"Klantenchassis zijn nodig"
Volgens Max Mosley is de inzet van klantenchassis in de Formule 1 noodzakelijk om de sport te laten overleven. De president van de FIA vindt dat je niet van twaalf teams kunt verwachten dat zij allemaal een goed chassis kunnen ontwerpen dat kan strijden in het kampioenschap. |
"Momenteel zullen ze vanaf 2008 volledig toegestaan zijn volgens de regels. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de constructeurs en het merk. De punten zullen uiteraard naar het merk gaan, en niet naar de constructeur. Er heeft nog maar een klein aantal mensen naar de regels gekeken, maar hier zal gauw verandering in komen", vertelt Mosley.
"Voor mij is het duidelijk dat je klantenchassis moet hebben. De Formule 1 kan het zich niet veroorloven dat twaalf teams op het niveau van de topteams bezig zijn met het ontwikkelen van een auto", vertelt gaat de Brit verder, "Als je geen klantenchassis hebt, eindig je met mensen die drie of veer keer per race op een ronde worden gezet. Dat is voor niemand nuttig en is zelfs behoorlijke zonde voor de rijders in kwestie. Daarom hebben we de klantenchassis nodig. Ik zie geen andere mogelijkheid om een grid van twaalf competitieve teams te krijgen."