De grote getallen van Star Wars: The Old Republic
BioWare heeft bekendgemaakt dat aan de ontwikkeling van Star Wars: The Old Republic, hun meest ambitieuze project tot nu toe, 665 mensen hebben meegewerkt. En dat is nog exclusief stemacteurs. Dat heeft de Canadese ontwikkelaar verklaard op een panel op de Game Developers Conference.
Deze mensen waren verdeeld over verschillende afdelingen:
- 30 Production
- 75 Designers
- 80 Engineers
- 40 Platform
- 10 Localization
- 10 Audio
- 140 Artists
- 280 QA
Verder heeft BioWare 321 stemacteurs gebruikt om de 4094 karakters van een stem te voorzien, wat meer gesproken dialoog opleverde dan al hun andere spellen tot nu toe bij elkaar.
Andere grote getallen:
- Voor elke van de acht klasses is 200 uur gameplay beschikbaar, verspreid over 20 planeten
- Het spel heeft meer dan 200 miljoen dollar gekost om te maken
Ondanks de hoge kosten kijkt BioWare tevreden terug op deze investeringen. Hun doel was om meer dan een miljoen spelers te krijgen. Afgelopen januari meldde EA echter al een totaal van twee miljoen actieve abonnees. Spelers spelen gemiddeld vier tot zes uur per speelsessie.
WoW zal never nooit niet door welke mmo dan ook ''ge-crushed'' worden , dan moeten ze dus meer dan 12(!!) miljoen subscribers hebben.
Speel swtor ook al sinds het begin , maar deze mmo kan gewoon niet tippen aan WoW en dat is ook helemaal niet erg.
Teveel mmo's zijn daardoor kapot gegaan , alles willen vergelijken met WoW en weer op de proppen komen met een zogenaamde ''wowkiller''
WoW gaat niet gekilled worden , uiteindelijk bloed deze mmo gewoon dood na weet ik hoeveel jaar.
En nee , ik speel geen wow meer.
En ja ik was een enorme fan.
Maar het voelt als een slechte overgang van singleplayer excl. naar een singleplayer co-op met wat extra elementen zoals pvp wat totaal onnodig is om te doen tenzij dat echt je ding is.
Qua singleplayer verhaal per klasse zit het wel goed in elkaar maar dat mag je ook wel verwachten van bioware.
Maar helaas heb je 1 uitgespeeld heeft het weinig zin om nog een class aan dezelfde kant te spelen tenzij je masochist bent en ervan houdt alles opnieuw aan te horen. (90% is hetzelfde)
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
Oh wacht...
Moet eerlijk toegeven dat ikzelf de lvl 50 zelfs niet gehaald heb (ben vlak voor de eindstreep op lvl 49 gestrand). Maar dat lag niet zozeer aan SWTOR, dan wel het genre 'MMORPG' zelf.
Als ik een MMO speel wil ik het meeste eruit halen (endgame etc.). In veel gevallen betekent dat ook dat er een aardige investering van tijd voor nodig is, en dat heb ik niet (of er niet voor over) op dit moment.
De designers maken de models, textures, animations, maps.
Engineers maken de AI, engine ect.
Ten eerste heb je NPC's in steden die maar staan en als ze al lopen dan is dat echt een metertje heen en weer terug.
Ten Tweede de mobs in de gebieden... beesten, monsters vijanden.. staan maar stil, lopen niet heen en weer.. Ze wachten gewoon tot ze gemold worden.
Ten derde zijn er nog de NPC's die alleen jij ziet, die worden voor jou gegenereerd ( de poppetjes die je niet aan kan klikken ).
En eigenlijk is er ook nog een 4de punt, de wereld zelf.. het ontbreekt aan alles! Geluid van water van bijvoorbeeld een waterval? als je er naast staat is het fluisterstil. Andere geluiden? natuur geluid? Weer elementen? niks is er en dat mag je eigenlijk wel verwachten van een game anno 2012 (release 2011).
En de onzin vergelijkingen die dan gemaakt worden tussen WoW release en SWTOR release is al helemaal lame. 2005 vs 2011... really?
Het is zeker een erg leuk spel maar als je eenmaal 50 bent dan houd het gewoon op.
Er komen een paar flashpoints bij en 2 operations. Sure deze kun je op verschillende difficulties doen maar qua verhaal veranderd er niks.
Ik ben de game gaan doen omdat ik eindelijk een mmo met een gaaf verhaal wou.
Dat kreeg ik ook maar op een gegeven moment houdt het gewoon helemaal op.
Ik heb nu mijn abbonement stopgezet, ik log wel weer een keer in als er genoeg updates zijn gedaan zodat ik daadwerkelijk wat te spelen heb.
Maar goed, ik zal wel net als alle andere lvl 50's die nog spelen de uitzondering zijn.
Voor de models en textures heb je deze gasten:
140 Artists
Zitten in de regel meer mensen op de planeten, dan op andere servers op de Fleet. Genoeg te doen dus.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken