NS: winterplan werkt

De sneeuwval van afgelopen zaterdag heeft allerminst tot chaos op het spoor geleid. Door over te schakelen op de winterdienstregeling bleef de overlast beperkt, zegt NS-topman Bert Meerstadt dinsdag in het AD. Hij vindt de kritiek van de Tweede Kamer, vakbonden, minister van Verkeer en Waterstaat Melanie Schultz (VVD) en reizigersorganisatie Rover niet terecht.

Zaterdag liep het treinverkeer rond Utrecht Centraal urenlang vast. De overlast was volgens Meerstadt 'heel vervelend'. "Zeker omdat veel mensen Sinterklaas wilden vieren, maar onze winterplannen hebben gewerkt."

De overlast bleef volgens hem beperkt tot de regio rond Utrecht. Meerstadt wijst erop dat de chaos zich vorig jaar in soortgelijke situaties nog over het hele land verspreidde en tot drie dagen aanhield. "Nu was het twee tot drie uur rondom Utrecht. Een hele verbetering."

Wel valt volgens de topman wat te verbeteren in de informatievoorziening. "We moeten duidelijker zeggen: heb even geduld, we werken aan een oplossing om iedereen thuis te krijgen." Daarvoor biedt hij zijn excuses aan.

De winterdienstregeling houdt in dat treinen tussen stations pendelen in plaats van een lange route langs veel stations af te leggen. Als een trein uitvalt, zorgt dat door de winterdienstregeling alleen op een klein stukje van het traject voor problemen. Zo moet de overlast beperkt blijven.

Ondanks dat de topman tevreden is over de regeling, wordt de reclamecampagne waarin de NS zegt klaar te zijn voor de winter van de buis gehaald. "Het is raar om te verkondigen dat we goed zijn voorbereid, terwijl mensen vertraging hebben gehad", legt hij in de krant uit.

In de Volkskrant wijst directeur van ProRail Bart Smolders erop dat vorige week maandag bijna negenhonderd kilometer file op de wegen stond, terwijl de treinen amper problemen hadden.

Een correspondent van de krant in Engeland beschrijft dat de natie 'een collectieve zucht' slaakt zodra de eerste sneeuwvlokken neerdalen. Door de sneeuw reed daar slechts een op de drie treinen. In Duitsland zou men geloven dat het treinverkeer in Nederland beter is geregeld, al weet niemand of dat echt klopt.