Consumentenorganisaties oneens met T-Mobile

Diverse consumentenorganisaties hebben hun ongenoegen geuit over de manier waarop telecomaanbieder T-Mobile nieuwe algemene voorwaarden invoert. KRO Ook Dat Nog, Stichting De Ombudsman en de Consumentenbond zijn van mening dat klanten als gevolg van de wijziging op 22 december aanstaande het recht hebben om onvoorwaardelijk hun overeenkomst met T-Mobile op te zeggen.

T-Mobile is niet van plan om opzeggingen te accepteren en beroept zich op de publiciteit rondom de bekendmaking van de wijziging van de algemene voorwaarden. Het telecombedrijf stelt dat de nieuwe algemene voorwaarden voldoende in de publiciteit zijn geweest en daarbij ook marktconform zijn. Daarom ziet T-Mobile geen enkele reden voor klanten om hun abonnement op te zeggen.

De belangrijkste wijzigingen betreffen een verlenging van de opzegtermijn (van twee naar drie maanden), een verlaging van de aansprakelijkheid (van ¤ 225.000 naar ¤ 2.250) en het invoeren van kosten voor vervangen van een gestolen of defecte SIM-kaart. Hoewel T-Mobile volgens haar oude algemene voorwaarden het recht heeft deze aan te passen, lijkt dit juridisch onredelijk, omdat deze (eenzijdige) aanpassing voor de klant nadelig zijn.

Klanten die T-Mobile hebben gevraagd om hun overeenkomst per direct te ontbinden, krijgen van het bedrijf te horen dat dit onmogelijk is. Ze noemt deze opzegging "onrechtmatig" en biedt klanten aan om onder de oude algemene voorwaarden door te gaan.

Het probleem is dat in de huidige wetgeving niet expliciet is opgenomen dat opzegging bij wijziging van de algemene voorwaarden "per direct" kan. Hierover zijn inmiddels vragen gesteld aan minister Donner (Justitie).

--
Meer informatie vind je op:
- website KRO Ook Dat Nog
- website Consumentenbond