WK 2022 kost Qatar miljarden
Veel mensen staan kritisch tegen over het wereldkampioenschap voetbal in Qatar in 2022. Met name de hoge temperaturen die in de zomer bereikt kunnen worden (rond de 50 graden) staat onder de aandacht. Toch is de grootste uitdaging, volgens een partner bij het bedrijf wat de stadions ontwerpt, het bouwen van de infrastructuur voor het WK.
“Om 350 kilometer spoorweg aan te leggen plus alle nieuwe wegen en snelwegen parallel er aan is de grootste uitdaging.” zei Joachim Schares, manager bij Albert Speer and Partners (AS&P), in een interview met Reuters tijdens de Qatar Infrastructuur Conferentie in Londen.
“Ik denk dat over stadions zelf, met nog elf jaar te gaan, je je geen zorgen hoeft te maken. Er is genoeg tijd om die te bouwen, maar het hele transport-infrastructuur concept is nogal ambitieus.”
In de afgelopen jaren heeft het kleine golfstaatje een enorm budget uitgetrokken om infrastructuur aan te leggen voor de accommodatie van de immens snel groeiende populatie (nu 1,7 miljoen). Er is een plan in werking gesteld om een metrosysteem aan te leggen tussen elk stadion, zodoende dat alles binnen één uur te bereizen is. Tien van de twaalf stadions komen binnen een straal van 30 km van elkaar te liggen. Zonder vertraging moet dit in 2017 af zijn.
40 procent van het budget dat de overheid van Qatar tussen nu en 2016 tot haar beschikking heeft gaat naar infrastructuur projecten. Er wordt een nieuw internationaal vliegveld gebouwd voor 7,6 miljard euro, een diepzeehaven voor 3,8 miljard euro en een corridor in de hoofdstad Doha voor nog eens 700 miljoen euro. Om een wegennet aan te leggen wordt een slordige 14 miljard euro betaald.
De bouw van de stadions, die gebruikt zullen worden tijdens het WK voetbal, kost in totaal iets minder dan 2,8 miljard euro, waarvan de eerste af is in 2015, zegt Schares.