Nieuws
Huizinga: Taxitarieven gaan weer op de schop
Dit blijkt uit de 'taxibrief' van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer), die zij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De brief trekt extra aandacht na het incident van afgelopen zondag in Amsterdam. Een taxichauffeur sloeg op de standplaats op het Leidseplein een klant neer. Het slachoffer overleed enkele uren later. De brief borduurt verder op een rapport van juni vorig jaar waaruit bleek dat het vrijgeven van de taximarkt in 2000 niet heeft gewerkt.
Zoals verwacht staat daarnaast in het schrijven dat gemeenten ruimere bevoegdheden krijgen om greep te houden op de lokale taximarkt. Ze mogen eisen stellen aan taxichauffeurs die werken vanaf standplaatsen. Alleen chauffeurs die georganiseerd en herkenbaar zijn, mogen op die plekken klanten oppikken. "Groepsvorming is een prikkel om de goede naam van de groep hoog te houden", schrijft Huizinga.
De gemeente bepaalt de omvang van de groep of organisatie. Ze bepaalt ook het gebied waarbinnen de groep actief mag zijn, de hele gemeente of een deel daarvan zoals het centrum of de binnenring. Als Amsterdam kiest voor het hele grondgebied van de gemeente kan de stad zogenoemde vrije rijders weren. Er komen wel landelijke basiseisen voor deze groepsvorming, zoals het voeren van een daklicht en een zichtbare chauffeurspas.

Taxitarieven veranderen weer (foto: ANP)
Fijn dat daar eerst een dode voor moet vallen, voordat ze dat rapport eens serieus nemen..
Een rit van 17km kost in het weekend 40,- Euro!
Moet je eens opletten hoe aardig en behulpzaam ze kunnen zijn
En het probleem zit hem nog steeds in de handhaving...
En dat terwijl de meters nog maar een paar jaar geleden nog zijn vervangen...
Lekker hobbyclubje daar in Den Haag hoor, doen ze goed!
Stelletje criminelen.
Maar onder het nieuwe systeem en met verwerking van de nieuwe CAO zal die zeker op ¤ 40 uit komen. Het is te hopen dat je niet te lang in een file komt te staan.
Vrije marktecononomie: ik ben er absoluuut een voorstander van als zelfstandig ondernemer, maar dan wel in die branches, waar bewezen is, dat het werkt. Openbaar vervoer (taxi's dus ook), energievoorziening, telcommunicatie, water enz.: houd het gecentraliseerd met contrloe door de overheid.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken