CD: Charlie Dee - Where Do Girls Come From

MewMaartje Teussink, Ernesto Oosthuizen, Marike Jager. Zomaar enkele illustere namen uit de lijst met winnaars van De Grote Prijs van Nederland in de categorie Singer/Songwriter. Wie?
Precies, van de meeste artiesten die deze prijs hebben gewonnen is eigenlijk weinig meer van vernomen. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen op de regel, ditmaal in de persoon van Charlie Dee, de winnaar van 2004. De Rotterdamse heeft haar kans gegrepen en ondanks de gebruikelijke startproblemen ligt haar debuutalbum Where Do Girls Come From nu toch echt in de winkel.

Meteen na het eerste nummer is het duidelijk, Charlie Dee is niet zomaar een Nederlands zangeresje. Geweldige teksten, een fantastische stem en ook nog eens een goede band die haar begeleidt. Opvallender nog zijn de catchy popmelodieën, iets dat vaak ontbreekt bij Nederlandse singer-songwriters.

Zelf zegt ze vooral geïnspireerd te zijn door Rickie Lee Jones, Joni Mitchell en Carole King. Die invloeden zijn duidelijk te horen, maar denk bijvoorbeeld ook aan de kwetsbare liedjes van Jeff Buckley. Een vergelijking die ze waarschijnlijk nog veel te horen zal krijgen is die met zangeressen als Katie Melua en Norah Jones. Niet geheel onterecht vanwege het stemgeluid dat redelijk veel op elkaar lijkt, maar Charlie Dee is een stuk melodieuzer en vooral veel beter. Het enige nummer waarbij Charlie Dee qua sound bij Norah Jones in de buurt komt is het nummer Rosie, een cover van Joan Armatrading.

CD


Voor de rest klinkt Charlie Dee vooral als zichzelf. Een voorbeeld hiervan is Monday Morning. Haast geen song te noemen, eerder een melodieus verteld verhaal. Eigenlijk geldt dat niet alleen voor dit nummer, maar voor de gehele cd. De aparte songteksten vallen meteen op en zijn zeker één van de sterkste punten van Where Do Girls Come From.

Zoals wel duidelijk moge zijn, ik ben behoorlijk positief over dit album. Nederland heeft eindelijk een singer-songwriter met internationale potentie. Het enige nadeel van Where Do Girls Come From is dat het na te veel luisteren toch wat gaat vervelen. Bij de eerste luisterbeurten valt het niet zo op, maar er zit te helaas te weinig variatie tussen de nummers voor een langere houdbaarheidsdatum. Laten we hopen dat ze met dit debuut op save wilde spelen en dat ze met het volgende album wat verrassender en experimenteler uit de hoek zal komen.



Label: Pias Releasedatum: 23 januari 2006 Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!