A-merken supermarkten opnieuw onder druk

De honderd grootste merken in de Nederlandse supermarktschappen zijn er vorig jaar gezamenlijk maar heel licht op vooruit gegaan. De omzetgroei van 0,3 procent is de laagste stijging in vier jaar tijd en een stuk lager dan de gemiddelde omzetgroei van anderhalf procent van supermarkten. Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van marktonderzoeker IRI.

In tegenstelling tot voorgaande jaren waren het in 2013 niet de huismerken die in supermarkten grote delen van de winst van de A-merken afsnoepten. De oorzaak voor de bescheiden stijging is volgens de onderzoekers niet eenvoudig in cijfers te vatten. "Consumenten letten beter op de prijs en kopen in het algemeen minder boodschappen door de crisis", zegt een woordvoerder vrijdag.

De groei van de merken die buiten de top honderd vielen, was met twee procent beter dan die van de honderd grootste merken. Omzetten in supermarkten namen vooral toe doordat consumenten meer verse producten kochten. De houdbare producten werden minder gekocht.

Campina was met een omzet van 390 miljoen euro koploper op de ranglijst. De zuivelproducent voert de lijst al twaalf jaar aan. Sigarettenfabrikant Marlboro eindigde op plaats twee, Douwe Egberts kwam op plek drie uit. In de top tien zijn verder Coca-Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker, Camel, Pall Mall en Amstel terug te vinden.