Disciples III aangekondigd + trailer

Hij was eigenlijk al een tijdje aangekondigd, maar vandaag is er een officieel bericht vrijgegeven met wat details over Disciples III: Renaissance, het derde deel van de succesvolle TBS (turn-based strategy) Disciples serie. In dit deel waagt Akella de overstap naar een volledige real-time 3D wereld (wat dus niet betekent dat het geen TBS meer is). De overeenkomsten met HOMM V (review) zijn legio. Zo zijn beide series opgepikt door Russische developers (Nival en Akella), overgestapt op 3D en proberen beide developers weinig te veranderen aan het originele concept.

De vernieuwingen in Disciples III zijn dan ook niet echt baanbrekend (behalve de graphics of course). De combat wordt iets ingewikkelder gemaakt. de HOMM V initiative bar) en secondary attacks. Ook is men overgestapt op een battlefield waarop de units kunnen bewegen. Dat is toch normaal? Nee, want Disciples I & II hadden een vaste "unit grid", waarbij de units een voor een konden meppen/schieten. Daarnaast wordt het strategische gedeelte ook ietwat uitgebreid. Er zijn extra resources en ook bij het bewegen van je leaders speelt initiative een rol.

Al met al lijkt het erop dat Akella met de veranderingen de Disciples serie een meer "generieke" TBS formule wil geven, zoals HOMM V. Zelf beweert de developer echter dat dat niet zoiets en dat Disciples een apart begrip blijft in de games wereld. Ik denk dat dat ook wel zo blijft, want naar mijn idee was de kracht van Disciples (II tenminste) de donkere fantasy sfeer en de trailer belooft alvast een hoop lekkers. Verder is er nog niet zoveel info over de game, behalve dat die dit jaar waarschijnlijk niet meer gaat uitkomen. Voor meer feitjes kan je het beste terecht op de Strategy First forums.