Facebook koopt maker virtual-realitybrillen
Facebook heeft twee miljard dollar (1,4 miljard euro) aan cash en aandelen uitgetrokken om Oculus te kopen, een maker van virtual-realitybrillen. Dat maakte het sociale netwerk dinsdagavond bekend.
De deal bestaat uit vierhonderd miljoen dollar aan cash en 23,1 miljoen aandelen, die samen 1,6 miljard dollar waard zijn. De werknemers van Oculus kunnen op een later tijdstip ook nog aanspraak maken op driehonderd miljoen dollar extra, als het bedrijf aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Oculus maakt de Oculus Rift, een virtual-realitybril die veel aandacht heeft gekregen van gameontwikkelaars. De headset moet nog worden uitgegeven, maar volgens Facebook zijn er al 75 duizend aanvragen binnengekomen voor een proefset. Eerder haalde het bedrijf al 2,4 miljard dollar op via crowdfundingsite Kickstarter.
Facebook is van plan om de bril ook voor andere toepassingen te gaan ontwikkelen. Volgens het sociale netwerk is de technologie van virtual reality 'een sterke kandidaat om het volgende platform te worden voor sociale communicatie'. Volgens oprichter en topman Mark Zuckerberg kan Oculus 'de manier waarop we werken, spelen en communiceren veranderen'.
Zuckerberg heeft bij zijn investeringen de neiging om op de lange termijn in te zetten. Hij koopt doorgaans bedrijven die niet op korte termijn winst lijken te maken. Vorige maand kocht de Facebook-maker berichtenservice Whatsapp voor negentien miljard dollar.