Argentinië zoekt schuldigen verkeersdrama
Een dag na een ongeluk met een bus en twee treinen in Buenos Aires, waarbij elf mensen om het leven kwamen en meer dan tweehonderd gewond raakten, probeert Argentinië de schuldigen aan te wijzen.
Een kort videofragment afkomstig van een beveiligingscamera van de politie toont dat de buschauffeur duidelijk de waarschuwingssignalen en rinkelende bellen bij een spoorwegovergang negeert en de bus om de al deels neergelaten slagboom probeert te manoeuvreren.
Het beeldmateriaal toont echter ook dat een vuilniswagen een paar uur voor de botsing tegen de slagboom is gereden waardoor die deels afbrak. Vervolgens is er een spoorwachter te zien die auto's aangeeft dat ze door kunnen rijden, ook al wijzen de seinen erop dat er een trein aankomt. Volgens Gustavo Gago van de spoormaatschappij van Buenos Aires (TBA) was de wachter ingehuurd door een aannemer wiens nachtelijke reparatiewerkzaamheden aan het spoor de signalen kunnen activeren ook al komt er geen trein aan.
Het videofragment toont dat de wachter enkele minuten voor het ongeluk vertrok en dat iemand een stok onder de slagboom heeft gestoken om te voorkomen dat het verkeer gestremd wordt. Vervolgens zijn er verscheidene auto's te zien die om de deels neergelaten slagboom rijden. Ook de buschauffeur nam het risico, met alle gevolgen van dien.
Gago zei woensdag dat er zal worden ondergezocht hoe ervoor gezorgd kan worden dat de verkeerspolitie ook toezicht houdt op spoorwegovergangen en boetes uitdeelt, want 'er worden bijna nooit boetes uitgeschreven aan bestuurders die om de slagbomen manoeuvreren', aldus Gago.
Hij zei tevens dat wie het ook was die de stok onder de slagboom stak vervolgd moet worden. Buschauffeurs hebben volgens hem echter geen enkel excuus om spoorwegseinen te negeren. De buschauffeur kwam ook om het leven toen de bus op de spoorwegovergang geraakt werd door een aanstormende trein. De bus werd tegen het perron gedrukt en kwam vervolgens tegen een andere trein aan.
De weduwe van de buschauffeur zei tegen Radio 10 dat haar man een goede chauffeur was, maar wel gefrustreerd raakte van spoorwegovergangen waar zoveel treinen voorbijkomen dat de slagbomen meer dicht dan open zijn. "Hij had het altijd over de spoorwegovergang bij Flores. Hij zei tegen me dat hij altijd moest wachten, dat de trein dan nog ver weg was, dat de slagboom niet openging en dat mensen soms uit hun auto's moesten komen om de slagboom te openen", aldus Soledad Gallardo.