F1: Uitslag Grand Prix van het 70-jarig bestaan
Max Verstappen heeft de Grand Prix van het 70-jarig bestaan van de Formule 1 op zijn naam geschreven. Op Silverstone versloeg de Nederlander met de Red Bull de Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas via een uitstekende strategie.
Bottas startte in de tweede race op Silverstone op poleposition, voor Hamilton, Nico Hülkenberg en Verstappen die als enige in de top tien op de harde banden startte, de rest op medium. Bij de start maakte Verstappen korte metten met Hülkenberg, terwijl verder naar achteren Sebastian Vettel prima vertrokken was, maar over de kerbstones spinde en achter aan kon sluiten.
De Mercedessen van Bottas en Hamilton reden direct na de start weg bij de rest, maar Verstappen hield hen goed bij, sterker nog, de Nederlander ging na een zevental ronden inlopen en zette hiermee de concurrenten stevig onder druk. Achter de Nederlander gingen de eerste coureurs naar binnen en na twaalf ronden had leider Bottas genoeg van zijn rubber, een ronde later gevolgd door Hamilton. Dit gaf de leiding aan Verstappen die hierop het tempo verhoogde.
In de eerste ronden na hun stop liepen de Mercedessen in op Verstappen, maar het duurde niet lang voordat de Duits/Britse bolides last kregen van blaren op het rubber en hun tempo moesten laten zakken. Dit gaf Verstappen de kans om weer verder uit te lopen. Red Bull haalde de Nederlander pas halverwege de 52 ronden tellende race binnen voor de eerste stop. Deze ging niet helemaal vlekkeloos, waardoor Bottas weer kort kon leiden. Enkele bochten later greep Verstappen weer plek een.
De bedoeling was dat Verstappen daarna wat ronden op de medium band zou rijden, terwijl de Benzen achter hem op de harde banden moesten volgen. De strategie werd echter omgegooid en het tempo ging flink de lucht in. Na 33 ronden kwamen Verstappen en Bottas binnen voor hun tweede stop, terwijl Hamilton wachtte en met elf seconden voorsprong leidde. De Brit klaagde weer flink over de banden, maar reed toch snelle rondetijden.
Verstappen liep langzaam in op Hamilton tot hij met nog twaalf ronden te gaan de opdracht kreeg om de Brit de duimschroeven aan te draaien. Het gat werd flink kleiner, waarna Mercedes besloot om de Brit toch maar binnen te halen. Op de nieuwe rubbers was Hamilton de snelste man op de baan, maar hij reed wel op plek vier met ruim tien seconden achterstand. Charles Leclerc maakte het hem even lastig, maar was uiteindelijk toch kansloos. Daarna hengelde Hamilton Bottas nog binnen, maar Verstappen had zijn banden goed op orde en was gevlogen.
Na 52 ronden werd Verstappen als eerste afgevlagd, ruim voor Hamilton en Bottas. Leclerc pakte met de Ferrari met een vierde plek het maximale resultaat, voor Alexander Albon die na een inhaalrace vijfde werd, voor Lance Stroll en Nico Hülkenberg die een late stop moest maken vanwege bandenproblemen. Esteban Ocon, Lando Norris en Daniil Kvyat pakten de laatste punten.
