Ophef over homo in Snickers-promo

Ophef in Spanje. In een reclame voor chocoladereep Snickers wordt een homo uitgegumd en daarvoor in de plaats komt een relaxte bebaarde kerel. Ai, die komt hard aan bij 'hen die bij geboorte nog niet zijn geïdentificeerd als gekwetsten'.

De Snickers-reclame kennen we natuurlijk allemaal waarin een onuitstaanbaar type zich na het eten van een Snickers weer zichzelf voelt, vaak gespeeld door twee totaal verschillende acteurs. In Nederland was de versie met de bazige Joan Collins uitgebracht. Niemand klaagde overigens dat zij veranderde in een man.

In Spanje speelt influencer Aless Gibaja, een over the top gay/verwijfde queer, die aan de ober een 'sexy sinaasappelsap met vitamine A, B en C. en kusjes en knuffeltjes' vraagt. De ietwat verbaasde ober raadt hem dan een Snicker-ijsje aan, wat Gibaja dan ook bestelt.

Direct na het eten van het ijsje verandert hij in een rustige bebaarde man. "Beter?", vraagt iemand aan tafel. "Beter", antwoord die dan uiteindelijk. Waarna in grote letters "Je bent jezelf niet als je honger hebt" in beeld verschijnt.

Na het uitkomen van deze reclame, kwam de shitstorm op de sociale media. Zelfs de Spaanse minister van Gelijkheid voelde zich genoodzaakt in deze discussie te mengen. "Ik vraag me af wie binnen het bedrijf het een goed idee vond om homofobie als bedrijfsstrategie te zien", aldus Irene Montero.

De linkse partijen schoten uiteraard ook uit hun slof. "In het licht van een golf van LHBTI-fobie, inclusief aanvallen en zelfs moorden, kan Snickers geen beter idee bedenken dan een trashy commercial te maken die je vertelt dat je niet jezelf bent als je verwijfd bent."

Snickers, ongetwijfeld bang om omzet te verliezen aangezien de cancelmeute al bezig was zich te organiseren, bracht een excuus uit en trok de reclame terug nadat het een verklaring had uitgebracht.

"In deze specifieke campagne was het doel om op een vriendelijke en ongedwongen manier over te brengen dat honger je karakter kan veranderen. Het is nooit de bedoeling geweest om een persoon of groep te stigmatiseren of te beledigen."

In 2008 kwam Snickers ook al in opspraak nadat ze een reclame uitbrachten waarin Mr. T van de hitserie A-Team een snelwandelaar bekogelde met Snickerrepen. "Je bent een schande voor het mannelijk ras. Loop als een kerel!", schreeuwde hij tegelijkertijd tegen de man in een kort broekje.


Snickers en Mr. T (Bron: YouTube)