Meer details over Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Zo is het verhaal voor het eerst geschreven door TJ Fixman, een professionele schrijver. De wens van Insomniac om een epischer verhaal te vertellen dan in de eerdere Ratchet-games, heeft er toe geleid dat men buiten de deur is gaan zoeken naar een schrijver. TJ Fixman bezat de juiste ambitie en humor om de baan aan te kunnen. De speler zal deze keer ontdekken waar Ratchet vandaan komt, wat het Lombax-ras was en waarom Ratchet de laatste van dit ras is. Daarnaast duiken er nieuwe wezens op, genaamd Zoni, die alleen Clank kan zien. Dit veroorzaakt spanningen tussen het tweetal dat al zo lang samenwerkt.
Insomniac heeft er ook zorg voor gedragen dat de humor van het bekende niveau blijft. Zo zal in de Japanse versie voor elk bij-personage het achtergrond-verhaal herschreven worden, zodat het beter aansluit bij het publiek. Ratchet zal zelfs een heuse metamorfose ondergaan en een meer anime-achtige look krijgen. Zijn wenbrauwen worden dikker en zijn ogen groter. De Amerikaanse versie krijgt waarschijnlijk deze Japanse versie ook te zien als een unlockable extra.
De reden dat men zoveel tijd in de Japanse versie investeert is omdat Ratchet daar mateloos populair is. In discotheken worden zelfs gecoördineerde danspasjes uit Ratchet nagedaan.
Er is expres gekozen geen multiplayer-element in te bouwen. Volgens Snyder hebben mensen liever een episch singleplayer avontuur. Dus in plaats van energie te steken in zowel een multiplayer als singleplayer-game, steekt men alle energie in een "kick ass" singleplayer-game. Hij sluit niet uit dat er ooit een game met multiplayer Ratchet zal komen, maar het zal niet in Tools of Destruction zijn.
Je zult in de game 15 werelden bezoeken en daar boven op nog eens drie space-missions spelen. Je zult daarbij veel vijanden tegenkomen, dus wat uitrusting is niet weg. Ook daarin heeft Insomniac voorzien, je zult 31 wapens kunnen gebruiken in de game.
Natuurlijk werd er ook gevraagd naar het ruimteverbruik op de disc. Na compressie bedraagt de game 22,4 GB, maar men is nog bezig met de compressie te optimaliseren en de final build te compileren. Er staan vijftien talen op de BluRay, maar die nemen slechts 40% van de ruimte in.
Het team heeft nog geen plannen voor Home, maar is wel aan het onderzoeken wat er mogelijk is. Samenwerking met Media Molecule voor de game LittleBigPlanet is iets wat ze erg graag willen zouden willen doen. Ze hebben het bedrijf tijdens de E3 gesproken, en hopen dat Media Molecule contact met ze opneemt.