Uitslag
# | Coureur | Team | Tijd |
1 | M. Verstappen | Red Bull | 1:26:08.101 |
2 | L. Hamilton | Mercedes | +11.326 |
3 | V. Bottas | Mercedes | +19.231 |
4 | C. Leclerc | Ferrari | +29.289 |
5 | A. Albon | Red Bull | +39.146 |
6 | L. Stroll | Racing Point | +42.538 |
7 | N. Hulkenberg | Racing Point | +55.951 |
8 | E. Ocon | Renault | +1:04.773 |
9 | L. Norris | McLaren | +1:05.544 |
10 | D. Kvyat | AlphaTauri | +1:09.669 |
11 | P. Gasly | AlphaTauri | +1:10.642 |
12 | S. Vettel | Ferrari | +1:13.370 |
13 | C. Sainz Jr. | McLaren | +1:14.070 |
14 | D. Ricciardo | Renault | +1 ronde |
15 | K. Räikkönen | Alfa Romeo | +1 ronde |
16 | R. Grosjean | Haas | +1 ronde |
17 | A. Giovinazzi | Alfa Romeo | +1 ronde |
18 | G. Russell | Williams | +1 ronde |
19 | N. Latifi | Williams | +1 ronde |
DNF | K. Magnussen | Haas | +9 ronden |
Coureursstand
# | Coureur | Team | Punten |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 107 |
2 | Max Verstappen | Red Bull | 77 |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 73 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 45 |
5 | Lando Norris | McLaren | 38 |
6 | Alex Albon | Red Bull | 36 |
7 | Lance Stroll | Racing Point | 28 |
8 | Sergio Perez | Racing Point | 22 |
9 | Daniel Ricciardo | Renault | 21 |
10 | Esteban Ocon | Renault | 16 |
11 | Carlos Sainz Jr. | McLaren | 15 |
12 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 12 |
13 | Sebastian Vettel | Ferrari | 10 |
14 | Nico Hülkenberg | Racing Point | 6 |
15 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 3 |
16 | Daniil Kvyat | AlphaTauri | 2 |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 1 |
18 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
19 | Nicholas Latifi | Williams | 1 |
20 | George Russell | Williams | 1 |
21 | Romain Grosjean | Haas | 1 |
Constructeursstand
# | Team | Punten |
1 | Mercedes | 180 |
2 | Red Bull | 113 |
3 | Ferrari | 55 |
4 | McLaren | 53 |
5 | Racing Point | 41 |
6 | Renault | 37 |
7 | AlphaTauri | 14 |
8 | Alfa Romeo | 4 |
9 | Haas | 2 |
10 | Williams | 2 |
Die vibraties vorige week, de banden vandaag waren beiden wél indicaties dat er iets aan de hand was namelijk.
Hoewel het niet helemaal een verrassing was. Bij de Q2 van gisteren kreeg je al een klein voorteken dat ie iets van plan was en het blijft van traditie uit leuk 'when a plan comes together'
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
― Aleksandr Solzhenitsyn
Konden we van Bottas niet zeggen, die overigens heel rap van het podium verdween en ook niet veel met de champagne deed.
Bij de rest van de tekst sluit ik me volledig aan!
Max staat 100 punten achter.....
Max staat 30 punten achter (107 voor Lewis, 77 voor Max) . 1 uitvalbeurt voor Lewis en winst voor Max en dat zijn er nog maar 4 of 5.
Ok, de kans is niet zo groot, realistisch gezien, maar dat was de kans dat hij gisteren zou winnen ook niet.
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
Het is wel geweldig dat er een coureur op de hielen zit mochten ze gaten laten vallen. Zonder Max hadden ze nu kunnen roepen: "kijk, extreme slijtage en extra stopt en nóg genoeg voorsprong om 1e en 2e te eindigen". Dan was het seizoen sowieso al voorbij.
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
Had Hamilton vorige week niet het mazzeltje dat hij met zijn geplofte band nog net op tijd over de finish wist te gaan was het verschil 5 punten geweest.
Hoe dan ook is het verschil eigenlijk kleiner dan het nu lijkt. Als hamilton één keer een uitvalbeurt heeft zodat de kaarten wat dat betreft weer gelijk geschud zijn ligt max meteen weer op z'n hielen, in een auto die zwaar inferieur is aan de Mercedes kwa downforce en pure paardekrachten.
Ik zou zó graag Hamilton en Max in dezelfde auto willen zien. Erg benieuwd wie dan achter wie aan moet rijden.
Wat dat betreft is mercedes alleenheerser. Alleen is Hamilton dat niet altijd meer.
https://www.racexpress.nl(...)stvieren%3F/n/107915
Het is geen racen meer. Maar bijbenen. Als je niet Mercedes bent dan.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken