Rijexamens zwaarder

De Europese Commissie heeft de eisen voor het rijexamen verzwaard. Ze wil daarmee de veiligheid in het verkeer verhogen. Dat meldt het Algemeen Dagblad. De nieuwe eisen gelden voor zowel het rij- als het theorie-examen.

Over twee jaar moeten kandidaten voor het behalen van het rijbewijs een noodstop kunnen maken. Verder mag de kandidaat niet teveel brandstof verspillen, door bijvoorbeeld heel snel op te trekken. Er moet vanaf 2003 zuiniger en milieuvriendelijker gereden worden, vindt de Europese Commissie.

Kandidaten voor het motorrijexamen moeten hun motor aan de hand kunnen voeren. Ook moeten ze in plaats van vier, acht bijzondere verrichtingen kunnen uitvoeren. De Commissie is van mening dat veel motorrijders hun voertuig niet goed beheersen en daarom vaker dan nodig een gevaar op de weg vormen.

Een andere maatregel van de Europese Commissie is dat een kandidaat die zakt voor het theorie-examen, pas na twee dagen van 'bezinning' opnieuw examen mag doen. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is blij met de maatregel. Het zou het aantal zogenoemde 'gokkers' terugdringen. Het CBR is zo blij met de plannen dat ze minister Netelenbos van Verkeer wil vragen de maatregel eerder dan 2003 in Nederland in te stellen.

Per 2005 wil de Europese Commissie dat automobilisten hun rijbewijs elke vijf jaar verlengen, in plaats van elke tien jaar zoals nu het geval is. Ook wil de EC dat bestuurders vanaf de leeftijd van zestig medisch worden gekeurd. Nu moeten automobilisten vanaf hun zeventigste jaar worden gekeurd.