De Bijlmerramp - 15 jaar geleden
Om exact 18.35 uur, dertien minuten na vertrek vanaf Schiphol, klonk het gruwelijke nieuws in de verkeerstoren: "het is gebeurd". Het vliegtuig was neergestort in de Bijlmermeer. Het toestel stortte zich precies op de hoekpunt van de Groeneveenflat en de flat Klein-Kruitberg. In beide complexen ontstond brand en tientallen appartementen werden verwoest. De cockpit kwam ten oosten van de flats terecht. Vlak voordat het toestel zich in de gebouwen boorde, deed de verkeersleiding nog verwoedde pogingen om met de bemanning in contact te komen. Dit had echter geen resultaat. Vanuit de verkeerstoren was er een grote rookwolk boven Amsterdam zichtbaar. Na het bericht dat het vliegtuig gecrasht was meldde de verkeersleider dat het toestel voor het laatst 1 mijl ten westen van Weesp gesignaleerd was. De zogeheten crashtenders (de blusvoertuigen van Schiphol) vertrokken onmiddellijk.
De getroffen flatgebouwen.
Na de crash
Toevalligerwijs waren ten tijde van de ramp twee politieagenten in de buurt een inbraakmelding aan het natrekken. Zij zagen het vliegtuig neerstorten en sloegen direct groot alarm (audiofragment). Kort na de inslag waren er verschillende brandweer- en reddingsploegen aanwezig op de plek des onheils. Er werd gevreesd voor honderden doden en gewonden en de ziekenhuizen in de omgeving werden gealarmeerd om ruimte voor de slachtoffers te maken. Het hoge aantal slachtoffers waar men voor vreesde, was mede gebaseerd op de het hoge aantal illegaal in Nederland verblijvende mensen dat in de Bijlmermeer verbleef.
In de dagen na de crash begon het bergen van de slachtoffers. De vliegtuigresten werden geborgen en naar Schiphol vervoerd voor nadere analyse. De resten van het vliegtuig werden niet gebruikt voor een reconstructie van het vliegtuig, maar werden grotendeels samen met puin van de getroffen flats als schroot verkocht. Het merendeel kwam op de vuilnisbelt terecht.