Splinter Cell was te hardcore
De Splinter Cell-serie was te hardcore om een groot publiek aan te spreken. Volgens Max Beland, creative director bij gamestudio Ubisoft Montreal, lag dit vooral aan het vele sluipen. Dit schrijft de website Edge Online in een interview met de creative director.
"We hebben veel tests met gamers gedaan, en we kregen vaak dezelfde feedback: stealth is langzaam en een straf. Dat is raar, want wanneer je films kijkt gaat die regel helemaal niet op. James Bond en Jason Bourne rennen snel. Ze maken geen lawaai en leggen zo een, twee, drie of vier mannen om. Dit alles in stilte. Het is veel dynamischer en daar moesten wij dus ook iets mee gaan doen", aldus Beland over de ideeën voor de nieuwe game in de serie, Splinter Cell: Conviction.
Hoofdpersonage Sam Fisher moest wel enkele vernieuwingen ondergaan. Hij is ruiger dan voorheen en beweegt vele malen sneller. "Sam is een panter, geen grootmoeder. Dat is de boodschap die ik mijn team heb meegegeven", vult Max Beland aan.
De snellere manier van spelen en de vergelijking met bekende filmhelden moeten Sam Fisher bekendmaken bij een groot publiek. Het nieuwste avontuur van Fisher, waarin hij wraak neemt op zijn oude werkgever, ligt vanaf vrijdag in de winkel voor de Xbox 360. Twee weken later komt Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction ook nog uit voor de PC.