games
Blizzard bezig met iets nieuws
Meestal als een bedrijf op zoek gaat naar nieuwe mensen is dat geen nieuws. Bij Blizzard in dit geval wel. Ze zijn namelijk op zoek naar een lead software engineer voor Engine en voor tools. De vacature valt onder "unannounced games/projects".
Er gaan meerdere geruchten over wat dit zou kunnen zijn zoals een Overwatch campaign of Starcraft Ghost wordt weer nieuw leven ingeblazen. Je zou alleen denken dat deze game niet onder die unannounced categorie vallen. Volgens de vacature gaat het om een first-person game. Wordt vervolgd.
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
Kijk maar naar de populariteit van bijvoorbeeld Star Citizen, meer dan genoeg mensen die nog steeds mmo gek zijn.
In China zijn de timecards trouwens afgeschaft en vervangen door hetzelfde Sub model als in EU/NA, ik durf niet te zeggen of dit in Korea ook zo is, daar Blizzard WoW in China niet zelf host, maar dit in licentie heeft gegeven aan een 3de partij.
Ben wel benieuwd welke AAA games dit dan zijn, kan me eigenlijk alleen LoL voorstellen die deze aantallen haalt (en nog een stukje meer). Geen idee trouwens wat de inkomsten bij LoL zijn per maand zijn, daar waarschijnlijk een flink deel van deze spelers F2P speelt en geen geld uitgeeft, maar het zou mijn niet verbazen als WoW redelijk dicht in de buurt komt met veel minder actieve spelers.
[ Bericht gewijzigd door Dennism op woensdag 23 november 2016 @ 10:45 ]
Maar het is wel een formule die schijnbaar werkt, houd die formule aan in een nieuw jasje.
C&C heeft dat met Renegade ook eens geprobeerd. Was leuk, maar schijnt geflopt te zijn.
Mijn vertrouwen in Blizzard is de afgelopen jaren echt keihard gedaald.
Het dumb-downen van WoW.
Fiasco van een Diablo 3.
Overwatch.
Het wordt gradueel steeds matiger.
Ik mis de tijden van Blizzard North
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Overwatch is volgens mij toch ook een flink succes, ik heb de game zelf niet (ben geen shooter fan), maar van maten die het spelen heb ik iig alleen nog maar goede verhalen gehoord, en ook de verkopen schijnen niet mis te zijn.
Ik wel. Je zegt het zelf al: het is geen waardige opvolger.
Ik heb D3 vanaf releasedag de kans gegeven. Na 1,5 week was de awesomesauce al op en bleef er enkel wat glazige aardappelen over.
Na item-patch 2.0 heb ik het wederom een kans gegeven. Nog geen week later was 'broddelwerk' gevoel dusdanig hoog dat ik weer gestopt ben.
Reaper of Souls heb ik m'n handen niet meer aan gebrandt. Als ik de hands-on ervaringen van twee vrienden hoor ben ik blij dat ik dat ook niet gedaan heb.
Sterker nog!
2 weken geleden D2 voor zowel het vrouwtje als mezelf geïnstalleerd. 4 uur spelen leverde al meer plezier op dan een week in D3.
Dus ja. Fiasco.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Echter vind ik dat het zijn succes vooral te danken heeft aan de naam 'Blizzard'.
Als een andere publisher het had gemaakt en uitgegeven had het lang niet zo'n vlucht genomen als nu.
Maar! Dat kan ik verder niet feitelijk onderbouwen, dat besef ik.
Het is echter wel een zeer, zeer sterk onderbuik gevoel wat ik heb.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Dat is wat 'dumbed down' betekende in mijn eerdere post.
Er zit geen uitdaging meer in. Ok, ik hoor veel geluiden dat de huidige expansion weer enigszins terug is naar Vanilla maatstaven, maar nog verre van is. De vele veranderingen hebben de game geen goed gedaan imo.
Diablo 3 net zo. Het begon veelbelovend, maar het was al behoorlijk snel duidelijk dat de game alleen maar meelifte op de naam 'Diablo'. Naast een paar naampjes was er verder geen enkele connectie meer met de oude games. In de tussentijd is er een hoop gepatched en aangepast en what not, maar ook die zaken hebben het voor mij niet uit het slijk weten te trekken. En wat ik hierboven al aangaf: ik heb het meerdere malen een kans gegeven.
Overwatch heb ik gespeeld in de beta. Het enige wat ik vind spreken vòòr de game, is dat het technisch gezien rete strak in elkaar steekt. Blizzard heeft zijn oog voor kwaliteit daarin (gelukkig) niet verloren.
