CD: Merz - Loveheart

MerzWie even diep nadenkt kan zich misschien nog het succes van Merz aka Conrad Lambert herinneren. Ik zeg diep, aangezien het al zo'n zes jaar geleden is dat het debuut van de Britse singer-songwriter uitkwam. Problemen met o.a. de platenmaatschappij zorgde ervoor dat Lambert zich ondanks de grootse toekomst die hem voorspeld werd terugtrok naar het Engelse platteland. Het lange wachten was het gelukkig meer dan waard.

Lambert pakt op Loveheart niet uit met allerlei bombastische geluiden, orkesten en hemelse koortjes, zoals de laatste jaren bij steeds meer singer-songwriters het geval is (denk aan Sufjan Stevens) Ondanks het gebruik van onder meer drumcomputers, synths en elektrische gitaren, gaat het toch meer de kant op van 'Less is more'. Dit zorgt ervoor dat het af en toe wat eentonig is en zelfs kan gaan vervelen. Maar net wanneer je op het punt staat om de uitknop in te drukken komt er weer een twist door bijv. het gebruik van synths, dat ervoor zorgt dat je toch weer je aandacht naar de muziek verplaatst.

Aandacht die het zeker verdient, ook al is van baanbrekende muziek niet te spreken. Rustige lieve popsongs, met af een toe een donkere ondertoon. Een voorbeeld van dat laatste is het prachtige Verily, dat mij doet denken aan Patrick Wolf, een groter compliment kan je van mijn kant haast niet krijgen. Misschien is het de invloed van het Engelse platteland dat deze twee singer-songwriters verbindt, maar de overeenkomst zit hem vooral in de mooie stem, de donkere kant en het subtiele gebruik van electronica.

Merz

Af en toe doet Merz mij zelfs denken aan de meester zelf, Elliott Smith. Vooral bij Dangerous Heady Love Scheme, tevens het hoogtepunt van Loveheart. De mix tussen het lichte geluid van een akoustische gitaar, een poppy synthesizer melodietje en de donkere stem van Lambert, maken het een nummer dat je niet zo snel zal vergeten.

Hopelijk zullen we Lambert dit keer ook niet zo snel vergeten en komt hij binnen een niet al te lange tijd met zijn definitieve meesterwerk. Loveheart is dat niet, daarvoor is het niet bijzonder genoeg. Wel erg mooi.

Label: Gronland Releasedatum: 10-02-2006 Waardering: