Vliegtaks kost Schiphol miljoenen euro's
Dat zei Frank Allard van Barin, de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, vandaag in Goedemorgen Nederland. Volgens voorlopige cijfers zijn er sinds de invoering van de vliegtaks 525 duizend passagiers minder van Schiphol vertrokken. Buitenlandse luchthavens in de buurt van de grens zagen veel meer Nederlandse reizigers voorbij komen.
Airport Weeze, even over de grens bij Nijmegen, zag een toename van 300 procent in het aantal Nederlanders. Ook Brussel en Düsseldorf zagen meer Nederlandse reizigers. Allard stelt dat het lagere aantal reizigers in Nederland komt door de vliegtaks en niets te maken heeft met de economische neergang. Aan het doel van de taks wordt daarbij volledig voorbij gegaan omdat luchtvervuiling grensoverschrijdend is. Het probleem is alleen wat verplaatst. Bovendien gaan de inkomsten van de vliegtaks naar de algemene middelen, en niet naar oplossingen voor de CO2 uitstoot van vliegtuigen.
Ook andere Nederlandse luchthavens lopen schade op door de taks, en die schade is volgens Allard veel groter dan de 250 miljoen die de taks op zou moeten leveren. Hij sluit niet uit dat er dankzij de taks banen verdwijnen. Ryanair besloot een tijd geleden al te stoppen met vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport omdat het te duur zou zijn. De vliegtaks is in juli ingevoerd. Bij lange vluchten betalen passagiers 45 euro extra, bij korte vluchten 11,25.
Meer reizen
(foto: DAG)