Wegenbelasting makkelijk te ontduiken

Het is in Nederland nog goed mogelijk om legaal de wegenbelasting te ontduiken. Door simpelweg een chassis dat ouder is dan 25 jaar onder je auto te zetten, valt je wagen in de categorie 'klassiekers'. Je hoeft dan geen belasting meer te betalen en ook de verzekering wordt vaak een stuk goedkoper. Op deze manier kun je zo twee- tot drieduizend euro per jaar besparen. Vooral nu het grijze kenteken dreigt te verdwijnen, komen trucjes als deze in beeld. VVD-kamerlid Pieter Hofstra gaat nu kamervragen stellen aan verkeersminister Peijs.

Range RoverHet model Range Rover uit de Landrover familie is tot op heden amper veranderd. Het chassis, het dragende gedeelte aan de onderkant waar de rest van de auto op gebouwd wordt, is zo goed, dat deze nog steeds dezelfde is als jaren geleden. En dat biedt mogelijkheden. Een van de belangrijke delen van een auto is het chassis. Aan het nummer op dit onderstel kun je zien hoe oud deze is. Van de rest van de auto is dat vaak moeilijk te zien. Koop dus ergens een oud chassis, zet er een nieuw bovenstel op, en je hebt een nieuwe 'klassieker' die geen belasting hoeft te betalen en ook nog eens goedkoop te verzekeren is. En dat volledig legaal. Aktueel-journalist Richard Heijster bracht het verhaal onlangs naar buiten. "Neem nou een Range Rover Classic. Een grote auto waar je normaal ongeveer 1720 tot 2356 euro aan wegenbelasting per jaar voor moet betalen. Stel dat je tien jaar in zo’n wagen rijdt, dan heb je dus 23.560 euro bespaard! En dan is de verzekeringspremie die je niet hoefde te betalen niet eens meegerekend." Volgens hem zijn er bedrijfjes die zich alleen maar bezighouden met het 'omkatten' van de auto's tot klassiekers.

Is het dan zo simpel? Nee, dat niet. Je moet wel eerst nog je auto laten keuren bij de RDW om een kenteken te krijgen. Deze instantie bepaalt ook of je een klassieker hebt. De RDW zegt natuurlijk dat het niet mogelijk is om vals te spelen bij deze keuring. "Volgens een nieuwe wet uit 1999 moeten twee van de drie belangrijke onderdelen van de auto meer dan 25 jaar oud zijn en bijelkaar horen. Dan hebben we het over het chassis, de carosserie en de aandrijflijn", zo zegt W.D. Koppel, hoofd Divisie Voertuigtechniek van de RDW. Volgens hem is het laten voorkomen dat je een oud carrosserie hebt, terwijl het een nieuwe is, niet mogelijk. "Mensen die er verstand van hebben, zullen het zien." Toch blijft het mensenwerk. "Het is zeer moeilijk om het te doen, maar niets is onmogelijk", moet hij toegeven.

Deze regels gelden echter alleen maar voor auto's die na 1999 zijn gekeurd. Daarvoor was het nog een stuk makkelijker om een auto tot klassieker te laten bombarderen. "Het was makkelijker dan dat het nu is", zo zegt Koppel. Een auto die dus voor 1999 gekeurd is, kan nu nog steeds belastingvrij zijn zonder dat die aan de huidige regelgeving voldoet. Het handhaven hiervan is echter geen taak van de RDW, maar van de Douane.


Ook VVD-kamerlid Pieter Hofstra kreeg van minister Peijs van Verkeer te horen dat het niet meer mogelijk is om je 'nieuwe' auto als klassieker aangemerkt te krijgen. Hij had hierover vragen gesteld na het lezen van het stuk in Aktueel. Toch is het op internet niet moeilijk om een nieuwe Range Rover te vinden die toch belastingvrij is. En dat is ook Hofstra niet ontgaan. "Wij noemen die antwoorden 'KIR antwoorden', ofwel Kluitje In Het Riet. Men vergoeilijkt de situatie en zegt dat er niks aan de hand is. Ik vond de antwoorden dan ook geruststellender dan wenselijk is. We moeten als overheid goed opletten. De klassieker-regeling moet voor klassiekers blijven. Het moet niet zo zijn dat iemand uit belasting-technisch oogpunt zijn auto gaat ombouwen."

Liefhebbers van de Range Rovers hebben liever niet dat er slapende honden in Den Haag wakker worden gemaakt. Een dealer van Range Rover in het westen van het land wil dan ook niet met naam en toenaam geciteerd worden. "Ik weet wel dat het nog gebeurd. Voordat de RDW de regels nog strenger maakte, deden we het zelf ook nog regelmatig. Maar het loont nu niet meer. Althans, voor ons niet. Ik ben veel uren kwijt aan het 'omkatten' van zo'n wagen. En dan moet ik nog maar afwachten of de RDW het goedkeurt. Een jaar of drie geleden was het de laatste keer dat ik het deed. Toen duurde het een jaar voordat ik een goedkeuring van de RDW kreeg. Dat is dus te duur. Maar als klanten erom vragen en voor de kosten opdraaien, dan wil ik het best doen!", zo legt hij uit. Vooral nu het grijs kenteken op de tocht staat ziet hij weer toekomst in het omkatten van de wagens. "Ik ga veel klanten kwijtraken als die regeling wordt afgeschaft. Dus dan kunnen andere trucjes wel weer van pas komen. Ik denk niet dat er iemand in deze wereld blij is als de voordeeltjes voor 'oldtimers' worden afgeschaft."


Hofstra verwacht dat dit ombouwen in de toekomst meer zal gaan gebeuren door het verdwijnen van het grijze kenteken. "Auto rijden gaat sowieso duurder worden. Dus zullen mensen via deze onbedoelde weg proberen te besparen op de belasting." Hij wil dan ook opnieuw actie ondernemen. "De behandeling van de begroting, eind november, is een mooi punt om deze zaken opnieuw onder de aandacht te brengen. Dan wil ik opnieuw vragen stellen aan de minister."

Update 26-10-2004
Een nieuwe truc lijkt inmiddels ook al erg populair te zijn. Op verschillende plekken op internet zijn advertenties te vinden waar om een kenteken wordt gevraagd die als klassieker staat aangemerkt. Ook worden verschillende kentekens uit deze categorie zonder auto daarbij aangeboden. Door het kenteken op een vrij nieuwe Range Rover te zetten, hoef je toch geen belasting te betalen terwijl je nooit met de wagen naar de keuring bent geweest.