Maar dat is ook gelijk alles. Er zit niet echt iets ìn zogezegd.
Maar goed. Ik weet dat ik hier niet de mening heb die het gros heeft.
Het wordt tijd dat Blizzard weer eens ballen groeit en iets relatief nieuws doet!
WoW was qua type game niet nieuw, maar de manier waarop wel degelijk.
Diablo heeft het hack'nslash genre voor eeuwig bij de masses neergezet.
Lost Vikings (oldskool I know) was als puzzlegame behoorlijk verfrissend.
StarCraft bracht het RTS genre weer een paar levels hoger.
Maar nu lijkt het wel of ze lui zijn geworden bij Blizz.
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Geen uitdaging is maar hoe je het bekijkt, er is over het algemeen stuk aan casual content bijgekomen dat zeker makkelijker is dan vanilla, aan de andere kant is er ook high-end content bijgekomen die een stuk moeilijker is dan Vanilla, waar je in Vanilla een niveau had voor iedereen wat voor een deel te moeilijk was, voor een deel te makkelijk en voor een deel exact goed heb je nu bijv. Raids en Dungeons op 4 niveau's zodat er voor iedere categorie speler (van super casual, tot super hardcore) een niveau is dat voor deze speler uitdagend is. Hierdoor kan iedere speler zo'n beetje alle content zien (een zeer klein percentage is enkel op het hoogste niveau beschikbaar, bijv. zo nu en dan een hidden boss, of een bepaalde mount drop of zoals in Legion 2 dungeons).
De uitdaging is er in ieder geval nog steeds, maar je moet er wel voor zorgen dat je op je eigen niveau speelt, speel je (ver) daaronder, dan is het inderdaad vrij makkelijk.allemaal.
World of Warcraft was en is nog steeds de meeste bespeelde en meest succesvolle MMO ooit.
Daarnaast is het ook een van de weinig spellen die nog steeds een maandelijkse betaling vereist en die 5m+ mensen het waard vinden om te betalen.
Overwatch is goed onderweg om één van de best verkochte FPS spellen te worden.
Starcraft 2 is een stuk minder dan Starcraft maar is nog steeds één van de beste stategie spellen van deze tijd.
Heroes of the Storm is één van de weinige echte concurrenten van het populaire League of Legends.
Diablo 3... tja, het is inderdaad geen goede opvolger maar het spel op zichzelf is zeker een goed spel en ook daar zijn er genoeg verkoop cijfers om dat te bewijzen.
Hearthstone is, net zoals alle andere games waarin blizzard zich mengelt, een van de beste card collection games in de wereld.
Het is leuk dat jij blizzard north terug wil omdat je nostalgie heb voor diablo 2, maar het feit is dat blizzard één van de meest succesvolle game developers ooit is en het maakt niet zo veel uit wat voor een spel zij maken en er zijn er maar heel erg weinig die in de buurt komen van hun successen.
Dus blijf jij maar leuk in het verleden hangen!
En in de tussentijd, denk er even over na of het mogelijk is om een game te maken wat beter is (of gelijk aan) diablo 2... ik kan je in ieder geval garanderen dat dat niet mogelijk is, puur vanwege de nostalgie gevoelens die we er bij krijgen!
Hoe denk je dat het komt dat er nog zoveel mensen mee bezig zijn?
De game is dusdanig versimpeld en toegankelijk gemaakt dat elk kind van 5 jaar er nog mee overweg kan.
Dus het feit blijft dat ik dat een verslechtering van de game vind. Tuurlijk: meer mensen gaan je game spelen, omdat het allemaal makkelijker op te pakken is, maar daarmee verlies je ook gelijk een playerbase die er geen uitdaging meer in ziet.
De meeste Vanilla/TBC players (je weet wel, de mensen die het spel ècht groot hebben gemaakt) are long gone.
Dat maakt het spel nog niet briljant en/of goed. Ik heb 'm gespeeld, dus ik weet waar ik het over heb.
Wederom heb ik erg weinig diepgang ervaren in de gameplay. Dat is logisch, want de massa moet het op kunnen pakken en hersenloos mee kunnen knallen. Èn er hangt een Blizzard kaartje aan, dus mensen kopen blind de software. "Het is een Blizzard game, dus kan niet mis gaan".
Dat was tevens mijn fout met Diablo 3, want we weten allemaal wat een draak van een game dat was/is.
Dat heb ik ook begrepen. Starcraft vond ik een vermakelijk spel. RTS heb ik veel gespeeld ten tijde van Warcraft/Warcraft2/C&C/Red Alert/Warcraft3/C&C Generals
Starcraft 2 heb ik nooit opgepakt verder, dus kan ik niks (en dat heb ik ook niet) over zeggen.
Ben nooit echt een MOBA speler geweest, dus van beide games heb ik geen inhoudelijke kennis.
Zal ik ook niet over uitwijden.
Ook als je D3 als separaat spel zou bekijken vind ik nog steeds dat het simpelweg bepaalde cruciale aspecten missen. Kanttekening: veel inhoudelijke kennis van de laatste patch heb ik niet.
Na het spel meermaals een eerlijke kans gegeven te hebben na een grote update kan het me simpelweg nog steeds niet bekoren. Ik kan niet goed m'n vinger er op leggen, maar ik blijf het apart vinden dat een game uit de eind jaren '90 van de vorige eeuw nog steeds als game beter wegspeelt dan D3. Ja ik heb het hier over D2.
Nee, dat is het zeker niet. Alleen al M:tG en Pokemon:TCG zijn beter dan Hearthstone.
Toegegeven: met de introductie van de twee verschillende speltypen een tijdje terug is de kwaliteit wel meer richting M:tG gegroeid, maar is er nog lang niet.
Als de fora overlopen van reacties dat alleen specifieke kaarten samenstellingen werken (de meta game) en de rest van je collectie dus eigenlijk poep is, gaat er iets niet goed in je spel en krijg je dus dat ze krampachtig om de zoveel tijd nieuwe content moeten uitgeven om het interessant te houden.
Ik wil terug naar de tijd van Blizz North, omdat toen de kwaliteit van de games vanaf releasedag alleen al beter waren dan wat ze nu elke keer op de markt flikkeren.
En je beaamt mijn stelling zelf al in het door mij dikgedrukte stukje: de enige reden dat hun games zo succesvol zijn, is omdat er het naampje Blizzard aan hangt en het dus niet uit maakt wat ze uitbrengen. Mensen slikken het toch wel als zoete koek, ongeacht of het daadwerkelijk een goede game is (inhoudelijk) of niet.
(Technisch staan de games van Blizz over het algemeen als een huis, daar heb ik het dan ook niet over).
Daarnaast zijn er legio andere spellen die net zo succesvol zijn, of zelfs succesvoller.
Het enige punt met die spellen is dat ze op een gegeven moment gewoon uitgespeeld zijn en dus klaar zijn.
Mogelijk nog een klein beetje DLC, maar that is it.
De games van Blizz zijn zo opgezet dat er geen einde aan zit. Op psychologisch gebied natuurlijk briljant, want op die manier behoud je je playerbase. Mensen zijn nu eenmaal zo geconfigureerd dat ze 'closure' nodig hebben om verder te kunnen. Aangezien er geen einde aan de meeste (huidige) Blizz games zit, blijven die arme stumpers (lees: gamers) in het cirkeltje hangen. Hoeveel spelers hebben eigenlijk nog het gevoel dat ze met 100% plezier aan de games zitten? Ik denk heel weinig, maar kunnen er niet onderuit omdat ze nog geen 'closure' hebben gehad en daarom nog niet verder kunnen.
(dat is ongeveer hetzelfde als wanneer je een stukje van een liedje in je hoofd hebt zitten en dat dan in een constante loop door je hoofd heen spookt. Als je het nummer volledig luistert tot aan het einde, ben je er zo vanaf, want: closure!)
Hoef ik niet over na te denken, want dat is zeker mogelijk! Zijn er al meerdere van. Dat die games geen nostalgische gevoelens oproepen is logisch, want ze zijn een stuk nieuwer, maar dat neemt niet weg dat ze wel degelijk beter zijn.
Het schijnt (wederom: gebaseerd op hear-say) dat Torchlight 2 D2 topped bijvoorbeeld.
Serieus, kom uit het cirkeltje en kijk daarna ècht eens objectief.
Dan zie je ook dat Blizz tegenwoordig erg lui quick wins pakt en niet meer de ballen heeft om met een daadwerkelijk nieuwe, innoverende game te komen.
Dat is jammer, maar ja, de tijden van Blizzard North zijn niet meer
Megatron: SHOW NO MERCY!
Starscream: Did we ever?
Daarom zeg ik ook , veel mensen hebben geen flauw idee hoeveel mensen er nog andere mmo's spelen.
Wordt er altijd een beetje simpel van.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken