Verkoop binnen applicaties levert meeste geld op

Gamebedrijven die spelletjes en programma's maken voor de iPhone verdienen het meeste geld met de verkoop van diensten in hun software. De misgelopen omzet uit steeds lager wordende softwareprijzen wordt hiermee gecompenseerd. Het gaat om bijna driekwart van de omzet van alle applicaties. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Distimo uit Utrecht.

Volgens Distimo wordt 72 procent van de inkomsten verdiend via programma's die in het programma diensten of virtuele goederen verkopen. Deze cijfers gaan over de maand juli in de Verenigde Staten. Een jaar eerder was dat nog 28 procent van de inkomsten.

Terwijl er het overgrote deel van de inkomsten binnenkomt dankzij in-app verkoop maakt slechts vier procent van alle software voor de iPhone gebruik van dit verdienmodel. Van de 25 populairste programma's voor Android-telefoons maakt 68 procent gebruik van in-app verkoop.

Hoeveel geld precies verdiend wordt met apps, is niet inzichtelijk. In juli maakte Apple bekend dat er in totaal 15 miljard applicaties gedownload zijn. De hardwaregigant betaalde hierbij 2,5 miljard dollar, zeventig procent van de inkomsten uit de verkoop, uit aan ontwikkelaars.

Gratis applicaties worden vaker gedownload dan applicaties waarvoor betaald moet worden. Door veel gamers een spel te laten spelen, is er altijd een percentage dat wil betalen voor bepaalde diensten. Smurfs Village, een gratis spel voor de iPhone en iPad, is zo succesvol dat uitgever Capcom zijn winstprognose heeft bijgesteld.


Verkoop binnen applicaties levert meeste geld op