KPN voorop in prijzenoorlog sms

Icoon economisch nieuwsKPN Telecom heeft met ingang van vandaag haar prijs voor het versturen van sms-berichten verlaagd van 23 naar 9 eurocent. Het telecommunicatiebedrijf maakt zich hiermee de goedkoopste op de markt. De drastische prijsverlaging geldt echter enkel voor prepay-bellers: abonnementhouders betalen 21 cent per boodschap.

De daling in de prijs is naar verwachting een direct gevolg van een door de Consumentenbond gehouden onderzoek in heel Europa. Hieruit kwam naar voren dat Nederland het meest betaalt voor het versturen van een tekstbericht. "Veel te duur", zo sprak een woordvoerster van de belangenvereniging over prijzen van de Nederlandse sms-jes. "De reële kostprijs van een sms'je is 2 eurocent. We begrijpen niet waarom het sms-en zo duur blijft, terwijl steeds meer mensen berichten versturen."



Ook het dalende aandeel van KPN in de mobiele markt speelt een rol in de prijsverlaging. Terwijl de markt voor de telefoons blijft stijgen, daalt de deelneming van het telefoonbedrijf daarin gestaag. Vooral aan dataverdiensten verdiende KPN vorig jaar minder dan verwacht. Op de totale omzet van 5,4 miljard euro behoorde maar 192 miljoen tot diensten als sms en het nieuwbakken mms.

De concurrentie zit echter ook niet stil. Na het door Vodafone ingevoerde nieuwe UMTS-protocol, welke het mogelijk maakt snelle verbindingen te maken tussen het internet en de mobiele telefoon, werd de druk op de andere deelnemers van de wedloop groter. KPN zwichtte als eerste, en verlaagde de prijs voor het versturen van sms-berichten. Wie de volgende is, moet de tijd ons leren.