Spyker verdwijnt van de beurs
Sportautofabrikant Spyker zal na het slot van de handel op vrijdag 13 september niet meer verhandelbaar zijn op de beurs in Amsterdam. Dat maakte het bedrijf uit Zeewolde vrijdag nabeurs bekend.
Het aandeel Spyker bevindt zich sinds 13 september 2011 op het zogenoemde strafbankje van de beurs, sinds de toenmalige Spykertak Saab faillissement had aangevraagd. Spyker kreeg al twee keer extra tijd om te herstructureren, maar is daar onvoldoende in geslaagd. Daarom wordt geen verzoek ingediend om terug te mogen keren naar de officiële markt, aldus Spyker. De formele verwijdering van het aandeel vindt plaats op 16 september.
Maandag maakte Spyker nog bekend dat in de eerste helft van dit jaar een operationeel verlies is geleden van 5,2 miljoen euro en dat het bedrijf meer geld nodig heeft om overeind te blijven. Spyker kreeg weliswaar in de afgelopen maanden een injectie van 10 miljoen euro van het Chinese Youngman, maar er is meer geld nodig voor de ontwikkeling en de productie van nieuwe modellen en om lopende kosten te dekken.
Het bedrijf van zakenman Victor Muller heeft sinds mei 2004 een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. De introductiekoers was 15,50 euro. Vrijdag sloot het aandeel op 0,80 euro.
"Spyker zal nooit meer terugkeren naar de beurs. In ieder geval niet onder mijn leiding", aldus Muller in een reactie tegen het ANP.
Spyker baarde begin 2010 nog wereldwijd opzien door het veel grotere Zweedse Saab over te nemen van het Amerikaanse General Motors (GM). Die overname liep echter op een mislukking uit en in december 2011 moest Saab faillissement aanvragen.
In augustus vorig jaar dagvaardde Spyker GM en eiste een schadevergoeding van 3 miljard dollar omdat de Amerikanen Saab moedwillig failliet zouden hebben laten gaan door een overname van Saab door Chinese bedrijven te dwarsbomen. In juni trok Spyker die rechtszaak echter in.
Muller blijft in zijn rol als bestuursvoorzitter van Spyker. "Natuurlijk. Ik ben en blijf de bestuursvoorzitter, daar verandert niets aan." De zakenman vindt het niet spijtig dat de onderneming haar plek op het Damrak verlaat. "Het is vooral jammer voor de pers."