CD: Jay Sean - All Or Nothing

Soms heb je dat: Je ziet een cd liggen en de cover ziet er al zo goedkoop uit dat je al weet dat het album ook goedkoop is. All Or Nothing van Jay Sean is ook zo'n voorbeeld. Naast de al makkelijke albumtitel ziet de foto er ook al 'vies' uit. Nouja, kijk de hoes hieronder maar en oordeel zelf over deze afbeelding die uit een reeks met nog commerciëlere en goedkopere foto's komt, die je (hoera…) kan bewonderen in de inlay.
Maar kan schijn bedriegen?

Weet je het nog?
Het veertiennummerige album trapt af met 'Do You'. In vergelijking met de rest van het album is dit nummer een beetje makkelijk. Makkelijke tekst, refrein is zelfs nog makkelijker dan de chorus en de beat klinkt een beetje goedkoop. Gelukkig maakt de tweede track met de titel 'Fire' het weer goed. Vanaf hier beginnen de tracks ook beter te klinken in zowel lyrics als beats.

'Do You Remember' heeft een samenwerking met Sean Paul. Er valt niets anders te zeggen dat je hier gewoon van moet houden. Sean Paul staat al bekend om zijn aparte stem, maar in combinatie met Jay Sean en de vervelende Lil' John die niets anders lijkt te kunnen dan schreeuwen klinkt het niet goed. Maar zoals al eerder gezegd; je moet van Paul houden. Persoonlijk vind ik de beste man weinig talent hebben en zijn manier van rappen/zingen klinkt nergens naar, waardoor ik dit nummer ook minder waardeer dan bijvoorbeeld 'War'. Hier klinkt Jay Sean zeer gevoelig en laat hij horen wat hij vocaal in huis heeft. De fijne beat met een snaredrum door de melodie, een instrument wat bekend staat om zijn gebruik in legermarsen.

Het is fijn om naar (de stem van) Jay Sean te luisteren. In tegenstelling tot veel rappers en R&B-artiesten die afgelopen tijd voorbij zijn gekomen is er geen 'ge-nigga', 'ge-blingbling' en geen 'ge-kijk-mij-eens-patsen-in-mijn-Hummer-en-bitches-in-een-jacuzzi' te horen op All or Nothing. Naast de zachte teksten van Sean is ook de stem prettig om naar te luisteren. Het is zuiver, kan zowel de hoogte in als de lagere gebieden goed en duidelijk overkomen. Denk een beetje aan Usher, maar dan enkele jaren jonger en kwieker.

Ga Down met een piano
In Nederland is het bekendste nummer 'Down', die samen met Lil' Wayne is opgenomen. Het refrein is zeer aanstekelijk en de kans is zeer groot dat als je dit album even weglegt en wat anders gaat doen, je nog steeds het refrein mee staat te zingen.
Naast de oorspronkelijke versie met dikke beat eronder is er ook een 'candlelight remix' opgenomen. Deze versie van 'Down' is… wat zal ik zeggen… anders. Er zijn R&B-nummers die zich perfect lenen voor een 'candlelight'versie (hoofdzakelijk piano en strijkers) en 'Down' is daar ook een voorbeeld van. Het grootste deel van de track klinkt ook echt goed, afgezien van de minder mooie voicerises en –drops (uithalen). Als er een beat onder zit zoals bij de gewone 'Down' is het geen probleem, maar na driekwart van deze uitvoering begint het meer vervelend dan goed te klinken. Maar goed, dan ben ik wel aan het mierenneuken. Over het geheel klinkt de 'snaarversie' erg goed en is het een mooi einde aan het album.

Dus…Kan schijn bedriegen?
Ja. All Or Nothing is een verrassende soul- / R&B-plaat die zeker het luisteren een keer waard is. Leuke beats, lyriek zit wel snor en Jay Sean zelf is over het geheel leuk om naar te luisteren. Mocht je in deze dure decembermaand toch nog enkele euro’s in de portemonnee hebben en je wilt R&B, dan raad ik je deze cd aan.

Tracklist

1) Do You
2) Fire