Fietsen is voor losers
Fietsen doe je alleen in uiterste nood. Bijvoorbeeld als je in een hongerwinter naar Oost-Groningen moet voor een mud aardappels. Verder is het een noodzakelijk kwaad voor hen die zich geen eigentijdser vervoermiddel kunnen veroorloven: studenten, bijstandtrekkers, junks. Medelijden omklemt mijn hart als ik, vanuit mijn auto –riant gezeten in mijn zelfmasserende fauteuil, genietend van een aangenaam klimaat en voorzien van mijn favoriete muziek- de sloebers in weer en wind met een van pijn en inspanning vertrokken gezicht tegen een brug op zie ploeteren op hun ijzeren ros. Om het dramatisch effect nog wat te vergroten rij ik vaak -zogenaamd ongeduldig op het gaspedaal trappend- pal achter ze aan. Waardoor zo’n moedertje -kind voorop, kind achterop, baby in draagzak, boodschappentas aan het stuur en de buggy aan de bagagedrager gehangen- nog eens extra in paniek raakt en zwabberend met haar stuur naar evenwicht zoekt. Of ik rij treiterig dicht tegen zo’n olijk fietsende vader aan, die –voorzien van kloek regenjack en zo’n mieterig rugzakje- zijn kinderen voort trekt die zijn gezeten in een wankel en vooral kwetsbaar tweewielig karretje die paps achter zijn fiets heeft gehaakt.
Toegegeven, het lijkt wat sadistisch wat ik doe, maar feitelijk stel ik een maatschappelijke misstand aan de orde. Want in de categorie fietsers zit een groot contingent van nieuwe vrijgestelden die ook gewoon over gemotoriseerd vervoer beschikken. Maar die vanuit een of andere gezondheidswaan of zelfgebreide milieuopvatting keer op keer de fiets pakken, zogenaamd om daarmee een daad te stellen. En daarmee het verkeer, dat er werkelijk toe doet, ophouden of zelfs stagneren.
Het zijn de lieden die zich kunnen veroorloven niet of te laat op hun werk te komen. Meer dan me lief is maak ik het mee, dat zo’n saaie en van de net geconsumeerde havervlokken per definitie uit z’n bek stinkende alto nahijgend de vergadering in komt, gewag makend van het aantal kilometers dat ie zojuist heeft afgelegd. Alsof er godverdomme medailles te verdelen zijn. En dan moeten we met z’n allen ook nog meemaken, dat ie zich ontdoet van zijn fietshelm en van de clips die z’n broekspijpen bij elkaar moeten houden. Die gaan dan in een speciaal vakje van z’n even speciale rugzakje. Een fietshelm! Alsof het dragen van zo’n geflambeerd kankergezwel niet meer schade aanricht dan wanneer met je blote knar een stoeprand probeert weg te koppen. Vervolgens knoopt ie z’n ogentergende wind- en waterdichte jekker open om daarna omzichtig zijn mp3-speler met headphones uit het binnenste te pulken. Tot slot wordt de sportbril verwisseld voor het kantoormodel, stopt ie z’n sjaal en handschoenen in een ander speciaal vak van zijn rugzak en vraagt –nog steeds met een hijg in de stem en overdreven lang in zijn bekertje koffie roerend - of we al waren begonnen.
“Ja, natuurlijk soeplul!”, schreeuwt het dan in mijn binnenste, maar gespeeld-beminnelijk geef ik daarentegen een samenvatting van hetgeen tot dan toe is besproken. Bij de ‘mededelingen’ bestaat die zestiengranenhufter het om aan te kondigen dat ie iets eerder weg moet, omdat ie anders niet op tijd bij de volgende bijeenkomst kan zijn. Want hij is wel op de fiets, moet je weten. Ja, dat weten we nou wel, ja! De terreur van die fietsgeile maniakken is hemeltergend, want het is voor hen ook een levensstijl, die voorschrijft dat je –vergadering of niet- tegen twaalven je tupperware met muesli of betongebakken folklorebrood opent om dat tussen de onvermijdelijke gezichtsbegroeiing achter het door de wortelsap geel uitgeslagen gebit te laten verdwijnen.
Hoewel ik per definitie niet geïnteresseerd ben in hoe iemands vehikel eruit ziet, durf ik er in dat soort gevallen een extra autoritje om te verwedden dat zo’n klootloze rijwielnerd voorzien is van een ligfiets. Als ik dat zie fietsen, kan ik de schampere schaterlach niet onderdrukken. ‘Kijk mij eens lekker relaxed liggen fietsen’, lijken ze te willen uitdrukken. Maar ondertussen overheerst de paniek, want probeer achterover liggend met uitzicht op je pedaaltrappende straatklauwen nog maar eens afstanden in te schatten. Je komt bovendien amper boven straatniveau uit, waardoor het niet ondenkbaar is dat je niet gezien wordt in de linkerachteruitkijkspiegel van de willekeurige automobilist. Die kan, zijn deur openzwaaiend, zo’n freak met succes zodanig in de flank raken dat de rechterkant van diens lichaam nooit meer enige symmetrie vertoont met de linkerkant. Maar goed, dat risico is helaas beperkt, want die lafaards blijven altijd op die lesbisch-roze fietspaden die -ten koste van de rechtens aan auto’s toekomende ruimte- in de grote steden zijn aangelegd. Overigens zonder er ook maar enig plezier aan te beleven. Zonder uitzondering zie ik ze bloedchagrijnig uit hun fletse reformhuisogen kijken. Het is dan ook geen pretje, want je hangt in zo’n ligfiets met je graanschuur wél ter hoogte van de stinkende en dampende uitlaat van elke willekeurige auto en als het regent, blijft er ook nog eens een plasje regenwater staan ter hoogte van je middenrif.
Als hun activiteiten nou nog beperkt bleven tot het zoeken van enig evenwicht op dat crisisijzer van ze, alla! Maar deze onderkaste is behept met een zelfde soort zendelingendrift als die van onze vaderlandse christenhonden. Waarbij ze aantonen één ding gemeen te hebben met het door hen aanbeden vervoermiddel: ze hebben geen ontwikkeling meer gekend sinds de negentiende eeuw.
Want laten we wel wezen. De fiets is sinds zijn uitvinding bewust en terecht genegeerd door uitvinders. Vrijwel direct na realisatie van dit mensonwaardige concept heeft men er de handen vanaf getrokken. Het paard heeft sinds 1885 meer evolutionaire ontwikkeling doorgemaakt dan het in onze moerasdelta zo onvolprezen rijwiel. We zijn in staat om op 14 miljoen lichtjaar afstand de aambeien van E.T. te behandelen, maar de fiets is nog steeds behept met een volstrekt archaïsche technologie. Geen enkel ander voertuig behalve dan die uit het oudheidkundig museum beschikt nog over spaken. Het idee van de verlichting stamt ongeveer uit de gelijknamige periode in de geschiedenis en de overbrenging via een simpele ketting moet ook al een idee van een Neanderthaler zijn.
Maar zolang er nog mannen zijn die bereid zijn om een tijdelijke impotentie op te lopen, omdat ze te lang op een te hard zadel hebben gezeten en daarmee een rabiate vorm van seksloosheid propageren zal dit negentiende-eeuwse crisisverschijnsel deel uitmaken van ons straatbeeld.
Daarom; échte mannen. Laat ons onverbloemd kiezen voor een geautomobiliseerde samenleving met als credo:
“Een echte vent heeft het leven pas goed begrepen,
als hij achter het stuur van zijn auto wordt gepepen…”
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
Ik mag zelf sinds enkele maanden wegens omstandigheden op vrijdag fietsend naar mijn werk, waarbij ik 's ochtends mijn auto nog even een kusje geef, maar die ene ochtend tussen al die zure fietsende zeikers is meer dan voldoende. Aan de andere kant moet je er toch ook niet aan denken dat al die 'voor fietsers gelden de verkeersregels niet'-figuren in een auto zouden stappen. Heel Nederland zou tot stilstand komen in een berg van schroot en gebarsten kunststof bumpers.
Als je iets hebt tegen die ene collega op een ligfiets, zeg dat dan in zijn gezicht, maar schrijf niet zo'n slechte column over fietsers in het algemeen
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
If we value every moment we will never feel regret.
ik hou van fietsen.. maar wel in me eigen tijd.
Daar blijf ik graag de onzekere fietser voor spelen.. lekker langzaam over de weg zwalken, alsof ik geen idee heb dat er een auto achter me rijd..
Daarbij hoef ik geen duur sportschool abonnement om in vorm te blijven.
Het enige soort fietser waar ik een hekel aan heb zijn die wielrenners die denken dat ze alles mogen omdat ze de tour naspelen (lichten en voorrang, what's that?).
Maar ja, blijf lekker vet ophopen in je autootje en achter je pc, mij boeit het niet.
foto
Fietsen, misschien moet je het eens proberen! Veel leuker dan de auto, veel gezonder, milieuvriendelijker en goed voor jezelf. Niet alleen voor je lichaam maar ook voor je geest.
Groetjes,
Drank maakt meer goed, dan liefde stuk kan maken
smoking is my choice, so F**k Off
ik zag, ik nam, ik kwam en ik ging weer
Maarrrrrrrrrrr.
Vrolijk fluitend wuif ik naar de mensen in hun stilstaande auto's, die in kilometers lange files op weg zijn naar het strand, als ik langs ze fiets.
Ik wil wel ff een sprintje met de trap naar de 12e verdieping van dit gebouw met je doen? En dan kijken of fietsen nou echt zo triest is als jij beschrijft.
:-)
http://powerliften.wordpress.com/2014/09/15/trainen-met-raymond/
http://youtu.be/ojIYS_RbJ0A
Ik ken dat soort, gemiddeld zijn die: dik, lui, gestresst, ongezond, arrogant en ongeduldig. Tevens zijn ze jaloers op hun collega's die wel de discipline hebben om de fiets te pakken!
Bij deze columnist stel ik mij ook zo'n persoon voor. Zo eentje die klauwen met geld uitgeeft voor een jaarabonnement bij de sportschool, maar het nooit kan opbrengen om te gaan en altijd op zijn luie reet blijft zitten, jaloers toekijkend hoe zijn fietsende collega's gratis hun gezondheid en conditie op pijl houden!
Aandachtshoer.
Maar er zijn er te veel die dit echt doen, en ik heb te vaak ongelukken zien gebeuren met zeer slechte afloop door dit soort rijgedrag.
Wanneer ik automatibilisten die zie doen, krijgen ze van mij een fluim op de voorruit. En bij protest een stomp op het oog.
Dus als iedereen de fiets zou laten staan zou er minder verkeersleed zijn in de steden?
Vol onwaarheden, in de laatste pakweg 20 jaar is er heel veel veranderd aan fietsen. Overdracht via een ketting zit net zo goed op motoren en in auto's (niet in alle auto's en motoren).
De aversie tegen fietsen is duidelijk, maar je kan ook té gefrustreerd je punt proberen te maken (ja ook in een column).
Just blame yourself once and move on.
Verder grappige poging en zo nu en dan leuk geschetste beelden van de veel te macrobiotische collega....
Met uitzondering van enkele échte sportievelingen, zoals Bakoenin
Ben zelf geen fietser maar een loper, dat is ook gezond al zeg ik het zelf. Staan wel veel onwaarheden in, dat is jammer. Zie graag meer van je schrijfjes, met minder onwaarheden.
Toffe_Ellende FOK!reviews
Ik weet zeker dat je net zo'n mooie column over automobilisten, motorrijders of scootervolk kunt schrijven, want laten we wel wezen; je schreef hier niet over omdat je écht een haat tegenover fietsers hebt maar alleen wist wat voor reacties dit uit zou lokken.
Kortom: Keep it up!!
Heerlijk om een weekendje op de fiets te stappen en eventjes 200 km te fietsen
Maar ik hoop wel dat jij je nu een beetje opgelucht voelt.
als hij achter het stuur van zijn auto wordt gepepen..."
En dat dames en heren is de essentie van het hele verhaal
Wat een arrogant en generaliserend stukje. Maar ik heb hardop zitten lachen, wat een humor. Goed geschreven, leuk taalgebruik
Als ik zelf in de auto zit zeik ik fietsers af, en als ik op de fiets zit zeik ik automobilisten af, maar het blijft leuk lezen!
Ik ben zeer benieuwd naar een stukje over scootervolk
Daarbij vraag ik me altijd af of ze geen last van hun nek krijgen??
met je 19e eeuwse verbrandingstechnologie, doen alsof je decadent bent.
Flikker toch dood joh ongeloveloze hypotheek-afbetalende opperprutser.
Ik ben verder ook eigenlijk het echt foute type om je collumn te beoordelen: Ik ben vrouw, ik fiets, en ben na een jaar autorijles uit ellende gestopt. :p
Maar ik mis verder nog een ding heel erg: Die tieners die met minimaal drie naast elkaar gaan fietsen, maar ook rustig met meer en zo een complete weg verstoppen. Nu ik dit type, moet ik gelijk aan domino's denken. Die types mogen wat mij betreft rustig omver gereden worden.
En toch, een fiets heeft in de binnenstad wel z'n voordelen mits hij niet gestolen wordt.
Maar mijn veel slurpende V8 heeft ook wel z'n charme, en daarbij zit ik vaak met een parkeerprobleem.
Ik herken die zwartgallige humor en de geschetste situaties wel, en heb erhartelijk om kunnen lachen.
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat een hoop mensen beweren dat ze het een kutverhaal vinden en daarover gaan zeiken.
Reageer dan niet en ga over tot de orde van de dag met een verhaaltje van iets wat je wel leuk vindt.
Al die drukte om niks,
Het is dan toch zonde van je tijd, die heb je als fietser hard nodig om van A naar B te komen.
Netzoals als de automobilist die "kostbare" tijd nodig heeft..
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken