Monopolie van TNT morgen voorbij
Steeds vaker zal er op verschillende momenten van de dag een stapeltje post op de mat ploffen. Dat is wat consumenten op korte termijn merken van de liberalisering van de postmarkt die morgen ingaat.
"Mensen krijgen af en toe al op verschillende momenten van de dag post en dat zal vaker gebeuren", zegt een woordvoerder van postbedrijf Sandd, een van de concurrenten van TNT Post.
Tot en met vandaag mogen de concurrenten van TNT, behalve Sandd ook SelektMail, alleen geadresseerd drukwerk boven de 50 gram zoals tijdschriften en catalogi rondbrengen. "Vanaf 1 april mogen we ook bijvoorbeeld bankafschriften en rekeningen bezorgen." Het bedrijf zegt al verschillende contacten en contracten te hebben met bedrijven.
TNT rekent op merktrouw
Oud-monopolist TNT rekent intussen op de merktrouw van de Nederlandse brievenbusbezitter. In een nieuwe reclamecampagne verwelkomt het bedrijf de nieuwkomers op de markt, maar tegelijkertijd start een nieuwe actie: de oranje TNT brievenbus. Deze vervanger van de huidige standaard brievenbus heeft een klepje, dat gemotoriseerd opent als een TNT-bezorger, uitgerust met een speciale RFID-chip, in de buurt is. Voor de concurrentie blijft de klep dicht.
In een persbericht geeft het postbedrijf aan in te spelen op de sympathie die Nederland voor de ouderwetse TNT postbode heeft. "Wij verwachten dat veel consumenten voor deze nieuwe brievenbus zullen kiezen. Serieuze en leuke post wordt immers al 200 jaar door onze postbode zes dagen in de week door weer en wind bezorgd," zo beweert het bedrijf op de dag voordat de aprilgrappen losbarsten.