Einde aan groei entertainmentmarkt

Consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar minder besteed aan entertainmentproducten. Vooral de uitgaven aan cd's, dvd's en spelcomputers verminderden. Dat blijkt uit cijfers die brancheorganisatie NVPI vandaag heeft bekendgemaakt.

De totale entertainmentmarkt had een omvang van 494 miljoen euro. Dat is bijna 5 procent minder dan in de eerste helft van 2008. Volgens NVPI staan de inkomsten onder druk door het teruglopende consumentenvertrouwen en het illegale aanbod. In 2008 en 2007 groeide de markt nog met respectievelijk 11 en 15 procent.

Opvallend is dat de verkoop van spelcomputers terugliep. Dit segment was lange tijd een drijvende kracht achter de groei van de entertainmentbranche. In het eerste halfjaar vielen de inkomsten echter met bijna 8 procent terug tot 109 miljoen euro. De software voor de spelcomputers ging wel meer over de toonbank en boekte een omzetstijging van ruim 1 procent tot 117 miljoen euro. Vooral The Sims 3 en Killzone 2 waren populair, aldus NVPI.

De verkoop van muziekalbums, die al jarenlang onder druk staat, zakte met bijna 7 procent tot 92 miljoen euro. Vooral artiesten van nationale bodem, zoals Nick & Simon en Ilse DeLange, hielden zich redelijk staande. Digitale muziek nam sterk in populariteit toe, maar de inkomsten hieruit bedragen nog maar 6,7 miljoen euro.

De inkomsten uit dvd's zakten met ruim 8 procent in tot 131 miljoen euro. De nieuwe dvd-standaard Blu-ray wordt steeds meer omarmd, maar ook hier is de omzet nog relatief klein (7,5 miljoen euro). De verkoop van Blu-ray-schijfjes verdrievoudigde tot meer dan 300.000 stuks.

Einde aan groei entertainmentmarkt  (foto: ANP)