Vliegtaks kost Schiphol miljoenen euro's
Dat zei Frank Allard van Barin, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, vandaag in Goedemorgen Nederland. Volgens voorlopige cijfers zijn er sinds de invoering van de vliegtaks 525 duizend passagiers minder van Schiphol vertrokken. Buitenlandse luchthavens in de buurt van de grens zagen veel meer Nederlandse reizigers voorbij komen.
Airport Weeze, even over de grens bij Nijmegen, zag een toename van 300 procent in het aantal Nederlanders. Ook Brussel en Düsseldorf zagen meer Nederlandse reizigers. Allard stelt dat het lagere aantal reizigers in Nederland komt door de vliegtaks en niets te maken heeft met de economische neergang. Aan het doel van de taks wordt daarbij volledig voorbij gegaan omdat luchtvervuiling grensoverschrijdend is. Het probleem is alleen wat verplaatst. Bovendien gaan de inkomsten van de vliegtaks naar de algemene middelen, en niet naar oplossingen voor de CO2 uitstoot van vliegtuigen.
Ook andere Nederlandse luchthavens lopen schade op door de taks, en die schade is volgens Allard veel groter dan de 250 miljoen die de taks op zou moeten leveren. Hij sluit niet uit dat er dankzij de taks banen verdwijnen. Ryanair besloot een tijd geleden al te stoppen met vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport omdat het te duur zou zijn. De vliegtaks is in juli ingevoerd. Bij lange vluchten betalen passagiers 45 euro extra, bij korte vluchten 11,25.
Meer reizen

(foto: DAG)
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Ow... wacht....(!)
- 250 milj. winst voor de schatkist, maar een miljard verlies door luchthavens en een verlies aan banen
- Het milieu is niet gesteund, omdat de tax zowel geldt voor milieuvriendelijke als zeer vervuilende vliegtuigen
- En het aantal vliegers is ook niet gedaald, omdat de Nederlanders gewoon naar het buitenland gaan (waardoor zij alsnog het milieu bevuilen, terwijl Nederland daar niks aan verdient)
Die vliegtaks werkt steeds beter! Straks gaan we allemaal weer lekker op vakantie naar Drenthe en Zeeland, en blijft al het vakantiegeld in Nederland!
En Schiphol moet niet zo zeuren. Ze waren toch al veel te groot voor dit kikkerlandje.
Spoeddebat over vliegtaks
O nee, dat kan helemaal niet de PVV is een one-issue partij.
Edit: was eerst verkeerde link ...Shame on me
Maar we gaan verder: Schiphol verliest geld, gaat banen kosten, deze mensen krijgen een uitkering, uitkering word door de staat betaald, reisagentschappen krijgen minder te verkopen dus minder mensen nodig, meer uitkeringen, de inkomsten zelf die de staat misloopt aan loonbelasting, importbelasting en weet ik veel wat nog meer..
Reken die 250 miljoen maar maal 4 wat de belastingbetaler weer mag ophoesten.. minimaal...
Dat is even €1125,00 euro voor elke nederlander, inclusief babies en bejaarden.. en daarvan gaat €11,25 daadwerkelijk naar het milieu
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
Schiphol heeft een omzet van ongeveer 1 miljard.
Dat staat gewoon in de jaarcijfers
-Catbert: Evil director of HR
Dus meer rijden om bij je vliegtuig te komen geeft per saldo meer vervuiling.
Auto's hebben wegen nodig treinen een spoorbaan en heel veel stroomkabels een vliegtuig heeft aan slechts drie kilometer landingsbaan al genoeg.
Katten met foto's
Katten met Filmpjes
Dit is nou zoiets wat ze Europees moeten aanpakken, het is grensoverschrijdend, dat ligt n.b. aan de basis van het hele vliegen!! aarghgh hebben ze een cursus "hoe help je een gezond bedrijf naar de knoppen" gevolgd ofzo
Nieuw in 2009:
- Schoenzool-tax, al dat rubber slijt daar ga je vast ook aan dood.
- PlasticFlesSluiting-tax, er komt een miniem beetje plastic vrij als je de verzeleling verbreekt. Kanker mensen! Pas op!
- *zucht*
* Indonesië
* Jóuw website voor tickets in Indonesië!
* Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
Er staat ook niet bij over hoeveel jaar die miljard schade verspreidt moet worden. Dus als ik het over de komende 10 jaar verspreidt.......
-Catbert: Evil director of HR
Dat lijkt me duidelijk.
En leren zolen slijten veel te hard en zijn een vorm van niet duurzaam gebruik van schaarse biologische bronnen, dus moet er een extra verbruikstax op.
-Catbert: Evil director of HR
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
Toch zet ik ook een opmerking over die lasten: als het kabinet dit daadwerkelijk doet vanwege de vervuiling: waarom gaat het opgehaalde geld dan niet naar passende maatregelen? Men past het met het huidige beleid alleen maar toe om extra geld binnen te halen. Maar dat is een fout aan de kant van de overheid, ik blijf er bij dat de vervuiler behoort te betalen als die zn eigen troep niet opruimt.
En vakantie is het pas echt waard als je er ook voor wilt betalen. Dus ga maar lekker helemaal naar engeland rijden. Verspil je tijd maar. Ik stap lekker op de vliegtuig op schiphol omdat ik een echte kerel ben. Echte kerels klagen niet. En hoe minder je vliegt hoe beter. Dat maakt een vakantie pas echt interessanter. Wordt trouwens tijd dat er ook minder vakantie gevierd wordt hier in nederland. Sjongejonge niet normaal hoeveel vrije tijd sommige mensen hebben. Op de universiteit moeten we keihard leren en dan kunnen we niet 5x per jaar op en neer vliegen met een wao uitkering. Belachelijk
En die 'echte kerel'praat... alsjeblieft zeg...
De vliegtaks is volgens de overheid in het leven geroepen wegens de hoge mate van vervuiling waar Schiphol zich aan schuldig maakt.. Alleen... Het publiek ziet niet waar de opbrengsten vandeze vliegtax voor worden gebruikt.. in ieder geval niet voor projecten die ook maar iets te maken hebben met het tegengaan van de vervuiling veroorzaakt door Schiphol. De vliegtax lijkt dan eerder een verkapte vorm van belasting betalen...alleen maar om een begrotingstekort te dichten..
Goed idee van fa. struikrover en co
(sarcasm)
En als je naar zuiden of westen wil ben je er 45minuten eerder dan schiphol
"Volgens de secretaris-generaal van de AEA, Ulrich Schulte-Strathaus, verbruiken de vliegtuigen momenteel gemiddeld 4,6 liter kerosine per passagier en per 100 kilometer."
Oftewel 1 op 21,7. Daarnaast kunnen vliegtuigen in een rechte lijn vliegen op constante snelheid terwijl auto's zich door het wegennet moeten kronkelen en regelmatig stilstaan. Verder vervuilen auto's de lokale omgeving en zorgen voor smog en roetaanslag in steden, daar hebben vliegtuigen geen last van.
Maar deels heb je gelijk ze vliegen pax met n criple 7
I still hesitate to use spaces
in file names.
Enigste wat het probleem was, ik moest naar dusseldorf.. Maar voor 400 euro ga ik dus echt wel een trein pakken. En zo denken 100 duizende andere mensen hetzelfde over.
Dan maar liever 20 euro in de tank. Plus géén godsvermogen betalen aan parkeergeld, meer marktconforme prijzen op het vliegveld voor eten etc.
[ Bericht gewijzigd door Bubble-Urp op maandag 1 mei 2017 @ 22:30 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken