'80km-wegen onverantwoord smal'
Een groot deel van de provinciale wegen waar 80 kilometer per uur mag worden gereden is te smal. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in een dinsdag gepubliceerd rapport. Volgens de onderzoekers is dat 'onverantwoord'. Van de ruim 25 duizend kilometer aan 80-kilometerwegen voldoet verder 'een zeer beperkt deel' aan alle richtlijnen.
De rijstroken op 80-kilometerwegen zijn met een breedte van 2,75 meter ongeveer de smalste ter wereld. "Men zou zelfs kunnen beargumenteren dat dit onverantwoord is", aldus de onderzoekers. De stichting heeft een voorkeur voor een minimale breedte van 3,30 meter.
Volgens SWOV blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het aantal ongevallen toeneemt naarmate de rijstrook versmalt. Een verbreding van ruim een halve meter zou al de helft minder ongevallen veroorzaken.
De onderzoekers stellen verder dat bij veel provinciale wegen geen rijstrookscheiding aanwezig is. Bij een scheiding van de rijstroken door bijvoorbeeld een vangrail of een groenstrook, zou de kans op een dodelijk ongeval met tachtig procent afnemen.
Een fysieke scheiding is echter lastig te maken, aldus de stichting. Zo telt Nederland te veel kruispunten en is er vaak niet genoeg ruimte. De SWOV stelt daarom voor om voortaan gewone scheidingen van tachtig centimeter in het wegdek te maken.
[ Bericht gewijzigd door CaZzzle op dinsdag 13 augustus 2013 @ 14:32 ]
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
Elke keer weer bij een nieuw model: Hij is 10cm langer en 5cm breder. Dit gaat al een aantal jaar zo. Auto's zouden weer kleiner moeten worden.
NurKs.nl
Wat is er sindsdien gebeurd ? Niets.
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
De MINI wordt gezien als een kleine auto, voor de boodschappen. Zet deze eens naast de echte oude mini en zie hoe groot deze auto echt is.
NurKs.nl
Nederland
http://www.privacybarometer.nl/
Kunnen we er 120 rijden
Oh, nee dat mag niet
Hoever moeten we nog gaan met dat veiligheid en dat gezeik? De wegen zijn prima, te goed zelfs als je vergelijkt met onze buurlanden.
Probleem zijn niet de wegen maar de weggebruikers die kunnen over het algemeen niet rijden
Die weggetjes kunnen waarschijnlijk idd beter naar 60. Misschien minder leuk voor de boeren die die wegen gebruiken om naar de beschaving te rijden, maar dan hadden ze maar geen boer moeten worden.
Heel veel wegen zijn in de loop der tijd dan ook smaller gemaakt en daarmee duidelijk onveiliger geworden. Tel daarbij op dat de meeste mensen niet weten hoe breed of smal hun auto is, een groot deel niet hun eigen weghelft gebruikt in bochten en je hebt alle voorwaarden voor ongelukken op de 80 km/u wegen.
hebben ze in dat onderzoek er ook rekening mee gehouden dat de gemiddelde amerikaan en niet kan rijden plus een veels te lompe auto rijd die breder en langer zijn dan de gemiddelde Europese auto?
Ik geef toe dat sommige wegen in Nederland wat smal zijn, maar niet zo dusdanig dat er niet normaal gereden kan worden.
Ze zijn breed genoeg en ik rij duizenden kilometers per jaar op 80-wegen waar geen scheiding is.
Edit: Ben niet de enige die het opgevallen is
Maar het maakt wel een harde klap, mocht er iets aankomen. Maargoed, ik ben vaak niet in de haast of iets dergelijks, ook val ik niet meer onder de noemer "opgeschoten jongeren"... dus ik zou wel niet tof zijn
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
Wat? Gebeuren er nog steeds ongelukken? Sneldheid omlaag! En die weg moet smaller! Bloembakken midden op de weg! Alle rotondes een aparte fietsbaan waarbij de fietsers soms voorrang hebben en soms niet! Dat zal ze leren veilig te rijden!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken