Mon carnet de Tour (5) (Tourdagboekje)
Zoals u kunt merken, vandaag geen rustdag voor uw columnist dus, maar dat geeft ons de mooie gelegenheid om eens over de "randverschijnselen" van de Tour te gaan praten.
Kent u bijvoorbeeld de nieuwste rage in het peloton al? En dan denkt u meteen aan een nieuw soort versnellingsapparaat, tube, desnoods een nieuw soort zadel of weer een nieuwe rage van een of ander armbandje, maar niks van dat alles hoor. Playstation schijnt zo tegenwoordig hét codewoord te zijn in de meeste rennershotels na de rit. De tijd dat een renner een boekje na de rit of op de rustdag las in ook verleden tijd. Maar toch is er hier en daar wel eens een licht afwijkend gedrag vast te stellen. We hebben natuurlijk al Sheryl en Lance die volgens de tabloids de avonden wel anders schijnen te besteden, straks daarover meer, maar je hebt ook enkele fervente bloggers in het peloton. Zo heeft de Zweed Magnus Backstedt blijkbaar de tijd om zijn eigen blog bij te houden, en heeft hij zijn eigen dagboekje op Velonews.com, tussendoor vond hij trouwens ook al de tijd om eens 2de in de spurt te worden, wellicht was hij gehaast om alsnog een uurtje de playstation te bemachtigen?
Maar goed, Lance en Sheryl dus, de Duitse "kwaliteitskrant" Bild weet ons te vertellen dat Lance 3 weken seksvrij moet blijven van de ploegleiding. En dat met 3 weken je vrouw mee naar de Tour. Dan moeten we dat maar op een andere manier oplossen dacht Lance, en hij gaf er prompt een interview over aan de Amerikaanse Playboy. Weten we meteen weer waarom Tom Boonen daar gisteren tijdens de transit naar de Alpen mee rondliep. 't moet een pijnlijk gegeven geweest zijn trouwens voor de Belgische commentatoren, Tom met de playboy, we zien met u Michel Wuyts en Karl Vannieuwkerke zo iets uitschreeuwen als "neeee, hij valt op vrouwen", daar gaat hun laatste hoop.
Ook voor grote concurrent Jan Ullrich géén seks in deze Tour, en om extra zeker te zijn deelt hij de kamer met de broer van zijn vriendin, Tobias Steinhauser.
En dan hebben we nog het commerciële aspect van deze Tour de France, de rijen dikke Duitsers de afgelopen dagen stonden daar niet alleen om dikke Jan te zien passeren, maar al evenzeer voor de indrukwekkende promotiekaravaan, ook naast het wielrennen zelf valt er poen te pakken, en dat hebben ook enkele renners begrepen. Zo stuurt de Australiër Stuart O'Grady zijn zus mee in de karavaan om zijn geboortestreek te promoten, maar er zijn er ook die het in een eigen product zoeken. We kennen allemaal Armstrong met z'n Livestrong bandjes, diens ploegmaat Hincapie heeft een eigen kledinglijn, de Belgische oppergod Tom Boonen verkoopt zweetbandjes en (uiteraard) zijn eigen merk champagne. Maar hét gat in de markt werd gevonden door Fred Rodriguez. De Amerikaanse spurter lanceerde immers recent de "Fast Freddy Coffee".
Er is een tijd geweest dat de renners hoogstens petjes met hun naam op verkochten.
Nu we toch bij de Amerikanen aanbeland zijn, Bij de wielerfans in de VS bestaan slechts twee dominante meningen. Of ze vinden het schitterend, maar kennen exact één ronde en één renner - u raadt wel welke. Of ze vinden het ongeloofelijk saai precies omdat de ene renner die ene ronde altijd maar wint. Bij de Amerikaanse nieuwssite slate.com is men die laatste mening toegedaan, daarom stelden ze een 4 puntenplan op om de "Tour de Lance" te redden:
x Maak de bergen in de Tour belangrijker Ooit van de Angliru gehoord? Kan die dan niet verplaatst worden? Zet de bergen desnoods in de eerste week of zet ze drie weken lang!
x Geen doping én geen radio's meer in de Tour
x Gooi de Fransen eruit - Waarom de Tour altijd in Frankrijk houden?
x Lance moet verliezen, op een dramatische wijze.
Ik denk er het mijne van, doet u dat ook maar, tot overmorgen, na de eerste échte bergrit.