'Taxichauffeurs moeten al jarenlang smeergeld betalen voor ritjes vanaf Schiphol'
Taxichauffeurs hebben de afgelopen jaren duizenden euro's betaald om vanaf luchthaven Schiphol te mogen rijden. Het geld moest contant betaald worden aan stromannen van het bedrijf SchipholTaxi, eigendom van voormalig hoofdagent van de Amsterdamse politie.
Chauffeurs van SchipholTaxi moesten in 2014 5000 euro contant betalen voor toegang tot Schiphol. Ook de chauffeurs van een ander taxibedrijf, BIOS Groep, moesten vorig jaar diep in de buidel tasten om vanaf de luchthaven te mogen rijden: 15.000 euro per taxibusje. De betalingen liepen via een derde taxibedrijf; Schiphol Service. Dat meldt NRC op basis van onderzoek.
Het geld moest op straat in Nieuw-West worden afgegeven aan stromannen. Vlak na een transactie zouden chauffeurs te horen hebben gekregen dat ze door het taxibedrijf waren geselecteerd om vanaf Schiphol te mogen rijden.
Concessie
De drie taxibedrijven - SchipholTaxi, BIOS Groep en Schiphol Service - hebben sinds 2014 de concessie voor het taxivervoer vanaf Schiphol in handen. Uit gesprekken die NRC heeft gevoerd met zestig betrokkenen blijkt dat de drie bedrijven sterk met elkaar verweven zijn.
Chauffeurs hebben bij de politie en de Belastingdienst melding gemaakt over de contante betalingen. Er zou niks mee gedaan zijn. De marechaussee, die het politiewerk op Schiphol doet, laat in een reactie aan de kant weten dat de signalen zorgelijk zijn. Daarom wordt samen met het Openbaar Ministerie bekeken of er alsnog een onderzoek moet komen.
Ontslagen
Voormalig hoofdagent is inmiddels door de Amsterdamse politie ontslagen. Agenten mogen namelijk geen nevenfuncties in de taxiwereld hebben. 'Het werk van agent en taxichauffeur is onverenigbaar', zegt een woordvoerder van de politie.
Schiphol laat in een reactie weten dat de kwestie onderzocht gaat worden. 'Schiphol heeft de wettelijke verplichting het verkeer op de luchthaven in goede banen te leiden. Het taxi-concessiesysteem helpt ons daarbij, omdat we daarmee het drukke taxiproces op de luchthaven kunnen controleren. Schiphol neemt de berichtgeving van NRC zeer serieus en stelt een onderzoek in.'