Prijzenoorlog supers: vijfde ronde gaat in
De prijzenoorlog blijkt eveneens gunstig te zijn voor de inflatie, die een stuk lager zal uitvallen. De aanhoudende prijzenslag tussen supermarkten drukt het algemene prijspeil volgend jaar met 0,4 procent.
Dat hebben economen van ABN Amro becijferd. De prijzen voor levensmiddelen maken 17 procent uit van het boodschappenmandje dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruikt om de gemiddelde prijsstijging te berekenen. Volgens ABN Amro komen negen van de tien levensmiddelen uit de supermarkt. Daar is grofweg eenderde van het assortiment in prijs verlaagd de laatste weken.
_
De prijzenoorlog tot nu toe:
ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten
Hoewel de consument profiteert van de prijzenoorlog, geldt dit lang niet voor iedereen. De prijzenslag heeft negatieve gevolgen voor de discounters zoals Aldi en Lidl, maar ook de kleine zelfstandige ondernemer.