'Geluidsnormen Schiphol bedreigen economie'
De raad adviseert de gemiddelde toename in geluidshinder te beperken door het vliegverkeer te concentreren; dit moet bereikt worden door woonbuurten te slopen en bepaalde gebieden verboden gebied te verklaren voor nieuwbouw. Over die gebieden moet het vliegverkeer zoveel mogelijk in een rechte lijn af- en aanvliegen, in plaats van de uitwaaierende trajecten die vliegtuigen nu afleggen. Mensen die in zulke gebieden wonen kunnen worden uitgekocht en nieuwe bewoners moeten een verklaring tekenen de geluidshinder te accepteren. Andere adviezen behelzen rigoreuze maatregelen voor de toekomst, zoals het aanleggen van een luchthaven in zee en een compleet nieuw stelsel van start- en landingsbanen. Ook moet vliegveld Lelystad een deel van de groei opvangen, daar moet 10-15% van de vluchten heen kunnen.
PvdA-Kamerlid Duivesteijn, die er gisteren niet in slaagde de Kamer privatisering van Schiphol tegen te laten houden, spreekt van een "eenzijdig en politiek rapport" en een "keiharde aanval op bestaande regelgeving". Volgens hem is het helemaal niet vanzelfsprekend om een grotere luchthaven te hebben aangezien Nederland geen groot land is. GroenLinks-Kamerlid Duyvendak vindt het "onthutsend" dat de raad "onomwonden voor meer geluidsoverlast, gevaar, vuile lucht en CO2-uitstoot" pleit en deze effecten aanvaardbaar acht. Staatssecretaris Schultz van Verkeer houdt haar mond over het rapport totdat de evaluatie van het Schipholbeleid is afgerond.
De Osaka luchthaven in Japan, op een kunstmatig eiland in zee. Toekomstbeeld voor Nederland?