FIA overweegt verbod op FRIC-variant Mercedes
Autosportfederatie FIA overweegt om het Formule 1-team Mercedes een van haar voordelen af te nemen. De renstal uit Brackley heeft een systeem ontwikkeld waarbij de wegligging van de auto in alle omstandigheden vrijwel perfect is. Ook Red Bull Racing zou inmiddels met het systeem rondrijden.
Het Duitse Auto Motor und Sport meldt dat het gaat om een variant van het verboden FRIC, Front and Rear Inter Connected. Dit zorgde ervoor dat de voor- en achterwielophanging altijd met elkaar in verbinding stond om een betere wegligging te creëeren. Mercedes gebruikt een variant van dit systeem om de ophanging van de bolides links en rechts met elkaar te verbinden, zowel voor als achter.
De meeste teams gebruiken het systeem alleen aan de achterzijde, maar Mercedes en nu ook Red Bull weten dit ook aan de voorzijde hydraulisch met elkaar te verbinden. Via een computer wordt de stijfheid van de dempers en de rijhoogte continu aangepast. Dit zorgt ervoor dat de auto in langzame bochten zachter afgesteld staat dan in snelle bochten, terwijl op de rechte stukken de voorzijde lager ligt dan de achterzijde om de topsnelheid te vergroten. In de bochten komt de auto dan weer wat omhoog.
De FIA overweegt het systeem inmiddels in de ban te doen, maar moet hiervoor wel de regels wijzigen. Om dit voor het seizoen 2017 voor elkaar te krijgen is unanieme instemming van alle teams vereist. De vraag is of Mercedes en Red Bull Racing deze zullen geven.