Drakos, tijdens een persconferentie maandagmiddag op Cyprus.
Hmmnzz.. lijkt op George Costanza van Seinfeld.. foto
ontopic: als zich inderdaad al eerder problemen met deze maatschappij hebben voorgedaan dan moet je geen risico's lopen en de boel aan de grond houden tot alles weer tiptop in orde is.
Women.. I just can't seem to trust any creature that can bleed for a whole week every month(!!) and still doesn't f*ckin' die!
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
Misschien wel in hetzelfde vliegtuig dat nu in puin ligt.
En dan nog die invallen...
Ben toch wel opgelucht dat het bij ons goed is gegaan...
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is foto
Dan moet de FAA maar goed en vaak controleren of maatschappijen zich daadwerkelijk aan de regels houden.
Bang voor het onbekende noemt men dat.
Ik betaal liever een paar euri meer als ik zo in een goed vliegtuig mag zitten (kan er nogsteeds iets gebeuren mjah).
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Gelul noemt men dat.
In Mekka
Dat is pas leuk
low cost vliegen is zeker een slechte ontwikkeling: gevaarlijk ivm slecht onderhoud en meer vluchten is ZEER slecht voor het milieu
Waarom was er geen media aandacht voor Helios-air, terwijl er blijkt dat er al heel vaak dingen mis zijn gegaan bj Helios voor het neerstoreten van het vliegtuig.
En waarom kreeg Onur-Air wel zoveel aandacht?
En "low cost = slecht onderhoud" is onzin. Heb zelf bij easyJet gewerkt en ik weet dat die vliegtuigen zeer goed worden onderhouden.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
een 737 heeft een 2 koppige bemanning, 4a 5 stewardessen/stewards en iets van 120 plaatsen.
een ticket voor amsterdam salou heb je vaak al voor 100 euro. dus zo'n volle bak is 10.000 euro. belastingen, onderhoud, brandstof, administratieve kosten, salaris, afschrijvingskosten, etc.
hoe kan dat in hemelsnaam nog uit! iemand een goed overzicht van hoe dat tegenwoordig nog kan?
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
De vliegtuigen van low-costmaatschappijen worden continu ingezet. Stilstaande vliegtuigen zijn een verliespost, dus blijven ze zo kort mogelijk aan de grond. Ryanair vliegt maar met één type toestel. Zo heeft de maatschappij minder verschillend personeel nodig. Het personeel moet ook hun opleidingen en uniform uit eigen zak betalen. Om zich te behoeden voor stakingen of protest, stuurde de directie in november een 'ludieke' brief waarin de vakbonden worden vergeleken met terreurorganisaties. Volgens de personeelsmanager zijn de werknemers vrij om te beslissen of ze zich bij de vakbond willen aansluiten. "Het wordt alleen niet aangemoedigd."
Ryanair kiest er bewust voor om op kleine, regionale luchthavens buiten de stadscentra te vliegen. Dat heeft zo zijn strategische voordelen. De landingskosten zijn er veel lager dan op internationale vliegvelden. In het geval van Charleroi, kreeg Ryanair van de Waalse Overheid naast kortingen op de landingsrechten, ook subsidies voor de huisvesting en de opleiding van de piloten. Dat zorgde het afgelopen jaar voor de nodige juridische problemen.
Verregaande besparingen
Ryanair werkt niet met papieren tickets. Door alleen elektronische tickets uit te geven, besparen de lowcosters rompslomp en administratiekosten. Tickets zijn bovendien niet flexibel. Je kan de datum of vluchttijd niet kosteloos veranderen. Weer een forse besparing op administratiekosten. Voorts zijn niet alle tickets bij Ryanair goedkoop. Kort voor je vertrek kunnen ook 'lowcost'-tickets honderden euro's kosten. Deze dure plaatsen financieren eigenlijk de spotgoedkope bodemtarieven. Ryanair zal nooit een ticket terugbetalen, om welke reden ook, zelfs al heeft de maatschappij zelf de vlucht geannuleerd. Ook de boekingskosten en luchthaventaksen worden doorgerekend aan klanten die niet komen opdagen. Daarmee vangt de maatschappij jaarlijks ongeveer 7,5 miljoen euro.
Aan boord van een vliegtuig krijg je weinig of geen service. Extra’s tijdens de vlucht zoals snacks, drankjes of leesvoer zijn enorm duur. Drie euro voor een minieme koffie is niet ongewoon. Reden: het personeel krijgt een commissie op deze vliegtuigverkoop, waardoor de maatschappij hen minder moet betalen. De stoelen zijn niet genummerd. Iedereen kan gelijk waar gaan zitten. Dat scheelt tijd en dus geld.
In het vliegtuig zelf worden ook een aantal kosten geschrapt. Zo zullen de nieuwe toestellen van Ryanair geen zonneschermpjes meer hebben. Het personeel heeft bij de voorbereidingen van de vlucht te veel werk om die allemaal te openen. Ook de opbergnetjes aan de achterkant van de stoelen worden verwijderd. Die zorgen dan weer voor te veel poetswerk. De nieuwe zetels zullen ook niet meer achterover kunnen buigen, omdat er minder reparatiekosten zijn aan niet-beweeglijke stoelen.
Ryanair ziet ook besparingsmogelijkheden voor de bagage. Passagiers zullen binnenkort zelf hun bagage naar het vliegtuig moeten dragen. Bovendien zal de bagagelimiet per persoon verlaagt worden van vijftien naar tien kilogram. De prijs voor bijkomend bagagegewicht is nu al gestegen van vijf naar zeven euro per kilogram.
Nieuwe inkomsten
Naast besparingen voert Ryanair ook enkele nieuwe inkomstenstromen in. Topman Michael O’Leary van Ryanair licht toe: “Ten laatste binnen tien jaar geven we onze tickets gratis weg. Onze inkomsten zullen komen van de hotels, autoverhuurders, luchthavenwinkels en de luchthavens zelf, die blij zullen zijn dat wij hen aandoen".
Die commissies op hotel- en autoboekingen via de Ryanair-website werden onlangs verhoogd. Ze zorgen nu al voor vijftien procent van de omzet. Ook de publicitaire mogelijkheden van de vliegtuigen worden uitgebreid. Vliegtuigen krijgen reclameboodschappen van Guinness, het bekendste Ierse biermerk. Binnenkort zouden ook tijdens de Ryanairvluchten films vertoond worden, uiteraard tegen betaling.
De juiste prijs
De prijzen van de goedkope vliegtuigmaatschappijen zijn bedrieglijk laag. Bij de stuntprijzen staat altijd een 'vanaf'-prijs. Vaak verkoopt een maatschappij maar een paar stoelen voor de laagste prijs. Bovendien gaat een spotgoedkope heenreis vaak gepaard met een veel duurdere terugreis. Uit een onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond blijkt dat je maar zestien procent kans hebt op een ticket aan een bodemprijs.
Bovendien is deze prijs misleidend. Er worden allerlei belastingen en toeslagen bovenop de geadverteerde prijs berekend, en de totale prijs wordt pas op het einde van de boeking bekendgemaakt. Naast luchthaventaksen worden er ook boekings -en veiligheidskosten aangerekend. Op de site kan je enkel met Visa betalen, en daar betaal je ook 5 euro extra voor.
Daarbij komt nog dat de vliegtuigmaatschappijen hun kosten zo laag mogelijk houden door uit te wijken naar vlieghavens die verder buiten de stad liggen. Je moet dus bovenop de prijs voor de tickets ook nog op reiskosten voor trein, bus of taxiritten van en naar de luchthavens rekenen.
Prijzenoorlog
De luchtvaartsector is niet blind gebleven voor het succes van de lagekostenmaatschappijen. Er zijn al zo’n vijftig concurrerende spelers op de markt, die in een dodelijke prijzenoorlog verwikkeld zijn. De topman van EasyJet verwacht dat er uiteindelijk maar zes zullen overleven. "De rest gaat waarschijnlijk failliet, want de nieuwkomers krijgen nog nauwelijks de kans om winstgevend te worden". Ook topman Michael O'Leary van Ryanair verwacht een heus bloedbad tussen de concurrerende luchtvaartmaatschappijen. Hij denkt dat over vijf jaar nog vier luchtvaartgroepen zullen bestaan in Europa: de groep rond Lufthansa, de groep rond Air France, die rond British Airways en Ryanair.
Luc Glorieux van de Federatie voor de Toeristische Industrie voorspelt een verloedering van de luchtvaartsector door de genadeloze concurrentieslag. "Alle maatschappijen beginnen te besparen op comfort en service. Ik vrees alleen dat ze dat in de toekomst ook op veiligheid zullen doen.", zo stelt hij in De Morgen. Hij trekt een parallel met de touringcarindustrie, die twintig jaar geleden in een gelijkaardige situatie terechtkwam.
"De busmaatschappijen hebben elkaar dood geconcurreerd. Ze raakten allemaal in de ban van de prijzenslag en probeerden op zowat alles te besparen. De klant kon de lage prijzen in het begin alleen maar toejuichen. Maar de vloot verouderde, de chauffeurs moesten te veel uren na elkaar rijden en de marges waren zo klein dat de ene maatschappij na de andere op de fles ging. Uiteindelijk bleven alleen de grootste spelers over. Die trokken de prijzen uiteindelijk weer op een hoger niveau dat leefbaarder was", zo stelt Glorieux."Ik zie nu hetzelfde gebeuren met de luchtvaartsector."
Glorieux’ toekomstvisie lijkt te kloppen: de concurrentie is bikkelhard en vele kleine luchtvaartmaatschappijen geraken in de rode cijfers. Ryanair slokt de ene na de andere op en begint nu ook haar prijzen stelselmatig te verhogen. Wellicht vallen nog meer slachtoffers binnenkort en nivelleert Ryanair haar prijzen ongeveer met die van andere luchtvaartmaatschappijen.
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Oww w8, het is geen Turkse luchtvaartmaatschapij!!!!!!! foto
Waarom werd deze zaak niet uitvergroot en die van Onur-Air wel?
Misschien is er wel een reden dat Onur-Air een rechtszaak startte.
ontopic: als zich inderdaad al eerder problemen met deze maatschappij hebben voorgedaan dan moet je geen risico's lopen en de boel aan de grond houden tot alles weer tiptop in orde is.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken