Google Aak naar de sloop
Oktober 2013: op een locatie aan de Amerikaanse noordoostkust (bij Portland) en een locatie aan de westkust (bij San Francisco) worden twee raadselachtige schepen in aanbouw aangemeerd. 63 zeecontainers worden op die schepen geplaatst, en vormen een drijvende rechthoekige kolos van vier verdiepingen.
De projectsites waren hermetisch afgesloten voor buitenstaanders. Speculaties alom, zeker toen bleek dat er nogal wat Google-personeel bij die projecten rondliep, en dat Google die schepen had gekocht. Geruchten over drijvende Google-datacenters deden al snel de ronde. Dat was niet zo vreemd, want in 2009 had het bedrijf een patent gekregen voor het ontwerp van een drijvend datacenter dat zijn energie en koeling uit getijden en water zou kunnen halen.
Uiteindelijk gaf Google toe dat het hun schepen waren, maar dat het geen drijvende datacenters zou betreffen. Het zouden twee drijvende presentatiecentra voor nieuwe Google-projecten moeten worden. Een eigenzinnig marketingproject dus, waar het publiek kennis zou kunnen maken met de talloze ideeën en concepten die uit de Google X-labs komen rollen.
Een mooie gedachte, want hoe vaak is het niet gebeurd dat projecten van Google toch niet aan bleken te slaan en een vroege dood stierven?
Critici van Google wijzen erop dat ze om hun producten te vermarkten beter de Apple Store-formule zouden kunnen adopteren. Dat zou hun slagingspercentage enorm doen stijgen. Terwijl Google zelf als credo heeft dat goede ideeën zichzelf wel verkopen.
Hoe het ook zij, na een hoop ambtelijke ellende zijn de twee Google-schepen inmiddels al weer verkocht, naar verluidt voor de sloop. Het resultaat van een wanbeleid op marketinggebied, zeggen enkele deskundigen. Maar misschien ook wel een nuchtere beslissing: je begint iets nieuws, en ziet vanzelf wel waar het schip strandt. In dit geval letterlijk. Vanuit de overtuiging dat je ook aan projecten kunt beginnen zonder dat succes al zeker is.